Zasady Google E-A-T – czym są i jak wpływają na SEO?
Dostarczanie treści, które są wiarygodne i rzetelne buduje zaufanie użytkowników Twojego serwisu oraz utwierdza roboty Google w przekonaniu, że jest on wartościowy. Stosując zasady E-A-T uzyskasz wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zaczniesz zarabiać więcej. Aby dowiedzieć się, czym jest E-A-T i dlaczego warto wdrożyć tę zasadę, koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Wyjaśnienie zasady E-A-T – co to jest?
Zasada E-A-T to koncepcja wprowadzona przez Google w celu oceny jakości treści na stronach internetowych. Jej głównym celem jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej wiarygodnych, rzetelnych i eksperckich informacji. E–A–T to skrót trzech angielskich słów, które są kluczem do zrozumienia tej koncepcji: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness:
- Expertise (Ekspertyza) – odnosi się do poziomu wiedzy autora na dany temat. Google ocenia, czy twórca treści ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w danej dziedzinie, aby dostarczyć wartościowe informacje użytkownikom. Dla przykładu: artykuł medyczny napisany przez lekarza będzie miał wyższą „ekspertyzę” niż ten sam temat poruszony przez osobę bez odpowiedniego wykształcenia w tej dziedzinie (np. pasjonata medycyny);
- Authoritativeness (Autorytet) – dotyczy renomy twórcy treści oraz samej strony internetowej, na której content jest publikowany. Autorytet buduje się przez uznanie w danej dziedzinie, poparte np. referencjami z innych wiarygodnych źródeł (typu Google Maps), recenzjami czy wzmiankami w branżowych mediach.
- Trustworthiness (Wiarygodność) – odnosi się do zaufania. Google ocenia, czy informacje są prezentowane w sposób przejrzysty, czy w tekście znajdują się źródła, oraz czy strona podejmuje odpowiednie kroki, by chronić prywatność swoich użytkowników (np. przez stosowanie certyfikatów SSL).
Google uwzględnia zasadę E-A-T podczas oceny stron w swoich algorytmach rankingowych. Dzięki temu zwiększa prawdopodobieństwo na pojawienie się wyników najwyższej jakości na pierwszej stronie SERP-ów (ang. Search Engine Results Page).
Więcej o zasadach E-A-T przeczytasz w oficjalnych dokumentach Google.
W jakich branżach zasady E-A-T są najważniejsze?
Zasady E-A-T są istotne przede wszystkim w branżach YMYL (ang. Your Money, Your Life).
Deweloperzy Google uważają (i słusznie), że strony, które mogą wpłynąć na finanse czy zdrowie użytkowników powinny być poddane bardziej rygorystycznej ocenie. Wynika to z prostego powodu – oddziałują na dobrostan i życie ludzi.
Jeśli działasz w niżej wymienionych branżach, musisz stworzyć stronę zgodną z zasadami E-A-T:
- Medycyna i zdrowie – strony oferujące porady medyczne, informacje o chorobach, lekarstwach czy suplementach. Błędne informacje medyczne mogą zaszkodzić zdrowiu ludzi;
- Finanse – strony banków, instytucji kredytowych, doradców finansowych, brokerów, czy platform inwestycyjnych. Błędne informacje finansowe mogą doprowadzić do poważnych strat materialnych;
- Prawo – strony kancelarii prawnych dot. porad oraz informacji o przepisach. Błędne interpretacje w tym zakresie wiążą się najczęściej z problemami prawnymi;
- Bezpieczeństwo – strony dotyczące bezpieczeństwa osobistego (np. porady dotyczące ochrony w domu, bezpieczeństwa dzieci, czy też porady dotyczące bezpieczeństwa online). Google uznaje, że lepiej, aby w tym przypadku wypowiadali się eksperci;
- Nowości i aktualności – portale informacyjne i źródła wiadomości, które dostarczają aktualności na temat ważnych wydarzeń na świecie. Warto, żeby dostarczaniem informacji zajęli się dziennikarze, którzy zweryfikują informacje i dostarczą użytkownikom rzetelny content.
Sprawa wygląda bardzo podobnie w przypadku branży e-commerce, w sektorze zakupowym. Jeżeli oferujesz produkty, które mogą wpłynąć w pewny sposób na zdrowie Twojego klienta lub nawet stan jego ciała (np. kosmetyki naturalne), powinieneś zadbać o autorytet swojej strony.
E-A-T a opisy produktów
Tworząc opisy produktów w e-commerce w branżach YMYL, należy posługiwać się rzetelnymi źródłami i podać je w każdym przypadku, gdy wymaga tego sytuacja (np. w momencie przedstawienia procentowej skuteczności produktu). Aby Twoja strona była jak najbardziej autorytatywna, musisz również potwierdzić nie tylko zalety, ale również skutki uboczne produktu – aby klient miał pełny zakres informacji o tym, co zamierza kupić.
Informacje o produkcie muszą być dokładne. Podanie błędnych danych, przesadzenie z korzyściami towaru lub pominięcie istotnych informacji o jego wadach doprowadzi do złego doświadczenia klienta i obniżenia współczynnika konwersji oraz maksymalizacji bounce rate. W dłuższej perspektywie będzie to wiązało się z utratą zaufania Google.
Jako właściciel lub dyrektor e-commerce, powinieneś również pozwolić klientom na dzielenie się opiniami produktowymi. Nigdy nie wyłączaj tej opcji. Możesz wprowadzić metodę zatwierdzania komentarzy – wówczas odrzucisz spam generowany przez boty.
Google może wyświetlać „gwiazdki opinii” w postaci rich snippets. Warto je ustawić – wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient odwiedzi Twoją stronę internetową bezpośrednio z organicznych wyników wyszukiwania.
Jak prowadzić bloga zgodnie z zasadami E-A-T?
Na początku zadbaj o to, aby Twoje wpisy blogowe były wysokiej jakości. Dobrze, jeśli informacje zostaną potwierdzone rzetelnymi źródłami, oparte na faktycznym stanie wiedzy, a nie domysłach i koncepcjach, których nie da się potwierdzić.
Jeżeli dajesz klientowi jakiś dowód (np. w postaci statystyk), podaj do niego główne źródło – artykuły konkurencji nim nie są. Zazwyczaj powielają one informacje zawarte w internecie i nigdy nie możesz mieć pewności, że tak rzeczywiście było. Wykorzystaj w tym celu:
- portale rządowe,
- renomowane strony ze statystykami (np. Statista),
- wiedzę z cenionych instytutów badawczych.
Zaprezentuj również czytelnikom swoje kwalifikacje w krótkim bio przedstawiającym Twoją ekspertyzę czytelnikom (a w konsekwencji Google). Zadbaj także o różnorodność branżowych autorów na Twoim blogu. Im więcej wyspecjalizowanych osób wypowiada się w danym temacie, tym większa szansa, że Google oraz czytelnicy uznają Twój serwis za wartościowy.
Kolejną zasadą jest aktualizowanie treści. Neil Patel (licencjonowany ekspert i blogger w zakresie SEO) podaje, że aktualizacja contentu co 6 miesięcy będzie optymalnym rozwiązaniem. Finalną częstotliwość uzależnij jednak od specyfiki swojej branży. Jeżeli działasz w sektorze prawnym weź pod uwagę okres zmian w przepisach.
Jak aktualizować treści? Nie musisz tworzyć od nowa całego artykułu. Zrób update najważniejszych informacji, zmień daty i ewentualnie popraw optymalizację SEO wpisu (to bardzo ważne), np. wykorzystując narzędzie Surfer SEO. Celuj w 80-90 score (lub więcej). Być może przez 6 miesięcy intencje użytkowników się nieco zmieniły, a konkurencja zdecydowanie się polepszyła. Wówczas będziesz zmuszony do aktualizacji nagłówków pod SEO oraz wdrożenia dodatkowych, wartościowych źródeł. I na koniec – po zaktualizowaniu wpisu, zmień datę aktualizacji na dzisiejszą (jeśli Twój CMS nie zrobił tego samodzielnie).
Na blogu warto włączyć sekcję komentarzy, aby użytkownicy mogli się wypowiadać na temat Twojego wpisu. Im więcej merytorycznych wypowiedzi, tym wyższy poziom autorytetu Twojej strony z perspektywy Google.
Ostatnia, ale nie mniej ważna porada – jeśli opublikowałeś na swoim blogu wpis sponsorowany lub przykładowo z linkami afiliacyjnymi, poinformuj o tym czytelników. Oprócz tego, że jest to dobre rozwiązanie w kontekście wiarygodności Twojego serwisu z punktu widzenia Google, to działania „ukryte” są obecnie piętnowane przez UOKiK.
Czy Google E-A-T jest czynnikiem rankingowym?
Google E-A-T wpłynie na ranking Twojej strony, ponieważ oddziałuje na doświadczenia użytkowników, które są uzależnione od wartości niesionej przez serwis. Możemy zatem uznać, że zasady E-A-T są czynnikiem rankingowym.
W celu potwierdzenia tej tezy, przytoczymy cytat amerykańskiego technologa związanego z Google oraz założyciela serwisu Search Engine Journal:
E-A-T jest po prostu zbiorem wytycznych, które mają sugerować, w jakim stopniu dana strona odpowiada wymaganiom użytkowników.
Podsumowanie
Google E-A-T są istotnymi zasadami przede wszystkim w branżach YMYL. Poza nimi nie jest to aż tak ważne, natomiast w każdym przypadku warto budować swoją stronę zgodnie z ekspertyzą, autorytetem i wiarygodnością.
Dołóż wszelkich starań, aby Twój serwis był wartościowy i bezpieczny dla użytkowników.
Nie próbuj oszukiwać Google. Jeżeli nie jesteś kolarzem, to nie zaczynaj jeździć na rowerze i kupować wpisów sponsorowanych, które będą opisywały Twoją „pasję”. Obecnie Google bardzo dobrze identyfikuje rzetelność witryn – chociażby po blogach branżowych, na których byłeś autorem w przeciągu ostatnich kilku lat. Istotne są też tytuły uczelniane na oficjalnych stronach wybranych szkół czy też informacje podane w mediach społecznościowych i wzmianki o Twojej osobie.
Sprawdź, czy Twoja strona jest zgodna z Google E-A-T – umów bezpłatną konsultację z ekspertami SEOgroup:
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Google E-A-T]
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat Google E-A-T.
1. Czym jest Google E-A-T?
Google E-A-T to wytyczne, które oceniają, jak bardzo Twoja strona internetowa jest wartościowa i wiarygodna dla użytkowników w kontekście informacyjnym.
2. Dlaczego E-A-T jest ważne dla SEO?
Google E-A-T odgrywa kluczową rolę w tym, jak wyszukiwarka ocenia i klasyfikuje treści w wynikach wyszukiwania. Strony o wysokiej ekspertyzie, autorytecie i wiarygodności mogą uzyskać wyższe pozycje w wynikach, ponieważ Google dąży do dostarczania użytkownikom najbardziej wartościowych informacji.
3. Jak poprawić E-A-T mojej strony?
Aby poprawić E-A-T swojej strony, warto dostarczać wysokiej jakości, dokładnych i aktualnych informacji. W zbudowaniu wiarygodności może pomóc również zdobywanie linków zwrotnych z renomowanych źródeł oraz promowanie ekspertów i autorów z odpowiednimi kwalifikacjami.
4. Czy E-A-T wpływa na wszystkie branże tak samo?
E-A-T może mieć różne znaczenie w zależności od branży. W sektorach, gdzie dokładność informacji jest kluczowa, np. w medycynie czy finansach, kryteria E-A-T będą miały większy wpływ na ranking niż w sektorze rozrywkowym.
5. Skąd wiem, że moja strona spełnia kryteria E-A-T?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona spełnia kryteria E-A-T jest porównanie jakości Twojego serwisu z najnowszymi wytycznymi Google. Możesz również zlecić agencji marketingowej profesjonalny audyt SEO i UX, którzy wskaże najważniejsze elementy do poprawy oraz zalety Twojego serwisu.
Nazywam się Dominik. Monetyzuję blogi i zwiększam sprzedaż w firmach.. Pracuję zdalnie, obsługując klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Polski.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!