Instagram jako narzędzie do kreatywnego przedstawienia biznesu

Telefon z logotypem Instagrama

Instagram to platforma społecznościowa, która powstała w 2010 roku. Jej potencjał został szybko dostrzeżony przez Facebooka, który kupił ją w 2012 roku za 1 miliard dolarów. Instagram to okno na świat, w którym użytkownicy dzielą się ze sobą zdjęciami i momentami z życia. Codziennie na całym świecie aktywnych jest ponad 500 milionów kont, a nowych użytkowników wciąż przybywa!

Dlaczego Instagram?

Z mediów społecznościowych w coraz większej mierze korzystamy za pomocą urządzeń przenośnych. Co roku rośnie liczba użytkowników, którzy angażują się w treści poprzez kanały mobilne. Instagram – jako serwis społecznościowy, jest głównie dedykowany urządzeniom mobilnym, a w centrum zainteresowań użytkowników portalu znajdują się treści wizualne, takie jak zdjęcia czy filmy. Wyróżnia go prostota w obsłudze oraz łatwość dotarcia do użytkowników. Według danych, aż 80% użytkowników Instagrama obserwuje jakieś konto firmowe. To jeden z najważniejszych powodów, dlaczego warto zainteresować się przedstawieniem swojego biznesu na tej platformie społecznościowej.

Instagram to doskonałe miejsce do angażowania swojej grupy docelowej. Pozwala firmom na budowanie świadomości marki, lojalności, oddziałuje na sprzedaż produktów i ułatwia kontakt z potencjalnymi klientami. Ogromną zaletą Instagrama są hashtagi, które w tym serwisie odgrywają ogromnie ważną rolę. Podobnie jak na Twitterze, pozwalają one śledzić i kategoryzować interesujące użytkowników zagadnienia. To prosty sposób na poszerzanie zasięgu posta. Warto pamiętać, że mimo tego, iż Instagram pozwala na wykorzystywanie aż 30 hashtagów przy jednym poście, najlepiej jest się skupić na 5-10 precyzyjnie opisujących temat. Szukając dla siebie optymalnej ilości, aby zdobyć najlepsze wyniki oglądalności, warto przypatrzeć się influencerom lub firmom z branży. Następnie trzeba przetestować, co przynosi efekty i wypracować optymalne i unikalne rozwiązanie dopasowane do naszych przyszłych odbiorców.

Smartfon z aplikacją Instagram na tle budynków w centrum miasta

Popularne formaty na Instagramie

Instagram to miejsce, w którym można kreatywnie, wysoko jakościowo i mocno wizualnie przedstawić zalety swojego produktu, a także całego biznesu. To dobre miejsce na eksperymentowanie z różnymi formatami, które są chętnie używane na urządzeniach mobilnych. Oprócz publikacji zdjęć firmy powinny aktywnie udzielać się na ostatnio coraz bardziej popularnych Stories i IGTV.

Stories są obecnie najszybciej rosnącym formatem na Instagramie, z którego codziennie korzystają użytkownicy platformy. Zaletą jest to, że format ten mogą zobaczyć nawet osoby, które nie obserwują profilu. Możliwości są nieskończone, a ogranicza je jedynie wyobraźnia. To idealny sposób na pokazanie się szerszej publiczności, gdyż zdjęcia i filmy potrafią szybko zniknąć w głównym panelu. Wybierając Stories ma się możliwość stworzyć atrakcyjny i unikalny komunikat, który będzie widoczny dla użytkownika Instagrama przez 24h. Po tym czasie materiał trafia do archiwum, skąd można wybrać Stories, które chce się umieścić na swoim profilu w specjalnych kolekcjach.

IGTV to platforma mobilna, która jest swego rodzaju konkurencją dla YouTube. Prognozuje się, że w 2021 roku filmy mobilne będą odpowiedzialne za 78% ruchu treści wśród odbiorców. W IgTV zarówno prywatni użytkownicy, jak i marki mogą być kreatorami swoich własnych kanałów. Obecnie nie można jeszcze wykorzystywać go jako miejsca na reklamy, ale dla marek jest to atrakcyjna forma interakcji z potencjalnymi i obecnymi klientami.

Smartfon z aplikacją Instagram

Profil do potrzeb biznesowych

Zaczynając na Instagramie, warto od razu przekształcić profil na formę biznesową i połączyć go z Facebookiem. Otworzy to drogę do takich opcji jak dodawanie call-to-action, statystyk czy kampanii reklamowych.

Ustawiając profil, należy utrzymywać go w stylistyce wizerunku firmowego. Za zdjęcie profilowe powinno ustawić się logotyp lub element łatwo kojarzony z marką. Niestety Instagram pozwala na udostępnianie jedynie jednego linku w opisie konta, dlatego co jakiś czas można go zmienić, np. gdy na blogu pojawia się nowy wpis lub rozpoczyna się kampanię nowego produktu, który reklamujemy. Dodatkowo opis można wzbogacić o hashtagi. To dobre miejsce na umieszczenie hashtaga kojarzonego z firmą lub stworzonego specjalnie na potrzeby kampanii lub danego produktu.

Na Instagramie bardzo ważna jest interakcja z użytkownikami przez skrócony proces interakcji i bezpośredniość. Powinno się odpowiadać na komentarze i wiadomości w możliwie najkrótszym czasie. Należy również angażować się w społeczności, dzięki czemu wpłynie się na poszerzanie zasięgu i budowę świadomości marki.

Sklep na Instagramie

Instagram to także coraz prężniej rozwijająca się platforma reklamowa. Kampanie z umiejscowieniem na Instagramie można stworzyć m.in. w menedżerze reklam Facebooka. Dostępne formaty to zdjęcie, film, karuzela, stories czy kolekcja. Ta ostatnia opcja łączy w sobie funkcje sprzedaży produktów poprzez sklep. Pomocną funkcją jest oznaczanie produktów na zdjęciach, dzięki czemu w prosty sposób można zainteresowanych użytkowników przekierować do sklepu. Na pojedynczym zdjęciu można oznaczyć do 5 produktów, a w albumie nawet do 20.

Funkcja sklepu jest wciąż w miarę nowa – pojawiła się w Polsce w połowie 2018 roku. Warunkami założenia sklepu na Instagramie jest umiejscowienie firmy w jednym z krajów „partnerskich”. Konto na platformie musi być przekształcone na biznesowe i być zgodne z zasadami platformy. Profil biznesowy musi być powiązany z katalogiem sklepowym na Facebooku. Można to zrobić na dwa sposoby – przez dodanie sekcji Sklep na firmowym fanpage bądź przez Business Managera.

Następnie konto na Instagramie będzie automatycznie poddane weryfikacji, która może potrwać od kilku do kilkunastu dni. Po pozytywnej ocenie funkcjonalność sklepu powinna być dostępna dla konta firmowego.

Sklep na Instagramie

W efekcie będzie można dodawać tagi produktów do postów i Stories. Sklep na Instagramie to jednak dopiero początek, a dostępne funkcjonalności wciąż się rozwijają, dlatego warto bacznie przyglądać się kolejnym wprowadzanym nowościom. Użytkownicy Instagrama mogą używać nowych funkcji kolekcji i zapisywać na później produkty, którymi są zainteresowani. Kolejną ciekawą funkcjonalnością jest kupowanie poprzez format filmowy. Użytkownicy będą mogli zobaczyć produkty pojawiające się w filmie wraz z ich cenami.

Podsumowanie

Instagram to ciągle rosnąca platforma, która oferuje kreatywne i ciekawe rozwiązania w kwestii dotarcia do użytkowników aplikacji. Jej prostota sprawia, że przyciąga i szybko zdobywa swoich zwolenników, a nastawienie na wizualny aspekt pozwala na stworzenie dobrej platformy sprzedażowej, która w nienachalny sposób przedstawia komunikaty firm z różnych branż. Dzięki temu w łatwy sposób można prowadzić tu bezpośredni dialog z obecnymi klientami, a jednocześnie nawiązywać relację z nowymi.

Instagram jako narzędzie do kreatywnego przedstawienia biznesu
5 (100%) 2 głosów
1 komentuj
  1. Avatar
    Grzesiek says:

    Instagram zarówno jak i inne media społecznościowe pozwalają na szereg różnorodnych możliwości, dzięki którym promować będziemy mogli dany biznes w internecie ;) Trzeba to jednak robić z głową i odpowiednimi zasadami – wtedy będzie to miało sens ;)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *