Google Universal Analytics vs Analytics 4 – podobieństwa i różnice

,

Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics 4 (GA4) oficjalnie zastąpiło poprzednią wersję – Universal Analytics (UA). Nie jest to jednak rozwiązanie, które oferuje wszystkie stare opcje, z dodatkiem innowacji. Zamiast tego mamy nowe, zaktualizowane narzędzie bez zbędnych funkcjonalności, z niektórymi ulepszonymi opcjami z GA4, które przydadzą się zdecydowanie bardziej niż większość oferowanych przez UA. Czy tak jest w rzeczywistości? To musisz ocenić samodzielnie na podstawie artykułu ukazującego podobieństwa i różnice Google UA vs Analytics 4!

Czego nie znajdziesz w Google Analytics 4?

Nowa wersja narzędzia nie pozwala użytkownikom domyślnie śledzić witryn AMP. W tym celu powinieneś zainstalować zewnętrzne wtyczki. W Google Analytics 4 nie można również tworzyć nowych widoków i filtrów. Ostatnim punktem jest brak możliwości mierzenia współczynnika odrzuceń (tzw. bounce rate). Został on bowiem zastąpiony innymi miarami, które mają lepiej oddać zaangażowanie (lub jego brak). Są to m.in. Engaged Session Time (czas zaangażowania użytkownika) oraz User Engagement Events (zdarzenia zaangażowania użytkownika).

Google UA vs Analytics 4 – kluczowe różnice [TOP 15]

Porównując Universal Analytics do Google Analytics 4, możemy dostrzec 15 istotnych różnic obejmujących m.in.:

  • model danych,
  • interfejs,
  • kod śledzenia i GTM,
  • segmentację użytkowników,
  • elastyczność analityczną,
  • system atrybucji,
  • monitoring danych i zdarzeń,
  • automatyzacje w zakresie śledzenia,
  • wdrożenia,
  • integracje,
  • moduły śledzące,
  • integracje danych z witryny i aplikacji,
  • widoki,
  • próbkowanie raportów,
  • kompleksową analitykę.

Poniżej przedstawiamy szczegóły.

1. Google UA vs Analytics 4: Nowy model danych

Google Analytics 4 bazuje wyłącznie na zdarzeniach. Każda interakcja traktowana jest jako zdarzenie (również odsłona strony, czyli „page_view”). Dzięki temu zyskujemy bardziej szczegółowe informacje o zachowaniach użytkowników.

Zdj 1. Nowy model danych Google Analytics 4.

2. Google UA vs Analytics 4: Bardziej intuicyjny interfejs

Interfejs Google Analytics 4 jest nieco bardziej intuicyjny niż w przypadku Universal Analytics. W konsekwencji użytkownicy mogą szybciej zrozumieć dane i podejmować lepsze decyzje biznesowe.

Zdj 2. Intuicyjny interfejs w Google Analytics 4.

3. Google UA vs Analytics 4: Dedykowany kod śledzenia lub GTM

Google Analytics 4 korzysta z dedykowanego kodu śledzenia lub Google Tag Manager. W UA stosowanie znajdował tracking code. Wraz z nową aktualizacją odeszło to jednak do „lamusa”. Uproszczenia te mają na celu ułatwienie wdrażania narzędzia na stronach internetowych lub w aplikacjach

Zdj 3. Konfiguracja GTM.

4. Google UA vs Analytics 4: Zaawansowana segmentacja użytkowników

Google Analytics 4 pozwala na bardziej zaawansowaną segmentację użytkowników. Od teraz segmenty można tworzyć w czasie rzeczywistym. Jest to niezwykle ważne dla marketingowców, którzy chcą dostosowywać swoje kampanie do konkretnych grup użytkowników.

Zdj 4. Zaawansowana segmentacja użytkowników GA4.

5. Google UA vs Analytics 4: Większa elastyczność analityczna

Raportów standardowych w GA4 jest zdecydowanie mniej niż w UA. Mamy w tym przypadku natomiast większą elastyczność w tworzeniu niestandardowych analiz.

Zdj 5. Zdarzenia niestandardowe w GA4. Źródło: support.google.com/analytics/answer/12229021?hl=pl

6. Google UA vs Analytics 4: Zaawansowany system atrybucji

GA4 posiada bardziej zaawansowany system atrybucji. Umożliwia on analizę ścieżek konwersji i modelowania atrybucji. Ułatwia dokładniejsze zrozumienie, które kanały marketingowe przynoszą największe efekty.

Zdj 6. Zaawansowany system atrybucji GA4. Źródło: www.support.google.com/analytics/answer/10596866?hl=pl&sjid=903181165671415878-EU

7. Google UA vs Analytics 4: Monitorowanie przesyłania danych i zdarzeń w czasie rzeczywistym

GA4 pozwala użytkownikom monitorować przesyłanie danych i zdarzeń na stronie w czasie rzeczywistym. UA nie miało tej funkcji. To ważne narzędzie dla osób chcących na bieżąco reagować na działania użytkowników.

Zdj 7. Monitorowanie przesyłania informacji w czasie rzeczywistym – interfejs.

8. Google UA vs Analytics 4: Automatyzacje w zakresie śledzenia

W narzędziu Google Analytics 4 wdrożone zostały automatyzacje w kontekście śledzenia. Dotyczy to m.in.:

  • odsłon,
  • kliknięć wychodzących,
  • interakcji z wideo,
  • liczby pobrań,
  • wyszukiwań w Twoim serwisie.

UA miało więcej manualnych funkcji, które niekoniecznie były użyteczne, a za to bardziej czasochłonne. Automatyzacje znacząco przyspieszają procesy analityczne.

Zdj 8. Automatyzacje w zakresie śledzenia w GA4.

9. Google UA vs Analytics 4: Prostsze wdrożenia

Wdrażanie analityki do Google Analytics 4 jest zdecydowanie prostsze za sprawą rekomendowanych zestawów zdarzeń oraz konkretnych parametrów przewidzianych dla wybranych branż.

Szczegółowe informacje o implementacjach znajdziesz w przewodniku GA4.

Zdj 9. Proste wdrożenia GA4 – instrukcja. Źródło: www.support.google.com/analytics/answer/9322688

10. Google UA vs Analytics 4: Integracja z BigQuery

Integracja z BigQuery to dobre rozwiązanie w szczególności dla serwisów redakcyjnych oraz rozbudowanych e-commerce generujących duży ruch miesięczny. Dzięki temu można dokładnie analizować i przetwarzać dane. Jest to kluczowe narzędzie dla dużych organizacji potrzebujących zaawansowanej analizy.

Zdj 10. Integracja GA4 z BigQuery. Źródło: cloud.google.com/bigquery

11. Google UA vs Analytics 4: Brak modułu do śledzenia e-commerce

Standardowe raporty do śledzenia e-commerce w Google Analytics 4 są dosyć mocno okrojone. Universal Analytics przedstawiało to zdecydowanie dokładniej – w opinii ekspertów SEOgroup jest to spory minus GA4.

Zdj 11. Ustawienia śledzenia e-commerce analytics.js Źródło: developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/enhanced-ecommerce?sjid=903181165671415878-EU

12. Google UA vs Analytics 4: Integracja danych z witryny i aplikacji

Ogromny plus Google Analytics 4 – możliwość zintegrowania danych z witryny oraz aplikacji. Stanowi to spore ułatwienie dla analityków oraz marketerów. Jest również rozwiązaną bolączką, z którą borykaliśmy się przez lata w UA.

Zdj 12. Integracja danych z witryny i aplikacji w GA4. Źródło: www.support.google.com/analytics/answer/9304153?hl=pl&sjid=903181165671415878-EU

13. Google UA vs Analytics 4: Brak widoków

W Google Analytics 4 nie ma widoków. W UA wystarczyło wejść w sekcję Konto → Usługa, a następnie kliknąć Widoki, aby dodać różne filtry (np. przedstawiające konkretne wersje językowe witryny).

Zdj 13. Przykładowe filtry w GA4.

14. Google UA vs Analytics 4: Mniej próbkowania raportów

Mniej próbkowania raportów oznacza wiarygodniejsze dane. Charles Farinie w swoim artykule stwierdził, że z próbkowaniem będziemy mieli do czynienia dopiero po przekroczeniu pułapu 10 000 000 zdarzeń. To bardzo dobra wiadomość, ponieważ częste próbkowanie w UA skutkowało raportami z bezużytecznymi wartościami.

Zdj 14. Próbkowanie raportów GA4. Źródło: www.charlesfarina.com/sampling-in-app-web-properties-in-google-analytics/

15. Google UA vs Analytics 4: Liczne możliwości analityczne

W Google Analytics 4 jest mniej raportów, natomiast twórcy udostępnili bardzo rozbudowaną sekcję analityczną. W konsekwencji możesz bezproblemowo stworzyć za darmo raporty, które w UA były dostępne w płatnej wersji. Dotyczy to raportów bazujących na lejku, ścieżce użytkownika oraz kohortach. Dzięki temu analitycy mogą jeszcze dogłębniej analizować zachowania użytkowników.

Zdj 15. Analityka Google Analytics 4.

Google Analytics 4 – co nowego?

W Google Analytics 4 możemy wykrywać różnice w kontekście gromadzonych danych wyodrębnianych przez system bazując na historycznych informacjach. Funkcja Anomalie w GA4 wykorzystuje do tego uczenie maszynowe i algorytmy statystyczne.

Obejmuje to takie czynniki jak:

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, Google Analytics 4 połączysz z BigQuery. Dotyczy to również Google Optimize oraz Google Merchant Center.

Należy również pamiętać, że Google Analytics 4 przechowuje dane maksymalnie 14 miesięcy. W UA czas ich gromadzenia był nieograniczony. Ponadto każda nowa usługa GA4 ma włączoną funkcję anonimizacji adresu IP ze względu na prawo General Data Protection Regulation obejmujące ochronę danych osobowych.

Podsumowanie

Google Analytics 4 to przede wszystkim większa swoboda dot. kształtowania raportów oraz zdecydowanie więcej przydatnych funkcjonalności, które w przeszłości były dostępne wyłącznie w Google Analytics 360. Pomimo tego, że GA4 może wydawać się nieco bardziej skomplikowaną usługą, należy się z nią zapoznać i przyzwyczaić do konkretnych rozwiązań.

W razie problemów z integracjami GA4 – skontaktuj się ze specjalistami SEOgroup. Przemyślane działania analityczne to pierwszy krok do weryfikacji Twojej pozycji na rynku i podjęcia strategicznych rozwiązań z zakresu SEO lub SEM. Wypełnij poniższy formularz kontaktowy:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Google UA vs Analytics 4]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat Google UA i Analytics 4.

1. Jakie są główne różnice Universal Analytics w porównaniu do Google Analytics 4?

Universal Analytics (UA) bazuje na modelu, w którym interakcje użytkownika są śledzone w ramach indywidualnych sesji. W GA4, model śledzenia jest zorientowany na zdarzenia. W konsekwencji każda akcja użytkownika rejestruje się jako zdarzenie. GA4 również wprowadza pojęcie tzw. strumieni danych zamiast tradycyjnych widoków umożliwiając zbieranie informacji z różnych źródeł w jednym miejscu.

2. Czy GA4 jest bardziej skomplikowane niż UA?

GA4 ma bardziej rozbudowaną architekturę, ze skupieniem na zdarzeniach i konfiguracją w czasie rzeczywistym. Narzędzie oferuje również „głębsze” możliwości segmentacji i analizy.

3. Czy Google Analytics 4 obejmuje analizę aplikacji mobilnych?

GA4 zostało zaprojektowane z myślą o integracji zarówno stron internetowych, jak i aplikacji mobilnych w jednym miejscu. Dzięki temu umożliwia śledzenie użytkowników między platformami i urządzeniami, wykorzystując jednolite zdarzenia i identyfikatory. Daje to pełniejszy obraz zachowań użytkowników.

4. Co jest bardziej skomplikowane – GA4 czy UA?

Wprowadzenie GA4, z jego naciskiem na zdarzenia i strumienie danych, może być początkowo bardziej skomplikowane dla osób przyzwyczajonych do modelu sesji w UA. Jednak, kiedy użytkownicy przyswoją nowe pojęcia i funkcje, zauważą, że GA4 oferuje bardziej zaawansowane narzędzie analityczne i segmentacyjne niż UA.

5/5 - (3 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *