Influencer – kto to jest i czym się zajmuje?
Influencer, to osoba działająca w mediach społecznościowych, która w pewien sposób zyskała popularność i zgromadziła wokół siebie grupę odbiorców. Influencerzy mają możliwość wykorzystywania swojej pozycji w internecie w celu zachęcenia swoich obserwatorów do zakupu produktu lub usługi.
Influencerzy regularnie udzielają się w mediach społecznościowych, publikują posty i grafiki, zamieszczają filmy na platformie YouTubevi prowadzą różnego rodzaju transmisje rozrywkowe. Treści przez nich publikowane budzą zainteresowanie odbiorców i wywołują dyskusje.
Obecnie influencerem może zostać każdy, kto ma pewien pomysł na zaznaczenie swojej obecności w sieci. Nie jest powiedziane, że musi to być ktoś ważny, wykształcony czy bogaty. Wręcz przeciwnie – w dzisiejszych czasach ludzie dużo bardziej cenią sobie szczere opinie od osób, z którymi identyfikują się w danym momencie swojego życia.
Podział influencerów
Influencer to pojęcie bardzo szerokie. Nie istnieje konkretny wyznacznik wskazujący na to, w którym momencie dana osoba staje się influencerem i kto dokładnie może się nim nazwać. Możemy jednak podzielić influencerów na kilka różnych sposobów:
Ze względu na liczbę odbiorców
- Nanoinfluencerzy: należą do kategorii mikroinfluencerów i posiadają od 1000 do 10 000 odbiorców
- Mikroinfluencerzy: posiadają od 1000 do 100 000 odbiorców
- Makroinfluencerzy: posiadają od 100 000 do 1 000 000 odbiorców
- Megainfluencerzy: posiadają ponad 1 000 000 odbiorców
Ze względu na publikowane treści
- Idole: pozyskują fanów dzięki swojej charyzmie i osobowości.
- Eksperci: przyciągają odbiorców dzięki wiedzy na dany temat.
- Lifestylerzy: poruszają tematy takie jak moda, uroda, czy spędzanie wolnego czasu.
- Aktywiści: poruszają tematy społeczne, polityczne lub gospodarcze.
- Artyści: przyciągają odbiorców swoją estetyką i materiałami wizualnymi.
- Patoinfluencerzy: publikują treści wykraczające poza ogólnoprzyjęte normy społeczne (np. wyśmiewanie osób chorych, przemoc, spożywanie alkoholu). Przyciągają szczególnie młodych odbiorców, co stwarza zagrożenie ze względu na ich chęć naśladowania.
W praktyce bardzo trudno jest określić, w jakiej kategorii możemy postrzegać konkretnego influencera. Ma to związek z różnorodnością publikowanych przez influencerów treści i stałe wdrażanie nowych pomysłów na content.
Platformy wykorzystywane przez influencerów
- YouTube: vlogi, challenge, streamy z gier, haule zakupowe, rutyny dotyczące zdrowego trybu życia, recenzje.
- Instagram: zdjęcia, relacje z wyjazdów i życia codziennego, krótkie filmy instruktażowe, karuzele edukacyjne, serie postów, quizy i ankiety, live z widzami, konkursy i rozdania.
- TikTok: taniec i śpiew, sztuczki, tutoriale i porady, wyzwania, stand-up.
- Twitch: strumieniowanie na żywo (gry, gotowanie, życie codzienne)
- Discord: rozmowa z osobami w wybranym serwerze, chat.
- Blog: porady, przepisy kulinarne, recenzje, plany podróży, wskazówki, analizy, pamiętnik.
- Facebook: wpisy tekstowe, newsy, konkursy.
- Twitter: najnowsze newsy, komentarze do ostatnich wydarzeń.
Współpraca z influencerami, czyli influencer marketing
Influencer marketing to dziedzina marketingu wykorzystująca działalność influencerów. Firmy nawiązując współpracę z popularnymi osobami, oczekują promocji artykułów i usług wśród ich odbiorców za pomocą dotychczasowych form komunikacji w internecie.
Rodzaje influencer marketingu
Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny to współpraca firm z tzw. partnerami afiliacyjnymi, którzy są odpowiedzialni za reklamowanie produktów lub usług, w celu pozyskania potencjalnych klientów. Influencerzy często dzielą się swoją pasją i znajomością produktu, a jednocześnie go reklamują, wykorzystując do promocji swoje strony internetowe, blogi i kanały społecznościowe.
Za co płacą reklamodawcy? Jest to zależne od postanowień umowy, jednak przykładowym modelem rozliczenia jest wypłata danego % wartości transakcji lub ustalonej kwoty, na przykład za rejestrację użytkownika, pozostawienie danych kontaktowych lub nawet samo przejście na stronę.
Treści sponsorowane
Treści sponsorowane to forma współpracy, w której marka wynagradza influencera za promowanie konkretnego produktu lub usługi. Polega ona na publikacji przez influencera materiałów promocyjnych (post, relacja na instagramie) przygotowanych na podstawie wytycznych firmy, która zobowiązana jest do zapłaty.
Treści sponsorowane muszą zawierać wyraźne oznaczenie wskazujące na to, że jest to działanie opłacone przez firmę.
Przykładowe oznaczenia materiałów sponsorowanych:
- #reklama lub [reklama]
- #materiałreklamowy lub [materiał reklamowy]
- #współpracareklamowa lub [współpraca reklamowa]
- #postsponsorowany lub [post sponsorowany]
- #materiałsponsorowany lub [materiał sponsorowany]
- #płatnawspółpraca lub [płatna współpraca]
- #wideo lub #relacja lub #post lub #materiał + #reklamowy #sponsorowany
- Reklama marki … Płatna współpraca z marką …
- Głosowa informacja o materiale sponsorowanym
- #autopromocja lub [autopromocja]
- #autoreklama lub [autoreklama]
- #markawłasna lub [marka własna]
- #prezent lub [prezent]
- #podarunek lub [podarunek]
Jak nie oznaczać materiałów sponsorowanych?
Umieszczenie informacji o materiale sponsorowanym w miejscu niewidocznym, na przykład w rogu strony czy na tle innego napisu jest niedopuszczalne. Informacja nie może być także napisana zbyt małą lub trudną do rozczytania czcionką, a jej kolor nie może zlewać się z kolorem tła.
Współpraca barterowa
Barter to forma korzystnej dla obu stron wymiany, która opiera się na dostarczeniu produktu przez firmę w zamian za jego reklamę. Taka forma współpracy ma wiele zalet – marka nie ponosi dodatkowych kosztów reklamy, a osoba otrzymująca produkt może korzystać z niego na własny użytek i nie musi za niego płacić.
Przykładem współpracy barterowej jest sytuacja, w której marka odzieżowa dostarcza swój produkt wybranej przez siebie osobie, która jest zobowiązana do zaprezentowania go wśród swoich odbiorców. Prezentacja ta może odbywać się na wiele sposobów, na przykład w formie relacji z ich przymierzania zamieszczonej na Instastory czy na TikToku.
Jak wybrać influencera do współpracy?
Oddana grupa odbiorców
Planując współpracę z influencerem, zawsze należy zastanowić się, czy posiada swoją własną, oddaną grupę odbiorców, która zaufa mu i zakupi polecany produkt.
Cel biznesowy i zasięgi
Sprawa z wyborem influencera komplikuje się w momencie, gdy musimy podjąć decyzję, czy chcemy podjąć współpracę z osobą generującą duże zasięgi, czy taką, której widownia jest nieco mniejsza. W takim wypadku niewątpliwie warto się zastanowić, jaki jest nasz cel biznesowy. Jeśli jest nim przede wszystkim wzrost świadomości marki, wówczas współpraca z bardziej znaną osobą ma pewien sens. Jeśli jednak zależy nam na budowaniu zaufania wśród konsumentów, pozycji eksperckiej czy dużego wzrostu sprzedaży, wtedy nawet podjęcie współpracy z mikro-influencerem może mieć dużo większą wartość.
Obszar działalności
Ważne jest, aby dobrze dopasować obszar naszej działalności z dotychczasowym obszarem działalności influencera. Kto bowiem w pełni zaufa blogerce urodowej opowiadającej do tej pory wyłącznie
o kosmetykach, jeśli rozpocznie ona działania reklamowe na zupełnie inny temat?
Ilość podejmowanych współprac
Nietrudno zauważyć, że obecnie istnieje wiele influencerów skłonnych do podejmowania współpracy z większością zgłaszających się do nich firm, bez względu na jakość produktu czy jego wykonanie. Takie osoby pomimo sympatii ze strony swoich odbiorców bardzo szybko stają się w ich oczach mało wiarygodne. Istotne jest więc, aby dokładnie przeanalizować, czy nasza współpraca będzie wyjątkowa i przyniesie nam zysk, czy będzie tylko kolejną, nic nieznaczącą współpracą ze znaną osobą.
Korzyści współpracy z influencerami
- Zwiększenie zasięgu marki: Udział influencerów w promowaniu produktów i usług może pomóc w dotarciu do szerszego grona odbiorców.
- Zaangażowanie fanów: Influencerzy mają silne relacje ze swoją publicznością, która chętnie reaguje na ich rekomendacje.
- Wiarygodność: Rekomendacje influencerów czasem są bardziej wiarygodne niż reklamy tradycyjne, ponieważ mogą być postrzegane jako niezależne i autentyczne.
- Większa sprzedaż: Rekomendacje influencerów mogą prowadzić do wyższych poziomów sprzedaży w porównaniu do tradycyjnych form reklamy.
- Większa świadomość marki: Współpraca z influencerami może pomóc firmom w zwiększeniu widoczności na rynku i zbudowaniu silniejszej marki
Podsumowanie
Jeśli potrzebujesz pomocy związanej z Influencer Marketingiem, skontaktuj się z nami. Stworzymy dla Ciebie strategię i wspólnie przemyślimy content, a także zasugerujemy współpracę z influencerami, z którymi Twoja współpraca będzie najbardziej skuteczna.
Absolwentka programu szkoleniowego w obszarze marketingu internetowego „Umiejętności Jutra”, organizowanego przez Google i Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Jak na prawdziwą Takumi 匠 przystało – nigdy się nie poddaje i stale zgłębia wiedzę z zakresu digital marketingu. Odpowiada za działania dla różnych Klientów w systemach Google Ads i Meta Ads.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!