Czy reklama w Google Ads daje szybki efekt?

Jedną z najczęściej wymienianych zalet reklam w systemach typu Google Ads obok efektywności, mierzalności i możliwości kontrolowania wydatków jest jej szybkość. Czy tak jest w rzeczywistości? Odpowiedź tym razem nie brzmi to zależy.

Po przeprowadzeniu setek kampanii reklamowych dla Klientów z różnych branż, dysponujących różnymi budżetami mogę postawić następującą tezę – w mojej ocenie Google Ads to nie jest forma reklamy, którą można by nazwać szybką. Dlaczego tak uważam? Oto 5 powodów.

Strategia

Reklamowanie się w systemie Google Ads wymaga opracowania strategii, która będzie uwzględniała możliwości tego systemu reklamowego, ale – co ważniejsze – odpowie nam na pytania jakie cele chcemy osiągnąć i jak będziemy dążyć do ich realizacji. Przygotowanie takiej strategii po pierwsze wymaga wiedzy i doświadczenia, a po drugie – czasu na weryfikację założeń, które zostaną przyjęte. Po naszemu – musimy wiedzieć czego chcemy i musimy mieć czas, żeby sprawdzić czy w Google Ads będziemy w stanie to osiągnąć.

Pro-tip:

  • bezpłatna spersonalizowana pomoc od ekspertów Google Ads z infolinii nie pomoże Ci w tym zadaniu
  • algorytmy, uczenie maszynowe i cała automatyka, którą Google dostarcza do swojego systemu reklamowego, to nie jest autopilot – nadal trzeba czuwać nad wieloma sprawami osobiście
  • automatyczne stosowanie rekomendacji na koncie Google Ads nie polepszy skuteczności Twoich reklam i nie oszczędzi Ci czasu

Kreacja

System reklamowy Google Ads w coraz większym stopniu wspiera reklamodawców zarówno w optymalizacji prowadzonych działań, jak i tworzeniu treści, które mogą przyciągnąć uwagę użytkowników i przyczynić się do realizacji naszych celów. Jednak system reklamowy nie wie i nie będzie wiedział w przyszłości jakie są nasze cele biznesowe, co chcemy osiągnąć, a przede wszystkim – jakie efekty działań będa przez nas pożądane. Do tego potrzebne jest stworzenie strategii (patrz punkt poprzedni). Zakładając jednak, że wiemy już co chcemy osiągnąć i nakarmimy tymi informacjami system reklamowy, to aby osiągnąć założone cele musimy też stworzyć odpowiednie materiały reklamowe, którymi przyciągniemy uwagę potencjalnych użytkowników. Tutaj system Google Ads znów będzie się starał mocno nas wspierać, ale nie zrobi za nas wszystkiego. 

Trzeba wiedzieć, że Google Ads to system, które może dla nas emitować reklamy zarówno tekstowe, graficzne, wideo, produktowe jak i szereg innych elementów, które będą pomagały nam docierać do różnych użytkowników w różnych miejscach i różnym czasie. Google Ads potrafi częściowo samodzielnie tworzyć dla nas teksty reklam, posiada bazę fotografii i grafik, z których możemy skorzystać emitując reklamy graficzne, potrafi także przygotować proste formaty wideo a raczej animacje, które pomogą przyciągnąć uwagę użytkowników konsumujących treści wideo. Obecnie jednak te wszystkie automaty radzą sobie różnie z automatycznym tworzeniem treści i trzeba sobie szczerze powiedzieć, że często robią to słabo albo wręcz źle. Widać w tym procesie postęp i z miesiąca na miesiąc jest coraz więcej opcji i system radzi sobie coraz lepiej, ale w mojej ocenie nigdy nie zastąpi w pełni tego, co nazywamy czynnikiem ludzkim. To nasza wiedza, doświadczenie a czasem intuicja pozwalają nam przygotowywać treści, których konsumpcja przez innych użytkowników będzie przynosiła pożądane efekty. Przygotowywanie lub chociaż wybieranie treści z różnych dostępnych opcji wymaga sporo czasu i nie da się tego zrobić szybko.

Pro-tip:

  • nie oszczędzaj na przygotowaniu wartościowych treści, z których następnie powstaną Twoje teksty reklamowe, grafiki i animacje czy materiały wideo – jeśli nie dostarczysz jakościowych treści, to Twoje reklamy będą co najwyżej przeciętne

Technologia

Technologia to bez wątpienia mocny element systemu reklamowego Google Ads, który sprawia, że jest on tak skuteczny i chętnie wykorzystywany przez wielu reklamodawców. Natomiast w mojej ocenie ta technologia szybkości działania tego systemu nie podnosi. Poczynając od tak prozaicznego powodu, jakim jest panel administracyjny systemu Google Ads. Każdy kto miał okazję korzystać z niego na co dzień wie doskonale jak powolny potrafi on być. Zwykle wtedy, gdy chciałoby się z niego wycisnąć coś “na szybko”. Jest to jednak element drugorzędny, z którym można sobie jakoś poradzić lub po prostu się do tego przyzwyczaić.

Natomiast nie ma sposobu na przyspieszenie pewnych procesów w ramach samego systemu reklamowego. Przywołam kilka przykładów:

  • weryfikacja reklam – zanim system Google Ads zacznie emitować nasze reklamy musi je sprawdzić m.in. pod kątem zgodności z zasadami reklamowymi Google; ten proces zwykle odbywa się dość szybko, ale czasem zajmuje kilka godzin a w skrajnych przypadkach nawet dni. Co więcej, jeśli pojawi się jakiś problem, który nie zostanie rozwiązany automatycznie a do rozwiązania sprawy potrzebny będzie kontakt z supportem, to wtedy ten proces może się wydłużyć jeszcze bardziej.
  • weryfikacja produktów – jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz korzystać z dobrodziejstw reklam produktowych w systemie Google Ads, to musisz się liczyć z tym, że na początku Twoje konto w Google Merchant Center i produkty, które tam dodasz będą musiały przejść wstępną weryfikację, która przy pomyślnych okolicznościach trwa zwykle kilka dni, ale potrafi się wydłużyć do tygodnia i więcej.
  • zmiana ustawień strategii ustalania stawek – to bardzo techniczne pojęcie związane z prowadzeniem kampanii reklamowych – wymaga czasem kilku tygodni zbierania danych, aby zacząć osiągać (lub nie) założone przez nas cele.

Powyższe to tylko kilka przykładów pokazujących, że o ile samo założenie czy wstępne uruchomienie konta reklamowego w Google może być dość proste i jest do zrobienia w miarę krótkim okresie czasu, o tyle samo działanie systemu czy jego optymalizacja tygodni czy nawet miesięcy.

Pro-tip:

  • korzystaj z Google Ads zgodnie ze swoją strategią a poszczególne działania planuj z min. 2-tygodniowym wyprzedzeniem; jeśli chcesz, żeby użytkownicy dowiedzieli się o czymś w konkretnym momencie, pamiętaj aby zaplanować i przygotować to odpowiednio wcześniej

Analiza

Dziś wyemitowana reklama bardzo rzadko pozwoli Ci zrealizować Twoje cele również tego samego dnia. Musisz zatem pamiętać, że prowadzenie działań reklamowych powinno być zaplanowane na dłuższy okres czasu. System reklamowy Google Ads wręcz zaleca i zachęca do prowadzenia działań w trybie ciągłym. Po drugie pamiętaj, że będziesz potrzebowała / potrzebował czasu na przeanalizowanie wyników i efektów podjętych działań. System Google Ads jest bardzo mierzalny i pozwala spojrzeć na efekty, ale to nie wydarzy się samo – wnioski ktoś musi wyciągnąć z danych, które zostaną zgromadzone. Sprawdzenie i policzenie tego czy prowadzone działania reklamowe są dla nas opłacalne, czy realizują nasze cele, to również czasochłonny proces. Miej to na uwadze prowadząc działania oraz mierząc ich efekty.

Pro-tip:

  • do prawidłowej oceny efektywności reklam w systemie Google Ads niezbędne jest wyznaczenie sobie precyzyjnych celów – zadbaj o to na samym początku
  • wszystkie systemy reklamowe zmierzają w kierunku opierania swojej działalności o duże ilości danych, które są pokarmem dla sztucznej inteligencji – zadbaj o to, aby gromadzić wartościowe dane o swoich użytkownikach
  • pracuj na narzędziach, których wartość można zweryfikować – dane z Twojego konta Google Ads czy Google Analytics to pewniejsze źródło informacji niż opinia eksperta, że działania są ok i warto prowadzić je dalej

Koordynacja

System Google Ads by w pełni móc wykorzystać swoje możliwości wymaga integracji z rozmaitymi narzędziami. Wystarczy powiedzieć, że konto Google Ads należy zintegrować z kontami Google Tag Manager, Google Analytics, Google Search Console, Google Profil Firmy (wizytówka na mapach Google’a), Google Merchant Center, YouTube a nie zdążyłem jeszcze wymienić żadnego z dodatkowych, zewnętrznych narzędzi, które również się przydają, gdy chcemy prowadzić działania reklamowe w pełni efektywnie. Ponadto, wiele z tych narzędzi wymaga instalacji bądź modyfikacji kodów źródłowych strony czy sklepu internetowego. Trzeba wiedzieć jak przesłać plik weryfikacyjnym przez FTP na serwer oraz gdzie i jak zainstalować kawałki kodu od poszczególnych narzędzi. Chcesz analizować prowadzone działania? Przyda się raport np. z narzędzia Google Data Studio. Dane warto przesłać i obrobić w Google Sheets, itd., itd.

Większość z tych narzędzi jest dostępna dla każdego za darmo a Google udostępnia pełną dokumentację dzięki której można wszystko przygotować i uruchomić samodzielnie. W teorii. Praktyka jest raczej taka, że zdecydowana większość reklamodawców nie ma czasu, ochoty lub po prostu odpowiednich umiejętności, aby te wszystkie kwestie we własnym zakresie ogarnąć. Dlatego warto oddać tego typu działania pod opiekę specjalistów z wyspecjalizowanych agencji, którzy pomogą na każdym etapie tego procesu.

Pro-tip:

  • dbaj o bezpieczeństwo i pilnuj dostępu do swoich najważniejszych usług (serwer, domena, konta w różnych usługach), pilnuj tego, aby wszystkie konta i usługi były “twoją własnością”
  • upewnij się, że masz bezpośredni dostęp do wszystkich najważniejszych elementów tego systemu lub powierzyłeś je w ręce kogoś zaufanego, kto pomoże Ci o nie zadbać

Podsumowanie

System reklamowy Google Ads tylko z pozoru jest szybki. Szybko można założyć swoje konto reklamowe i szybko można stracić sporo pieniędzy, gdy nie ma się wiedzy i doświadczenia jak skutecznie prowadzić działania reklamowe w tym ekosystemie. Czy to oznacza, że Google Ads to po prostu kiepskie rozwiązanie? Nie. Zdecydowanie jednak polecam korzystanie z niego w oparciu o wcześniej przygotowaną strategię i plan oraz powierzenie obsługi w ręce doświadczonych specjalistów.

5/5 - (2 votes)
2 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *