Zasady Google E-A-T – czym są i jak wpływają na SEO?

,

Dostarczanie treści, które są wiarygodne i rzetelne buduje zaufanie użytkowników Twojego serwisu oraz utwierdza roboty Google w przekonaniu, że jest on wartościowy. Stosując zasady E-A-T uzyskasz wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zaczniesz zarabiać więcej. Aby dowiedzieć się, czym jest E-A-T i dlaczego warto wdrożyć tę zasadę, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Wyjaśnienie zasady E-A-T – co to jest?

Zasada E-A-T to koncepcja wprowadzona przez Google w celu oceny jakości treści na stronach internetowych. Jej głównym celem jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej wiarygodnych, rzetelnych i eksperckich informacji. EAT to skrót trzech angielskich słów, które są kluczem do zrozumienia tej koncepcji: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness:

  • Expertise (Ekspertyza) – odnosi się do poziomu wiedzy autora na dany temat. Google ocenia, czy twórca treści ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w danej dziedzinie, aby dostarczyć wartościowe informacje użytkownikom. Dla przykładu: artykuł medyczny napisany przez lekarza będzie miał wyższą „ekspertyzę” niż ten sam temat poruszony przez osobę bez odpowiedniego wykształcenia w tej dziedzinie (np. pasjonata medycyny);
  • Authoritativeness (Autorytet) – dotyczy renomy twórcy treści oraz samej strony internetowej, na której content jest publikowany. Autorytet buduje się przez uznanie w danej dziedzinie, poparte np. referencjami z innych wiarygodnych źródeł (typu Google Maps), recenzjami czy wzmiankami w branżowych mediach.
  • Trustworthiness (Wiarygodność) – odnosi się do zaufania. Google ocenia, czy informacje są prezentowane w sposób przejrzysty, czy w tekście znajdują się źródła, oraz czy strona podejmuje odpowiednie kroki, by chronić prywatność swoich użytkowników (np. przez stosowanie certyfikatów SSL).

Google uwzględnia zasadę E-A-T podczas oceny stron w swoich algorytmach rankingowych. Dzięki temu zwiększa prawdopodobieństwo na pojawienie się wyników najwyższej jakości na pierwszej stronie SERP-ów (ang. Search Engine Results Page).

Więcej o zasadach E-A-T przeczytasz w oficjalnych dokumentach Google.

Zdj 1. Zasady E-A-T wytyczone przez Google. Źródło: static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/pl//searchqualityevaluatorguidelines.pdf

W jakich branżach zasady E-A-T są najważniejsze?

Zasady E-A-T są istotne przede wszystkim w branżach YMYL (ang. Your Money, Your Life).

Deweloperzy Google uważają (i słusznie), że strony, które mogą wpłynąć na finanse czy zdrowie użytkowników powinny być poddane bardziej rygorystycznej ocenie. Wynika to z prostego powodu – oddziałują na dobrostan i życie ludzi.

Jeśli działasz w niżej wymienionych branżach, musisz stworzyć stronę zgodną z zasadami E-A-T:

  • Medycyna i zdrowie – strony oferujące porady medyczne, informacje o chorobach, lekarstwach czy suplementach. Błędne informacje medyczne mogą zaszkodzić zdrowiu ludzi;
  • Finanse – strony banków, instytucji kredytowych, doradców finansowych, brokerów, czy platform inwestycyjnych. Błędne informacje finansowe mogą doprowadzić do poważnych strat materialnych;
  • Prawo – strony kancelarii prawnych dot. porad oraz informacji o przepisach. Błędne interpretacje w tym zakresie wiążą się najczęściej z problemami prawnymi;
  • Bezpieczeństwo – strony dotyczące bezpieczeństwa osobistego (np. porady dotyczące ochrony w domu, bezpieczeństwa dzieci, czy też porady dotyczące bezpieczeństwa online). Google uznaje, że lepiej, aby w tym przypadku wypowiadali się eksperci;
  • Nowości i aktualności – portale informacyjne i źródła wiadomości, które dostarczają aktualności na temat ważnych wydarzeń na świecie. Warto, żeby dostarczaniem informacji zajęli się dziennikarze, którzy zweryfikują informacje i dostarczą użytkownikom rzetelny content.

Sprawa wygląda bardzo podobnie w przypadku branży e-commerce, w sektorze zakupowym. Jeżeli oferujesz produkty, które mogą wpłynąć w pewny sposób na zdrowie Twojego klienta lub nawet stan jego ciała (np. kosmetyki naturalne), powinieneś zadbać o autorytet swojej strony.

E-A-T a opisy produktów

Tworząc opisy produktów w e-commerce w branżach YMYL, należy posługiwać się rzetelnymi źródłami i podać je w każdym przypadku, gdy wymaga tego sytuacja (np. w momencie przedstawienia procentowej skuteczności produktu). Aby Twoja strona była jak najbardziej autorytatywna, musisz również potwierdzić nie tylko zalety, ale również skutki uboczne produktu – aby klient miał pełny zakres informacji o tym, co zamierza kupić.

Informacje o produkcie muszą być dokładne. Podanie błędnych danych, przesadzenie z korzyściami towaru lub pominięcie istotnych informacji o jego wadach doprowadzi do złego doświadczenia klienta i obniżenia współczynnika konwersji oraz maksymalizacji bounce rate. W dłuższej perspektywie będzie to wiązało się z utratą zaufania Google.

Jako właściciel lub dyrektor e-commerce, powinieneś również pozwolić klientom na dzielenie się opiniami produktowymi. Nigdy nie wyłączaj tej opcji. Możesz wprowadzić metodę zatwierdzania komentarzy – wówczas odrzucisz spam generowany przez boty.

Zdj 2. Rzetelne opinie produktowe na temat bluzy rowerowej marki Decathlon. Źródło: www.decathlon.pl/p/bluza-rowerowa-triban-rc500-shield-na-rower-szosowy/_/R-p-306992?mc=8544787&c=Czarny

Google może wyświetlać „gwiazdki opinii” w postaci rich snippets. Warto je ustawić – wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient odwiedzi Twoją stronę internetową bezpośrednio z organicznych wyników wyszukiwania.

Jak prowadzić bloga zgodnie z zasadami E-A-T?

Na początku zadbaj o to, aby Twoje wpisy blogowe były wysokiej jakości. Dobrze, jeśli informacje zostaną potwierdzone rzetelnymi źródłami, oparte na faktycznym stanie wiedzy, a nie domysłach i koncepcjach, których nie da się potwierdzić.

Jeżeli dajesz klientowi jakiś dowód (np. w postaci statystyk), podaj do niego główne źródło – artykuły konkurencji nim nie są. Zazwyczaj powielają one informacje zawarte w internecie i nigdy nie możesz mieć pewności, że tak rzeczywiście było. Wykorzystaj w tym celu:

  • portale rządowe,
  • renomowane strony ze statystykami (np. Statista),
  • wiedzę z cenionych instytutów badawczych.

Zaprezentuj również czytelnikom swoje kwalifikacje w krótkim bio przedstawiającym Twoją ekspertyzę czytelnikom (a w konsekwencji Google). Zadbaj także o różnorodność branżowych autorów na Twoim blogu. Im więcej wyspecjalizowanych osób wypowiada się w danym temacie, tym większa szansa, że Google oraz czytelnicy uznają Twój serwis za wartościowy.

Kolejną zasadą jest aktualizowanie treści. Neil Patel (licencjonowany ekspert i blogger w zakresie SEO) podaje, że aktualizacja contentu co 6 miesięcy będzie optymalnym rozwiązaniem. Finalną częstotliwość uzależnij jednak od specyfiki swojej branży. Jeżeli działasz w sektorze prawnym weź pod uwagę okres zmian w przepisach.

Jak aktualizować treści? Nie musisz tworzyć od nowa całego artykułu. Zrób update najważniejszych informacji, zmień daty i ewentualnie popraw optymalizację SEO wpisu (to bardzo ważne), np. wykorzystując narzędzie Surfer SEO. Celuj w 80-90 score (lub więcej). Być może przez 6 miesięcy intencje użytkowników się nieco zmieniły, a konkurencja zdecydowanie się polepszyła. Wówczas będziesz zmuszony do aktualizacji nagłówków pod SEO oraz wdrożenia dodatkowych, wartościowych źródeł. I na koniec – po zaktualizowaniu wpisu, zmień datę aktualizacji na dzisiejszą (jeśli Twój CMS nie zrobił tego samodzielnie).

Zdj 3. Porada autora Neil Patel w zakresie aktualizacji istniejącego wpisu blogowego. Źródło: neilpatel.com/blog/updating-old-content-to-boost-ranking/

Na blogu warto włączyć sekcję komentarzy, aby użytkownicy mogli się wypowiadać na temat Twojego wpisu. Im więcej merytorycznych wypowiedzi, tym wyższy poziom autorytetu Twojej strony z perspektywy Google.

Zdj 4. Sekcja komentarzy blogowych w jednej z zagranicznych recenzji oprogramowania do SEO. Źródło: www.searchlogistics.com/learn/reviews/surfer-seo/

Ostatnia, ale nie mniej ważna porada – jeśli opublikowałeś na swoim blogu wpis sponsorowany lub przykładowo z linkami afiliacyjnymi, poinformuj o tym czytelników. Oprócz tego, że jest to dobre rozwiązanie w kontekście wiarygodności Twojego serwisu z punktu widzenia Google, to działania „ukryte” są obecnie piętnowane przez UOKiK.

Czy Google E-A-T jest czynnikiem rankingowym?

Google E-A-T wpłynie na ranking Twojej strony, ponieważ oddziałuje na doświadczenia użytkowników, które są uzależnione od wartości niesionej przez serwis. Możemy zatem uznać, że zasady E-A-T są czynnikiem rankingowym.

W celu potwierdzenia tej tezy, przytoczymy cytat amerykańskiego technologa związanego z Google oraz założyciela serwisu Search Engine Journal:

Zdj 5. Wypowiedź osoby związanej z Google o E-A-T. Źródło: twitter.com/dannysullivan/status/1182674027166326785?ref_src=twsrc%5Etfw

E-A-T jest po prostu zbiorem wytycznych, które mają sugerować, w jakim stopniu dana strona odpowiada wymaganiom użytkowników.

Podsumowanie

Google E-A-T są istotnymi zasadami przede wszystkim w branżach YMYL. Poza nimi nie jest to aż tak ważne, natomiast w każdym przypadku warto budować swoją stronę zgodnie z ekspertyzą, autorytetem i wiarygodnością.

Dołóż wszelkich starań, aby Twój serwis był wartościowy i bezpieczny dla użytkowników.

Nie próbuj oszukiwać Google. Jeżeli nie jesteś kolarzem, to nie zaczynaj jeździć na rowerze i kupować wpisów sponsorowanych, które będą opisywały Twoją „pasję”. Obecnie Google bardzo dobrze identyfikuje rzetelność witryn – chociażby po blogach branżowych, na których byłeś autorem w przeciągu ostatnich kilku lat. Istotne są też tytuły uczelniane na oficjalnych stronach wybranych szkół czy też informacje podane w mediach społecznościowych i wzmianki o Twojej osobie.

Sprawdź, czy Twoja strona jest zgodna z Google E-A-T – umów bezpłatną konsultację z ekspertami SEOgroup:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Google E-A-T]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat Google E-A-T.

1. Czym jest Google E-A-T?

Google E-A-T to wytyczne, które oceniają, jak bardzo Twoja strona internetowa jest wartościowa i wiarygodna dla użytkowników w kontekście informacyjnym.

2. Dlaczego E-A-T jest ważne dla SEO?

Google E-A-T odgrywa kluczową rolę w tym, jak wyszukiwarka ocenia i klasyfikuje treści w wynikach wyszukiwania. Strony o wysokiej ekspertyzie, autorytecie i wiarygodności mogą uzyskać wyższe pozycje w wynikach, ponieważ Google dąży do dostarczania użytkownikom najbardziej wartościowych informacji.

3. Jak poprawić E-A-T mojej strony?

Aby poprawić E-A-T swojej strony, warto dostarczać wysokiej jakości, dokładnych i aktualnych informacji. W zbudowaniu wiarygodności może pomóc również zdobywanie linków zwrotnych z renomowanych źródeł oraz promowanie ekspertów i autorów z odpowiednimi kwalifikacjami.

4. Czy E-A-T wpływa na wszystkie branże tak samo?

E-A-T może mieć różne znaczenie w zależności od branży. W sektorach, gdzie dokładność informacji jest kluczowa, np. w medycynie czy finansach, kryteria E-A-T będą miały większy wpływ na ranking niż w sektorze rozrywkowym.

5. Skąd wiem, że moja strona spełnia kryteria E-A-T?

Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona spełnia kryteria E-A-T jest porównanie jakości Twojego serwisu z najnowszymi wytycznymi Google. Możesz również zlecić agencji marketingowej profesjonalny audyt SEO i UX, którzy wskaże najważniejsze elementy do poprawy oraz zalety Twojego serwisu.

Oceń
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *