Jakie kroki podjąć gdy frazy spadły w Google?

Czy spotkałeś się z sytuacją, że pozycjonowane przez Ciebie frazy spadły nagle w wynikach wyszukiwania? Przyczyn takiej sytuacji może być wiele i dziś postaramy się przedstawić czynniki jakie mogły mieć wpływ na taki stan oraz zaproponujemy rozwiązania (krok po kroku).

Pierwszym krokiem jaki należy wykonać jest sprawdzenie czy spadek podany w monitoringu pozycji jest rzeczywisty – odśwież pozycje. Upewnij się również, że proxy dodane do monitoringu (jeśli jest to możliwe) nie są zbanowane przez Google i czy spełniają swoją rolę. Dodatkowo postaraj się potwierdzić spadek za pomocą innego narzędzia monitorującego. Postaraj się także ręcznie sprawdzić pozycję – w trybie incognito (CTRL + SHIFT + N dla Chrome). Pamiętaj natomiast, że wyniki Google są wysoce spersonalizowane – na podstawie lokalizacji/adresu IP, historii odwiedzonych stron internetowych, historii wyszukiwanych fraz itd. Pamiętaj także, że nieduże wahania pozycji są jak najbardziej naturalne.

Kolejnym krokiem będzie przejście w narzędziu Google Search Console do zakładki: Ruch związany z wyszukiwaniem => Analityka wyszukiwania. Znajdź interesującą Cię frazę, zaznacz checkbox “Pozycja” i sprawdź czy nie występują tam spadki. Poniżej wyniki dla frazy, która stabilnie plasuje się na 1 pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli wszystkie narzędzia pokazują, że frazy zanotowały spadek warto sprawdzić czynniki, które mogły mieć wpływ na ich pozycje. Zaprezentowane poniżej czynniki zostały podzielone na działania on-page (związane ze stroną) oraz off-page (poza stroną).

Off-page

1.1. Słowa kluczowe

  • Sprawdź, dla których fraz pozycje się wahają. Pomoże to ustalić czy ewentualny problem dotyczy całej witryny czy np. tylko jednej sekcji. Przeprowadzając dalsze etapy koncentruj się właśnie na tych frazach/podstronach – przynajmniej początkowo,
  • Sprawdź czy nie występuje kanibalizacja. Zdarza się, że ze względu na istnienie dwóch lub więcej rywalizujących ze sobą podstron, dopasowanych pod te same frazy, Google wyświetla różne adresy na różnych pozycjach.

1.2. Wyniki wyszukiwania

  • Zweryfikuj czy zmienił się typ wyniku w SERP. Przykładowo, spadek może wynikać z tego, że wcześniej Google wyświetlał na daną frazę strony firmowe a aktualnie znajdują się tam głównie artykuły poradnikowe,
  • Zweryfikuj jakie dane wyświetlają się w title i description w wynikach wyszukiwania i czy pokrywa się z tym co znajduje się w kodzie strony oraz czy tagi nie są masowo powielane
  • Sprawdź czy adres URL wyświetla się prawidłowo i czy jest to strona, która dotąd rankowała na daną frazę. Szukaj np. podstron paginacji czy adresów z parametrami,
    domena.pl/strona/3 lub www.domena.pl/nazwa-kategorii?color=blue&size=m
  • Sprawdź komendą “site:domena.pl” jakiego typu wyniki pojawiają się na liście. Jeżeli znajdują się tam adresy np. zawierające niestandardowe znaki (rosyjskie, chińskie) lub niestandardowe parametry – może to oznaczać, że Twoja strona padła atakiem hakerów,

  • Zweryfikuj, czy znajdują się tam najważniejsze adresy. Czy w indeksie znajdują się podstrony dopasowane do fraz.

On-page

2.1 Dostępność

  • Zweryfikuj tagi odnoszące się do robota meta=”robots”. Sprawdź czy nie występują tagi “noindex”. Więcej na ten temat: https://support.google.com/webmasters/answer/93710?hl=pl,
  • Sprawdź dyrektywy z pliku robots.txt i upewnij się, że podstrony nie są zablokowane dla robotów. Search Console => Skanowanie => Tester pliku robots.txt. Poniżej poprawny komunikat po sprawdzeniu adresu:

  • Sprawdź czy treści znajdujące się na podstronach nie duplikują się zewnętrznie lub wewnętrznie.

2.2 Tagi kanoniczne

  • Zweryfikuj czy tagi canonical występują, czy są użyte i umiejscowione poprawnie,
  • Sprawdź czy tagi canonical są dodane poprawnie na podstronach paginacji, filtrowaniu itd. Więcej na ten temat: https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl,
  • Upewnij się, podstrony, które są stronami docelowymi występują tylko pod jednym adresem.

2.3 Kody stanu

  • Zweryfikuj czy zmieniły się dotychczasowe ustawienia przekierowań,
  • Sprawdź czy przekierowania działają poprawnie, czy zwracany jest kod pożądanego przekierowania oraz czy nie występuje pętla przekierowań,
  • Upewnij się, że strony docelowe zwracają kod 200.

2.4 Google Search Console

  • Sprawdź w sekcji wiadomości czy Google nie poinformowało Cię o jakiś nieprawidłowościach,
  • Sprawdź czy nie została nałożona kara ręczna. Ruch związany z wyszukiwaniem => Ręczne działania,
  • Potwierdź czy spadki w monitoringu mają swoje odzwierciedlenie w GSC – o tym pisaliśmy na początku artykułu,
  • Przejdź do zakładki Skanowanie => Błędy indeksowania i przeanalizuj błędy indeksowania,
  • Sprawdź jak Google renderuje podstronę w zakładce Indeksowanie => Błędy indeksowania => Pobierz jako Google,
  • Sprawdź stan indeksowania – nagły spadek może sugerować problemy techniczne, Indeks Google => Stan indeksowania,
  • Czy Google raportuje problemy z bezpieczeństwem?

Podsumowanie

Powyżej zostały wymienione najczęściej występujące czynniki jakie mogą mieć wpływ na spadek pozycjonowanych fraz. Niektóre z kroków niezbędnych do poprawienia takiego stanu rzeczy wymagają jednak zaawansowanej wiedzy z zakresu SEO. Dlatego też warto skonsultować się z profesjonalistami, którzy naprowadzą Was na odpowiedni trop oraz sprawią, że strona wróci na wcześniej zajmowane pozycje.

5/5 - (5 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *