Zasady Google E-A-T – czym są i jak wpływają na SEO?
Dostarczanie treści, które są wiarygodne i rzetelne buduje zaufanie użytkowników Twojego serwisu oraz utwierdza roboty Google w przekonaniu, że jest on wartościowy. Stosując zasady E-A-T uzyskasz wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania i zaczniesz zarabiać więcej. Aby dowiedzieć się, czym jest E-A-T i dlaczego warto wdrożyć tę zasadę, koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Wyjaśnienie zasady E-A-T – co to jest?
Zasada E-A-T to koncepcja wprowadzona przez Google w celu oceny jakości treści na stronach internetowych. Jej głównym celem jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej wiarygodnych, rzetelnych i eksperckich informacji. E–A–T to skrót trzech angielskich słów, które są kluczem do zrozumienia tej koncepcji: Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness:
- Expertise (Ekspertyza) – odnosi się do poziomu wiedzy autora na dany temat. Google ocenia, czy twórca treści ma odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w danej dziedzinie, aby dostarczyć wartościowe informacje użytkownikom. Dla przykładu: artykuł medyczny napisany przez lekarza będzie miał wyższą „ekspertyzę” niż ten sam temat poruszony przez osobę bez odpowiedniego wykształcenia w tej dziedzinie (np. pasjonata medycyny);
- Authoritativeness (Autorytet) – dotyczy renomy twórcy treści oraz samej strony internetowej, na której content jest publikowany. Autorytet buduje się przez uznanie w danej dziedzinie, poparte np. referencjami z innych wiarygodnych źródeł (typu Google Maps), recenzjami czy wzmiankami w branżowych mediach.
- Trustworthiness (Wiarygodność) – odnosi się do zaufania. Google ocenia, czy informacje są prezentowane w sposób przejrzysty, czy w tekście znajdują się źródła, oraz czy strona podejmuje odpowiednie kroki, by chronić prywatność swoich użytkowników (np. przez stosowanie certyfikatów SSL).
Google uwzględnia zasadę E-A-T podczas oceny stron w swoich algorytmach rankingowych. Dzięki temu zwiększa prawdopodobieństwo na pojawienie się wyników najwyższej jakości na pierwszej stronie SERP-ów (ang. Search Engine Results Page).
Więcej o zasadach E-A-T przeczytasz w oficjalnych dokumentach Google.
Zdj 1. Zasady E-A-T wytyczone przez Google. Źródło: static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/pl//searchqualityevaluatorguidelines.pdf
W jakich branżach zasady E-A-T są najważniejsze?
Zasady E-A-T są istotne przede wszystkim w branżach YMYL (ang. Your Money, Your Life).
Deweloperzy Google uważają (i słusznie), że strony, które mogą wpłynąć na finanse czy zdrowie użytkowników powinny być poddane bardziej rygorystycznej ocenie. Wynika to z prostego powodu – oddziałują na dobrostan i życie ludzi.
Jeśli działasz w niżej wymienionych branżach, musisz stworzyć stronę zgodną z zasadami E-A-T:
- Medycyna i zdrowie – strony oferujące porady medyczne, informacje o chorobach, lekarstwach czy suplementach. Błędne informacje medyczne mogą zaszkodzić zdrowiu ludzi;
- Finanse – strony banków, instytucji kredytowych, doradców finansowych, brokerów, czy platform inwestycyjnych. Błędne informacje finansowe mogą doprowadzić do poważnych strat materialnych;
- Prawo – strony kancelarii prawnych dot. porad oraz informacji o przepisach. Błędne interpretacje w tym zakresie wiążą się najczęściej z problemami prawnymi;
- Bezpieczeństwo – strony dotyczące bezpieczeństwa osobistego (np. porady dotyczące ochrony w domu, bezpieczeństwa dzieci, czy też porady dotyczące bezpieczeństwa online). Google uznaje, że lepiej, aby w tym przypadku wypowiadali się eksperci;
- Nowości i aktualności – portale informacyjne i źródła wiadomości, które dostarczają aktualności na temat ważnych wydarzeń na świecie. Warto, żeby dostarczaniem informacji zajęli się dziennikarze, którzy zweryfikują informacje i dostarczą użytkownikom rzetelny content.
Sprawa wygląda bardzo podobnie w przypadku branży e-commerce, w sektorze zakupowym. Jeżeli oferujesz produkty, które mogą wpłynąć w pewny sposób na zdrowie Twojego klienta lub nawet stan jego ciała (np. kosmetyki naturalne), powinieneś zadbać o autorytet swojej strony.
E-A-T a opisy produktów
Tworząc opisy produktów w e-commerce w branżach YMYL, należy posługiwać się rzetelnymi źródłami i podać je w każdym przypadku, gdy wymaga tego sytuacja (np. w momencie przedstawienia procentowej skuteczności produktu). Aby Twoja strona była jak najbardziej autorytatywna, musisz również potwierdzić nie tylko zalety, ale również skutki uboczne produktu – aby klient miał pełny zakres informacji o tym, co zamierza kupić.
Informacje o produkcie muszą być dokładne. Podanie błędnych danych, przesadzenie z korzyściami towaru lub pominięcie istotnych informacji o jego wadach doprowadzi do złego doświadczenia klienta i obniżenia współczynnika konwersji oraz maksymalizacji bounce rate. W dłuższej perspektywie będzie to wiązało się z utratą zaufania Google.
Jako właściciel lub dyrektor e-commerce, powinieneś również pozwolić klientom na dzielenie się opiniami produktowymi. Nigdy nie wyłączaj tej opcji. Możesz wprowadzić metodę zatwierdzania komentarzy – wówczas odrzucisz spam generowany przez boty.
Zdj 2. Rzetelne opinie produktowe na temat bluzy rowerowej marki Decathlon. Źródło: www.decathlon.pl/p/bluza-rowerowa-triban-rc500-shield-na-rower-szosowy/_/R-p-306992?mc=8544787&c=Czarny
Google może wyświetlać „gwiazdki opinii” w postaci rich snippets. Warto je ustawić – wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient odwiedzi Twoją stronę internetową bezpośrednio z organicznych wyników wyszukiwania.
Jak prowadzić bloga zgodnie z zasadami E-A-T?
Na początku zadbaj o to, aby Twoje wpisy blogowe były wysokiej jakości. Dobrze, jeśli informacje zostaną potwierdzone rzetelnymi źródłami, oparte na faktycznym stanie wiedzy, a nie domysłach i koncepcjach, których nie da się potwierdzić.
Jeżeli dajesz klientowi jakiś dowód (np. w postaci statystyk), podaj do niego główne źródło – artykuły konkurencji nim nie są. Zazwyczaj powielają one informacje zawarte w internecie i nigdy nie możesz mieć pewności, że tak rzeczywiście było. Wykorzystaj w tym celu:
- portale rządowe,
- renomowane strony ze statystykami (np. Statista),
- wiedzę z cenionych instytutów badawczych.
Zaprezentuj również czytelnikom swoje kwalifikacje w krótkim bio przedstawiającym Twoją ekspertyzę czytelnikom (a w konsekwencji Google). Zadbaj także o różnorodność branżowych autorów na Twoim blogu. Im więcej wyspecjalizowanych osób wypowiada się w danym temacie, tym większa szansa, że Google oraz czytelnicy uznają Twój serwis za wartościowy.
Kolejną zasadą jest aktualizowanie treści. Neil Patel (licencjonowany ekspert i blogger w zakresie SEO) podaje, że aktualizacja contentu co 6 miesięcy będzie optymalnym rozwiązaniem. Finalną częstotliwość uzależnij jednak od specyfiki swojej branży. Jeżeli działasz w sektorze prawnym weź pod uwagę okres zmian w przepisach.
Jak aktualizować treści? Nie musisz tworzyć od nowa całego artykułu. Zrób update najważniejszych informacji, zmień daty i ewentualnie popraw optymalizację SEO wpisu (to bardzo ważne), np. wykorzystując narzędzie Surfer SEO. Celuj w 80-90 score (lub więcej). Być może przez 6 miesięcy intencje użytkowników się nieco zmieniły, a konkurencja zdecydowanie się polepszyła. Wówczas będziesz zmuszony do aktualizacji nagłówków pod SEO oraz wdrożenia dodatkowych, wartościowych źródeł. I na koniec – po zaktualizowaniu wpisu, zmień datę aktualizacji na dzisiejszą (jeśli Twój CMS nie zrobił tego samodzielnie).
Zdj 3. Porada autora Neil Patel w zakresie aktualizacji istniejącego wpisu blogowego. Źródło: neilpatel.com/blog/updating-old-content-to-boost-ranking/
Na blogu warto włączyć sekcję komentarzy, aby użytkownicy mogli się wypowiadać na temat Twojego wpisu. Im więcej merytorycznych wypowiedzi, tym wyższy poziom autorytetu Twojej strony z perspektywy Google.
Zdj 4. Sekcja komentarzy blogowych w jednej z zagranicznych recenzji oprogramowania do SEO. Źródło: www.searchlogistics.com/learn/reviews/surfer-seo/
Ostatnia, ale nie mniej ważna porada – jeśli opublikowałeś na swoim blogu wpis sponsorowany lub przykładowo z linkami afiliacyjnymi, poinformuj o tym czytelników. Oprócz tego, że jest to dobre rozwiązanie w kontekście wiarygodności Twojego serwisu z punktu widzenia Google, to działania „ukryte” są obecnie piętnowane przez UOKiK.
Czy Google E-A-T jest czynnikiem rankingowym?
Google E-A-T wpłynie na ranking Twojej strony, ponieważ oddziałuje na doświadczenia użytkowników, które są uzależnione od wartości niesionej przez serwis. Możemy zatem uznać, że zasady E-A-T są czynnikiem rankingowym.
W celu potwierdzenia tej tezy, przytoczymy cytat amerykańskiego technologa związanego z Google oraz założyciela serwisu Search Engine Journal:
Zdj 5. Wypowiedź osoby związanej z Google o E-A-T. Źródło: twitter.com/dannysullivan/status/1182674027166326785?ref_src=twsrc%5Etfw
E-A-T jest po prostu zbiorem wytycznych, które mają sugerować, w jakim stopniu dana strona odpowiada wymaganiom użytkowników.
Podsumowanie
Google E-A-T są istotnymi zasadami przede wszystkim w branżach YMYL. Poza nimi nie jest to aż tak ważne, natomiast w każdym przypadku warto budować swoją stronę zgodnie z ekspertyzą, autorytetem i wiarygodnością.
Dołóż wszelkich starań, aby Twój serwis był wartościowy i bezpieczny dla użytkowników.
Nie próbuj oszukiwać Google. Jeżeli nie jesteś kolarzem, to nie zaczynaj jeździć na rowerze i kupować wpisów sponsorowanych, które będą opisywały Twoją „pasję”. Obecnie Google bardzo dobrze identyfikuje rzetelność witryn – chociażby po blogach branżowych, na których byłeś autorem w przeciągu ostatnich kilku lat. Istotne są też tytuły uczelniane na oficjalnych stronach wybranych szkół czy też informacje podane w mediach społecznościowych i wzmianki o Twojej osobie.
Sprawdź, czy Twoja strona jest zgodna z Google E-A-T – umów bezpłatną konsultację z ekspertami SEOgroup:
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Google E-A-T]
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat Google E-A-T.
1. Czym jest Google E-A-T?
Google E-A-T to wytyczne, które oceniają, jak bardzo Twoja strona internetowa jest wartościowa i wiarygodna dla użytkowników w kontekście informacyjnym.
2. Dlaczego E-A-T jest ważne dla SEO?
Google E-A-T odgrywa kluczową rolę w tym, jak wyszukiwarka ocenia i klasyfikuje treści w wynikach wyszukiwania. Strony o wysokiej ekspertyzie, autorytecie i wiarygodności mogą uzyskać wyższe pozycje w wynikach, ponieważ Google dąży do dostarczania użytkownikom najbardziej wartościowych informacji.
3. Jak poprawić E-A-T mojej strony?
Aby poprawić E-A-T swojej strony, warto dostarczać wysokiej jakości, dokładnych i aktualnych informacji. W zbudowaniu wiarygodności może pomóc również zdobywanie linków zwrotnych z renomowanych źródeł oraz promowanie ekspertów i autorów z odpowiednimi kwalifikacjami.
4. Czy E-A-T wpływa na wszystkie branże tak samo?
E-A-T może mieć różne znaczenie w zależności od branży. W sektorach, gdzie dokładność informacji jest kluczowa, np. w medycynie czy finansach, kryteria E-A-T będą miały większy wpływ na ranking niż w sektorze rozrywkowym.
5. Skąd wiem, że moja strona spełnia kryteria E-A-T?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona spełnia kryteria E-A-T jest porównanie jakości Twojego serwisu z najnowszymi wytycznymi Google. Możesz również zlecić agencji marketingowej profesjonalny audyt SEO i UX, którzy wskaże najważniejsze elementy do poprawy oraz zalety Twojego serwisu.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!