Poznaj 4 sposoby targetowania reklam na Facebooku, z których już korzysta Twoja konkurencja
Każdy, kto prowadzi biznes z pewnością ma konkurencję. Równie pewnie jest też to, że poświęca też czas na śledzenie jej poczynań. Nie ma w tym nic złego – poznanie mocnych i słabych stron konkurenta może prowadzić do wzmocnienia Twojej pozycji na rynku. W tym tekście znajdziesz cztery sposoby na poznanie targetowania reklam Twojej konkurencji na Facebooku.
Sprawdź, z jakich tagów UTM korzysta Twoja konkurencja
W skrócie UTM, a w rozwinięciu Urchin Tracking Module – to parametry dodawane do adresu URL, które umożliwiają dokładne śledzenie ruchu z poszczególnych źródeł, na przykład za pomocą Google Analytics. Jeśli zajmujesz się marketingiem internetowym, to na pewno nie raz z nich korzystałeś. Z pewnością korzysta z nich także i Twoja konkurencja.
Najczęściej tagi UTM zawierają:
- utm_source – kanał, z którego pochodzi ruch, np.: „Facebook”.
- utm_campaign – nazwa umożliwiająca identyfikację kampanii.
- utm_medium – medium, czyli np. Post na blogu, email.
- utm_content – najczęściej używany do odróżnienia konkretnych grup odbiorców, ale różni reklamodawcy różnie wykorzystują ten parametr.
- ad – materiał reklamowy, np. post_31_01_2021.
Chcąc skorzystać z tego sposobu powinieneś wejść w interakcję z profilem FB, produktem, bądź też stroną internetową konkurencji. Umożliwi Ci to znalezienie się na listach remarketingowych, przez co reklamy konkurenta będą się wyświetlać na feedzie Twojego Facebooka.
Kiedy już zobaczysz reklamę konkurencji, kliknij na nią i sprawdź w przeglądarce URL, do którego prowadzi. Skopiuj następnie adres i zobacz, jak zostały ustawione w nim parametry UTM. Spróbujmy rozszyfrować poniższy przykład:
https://seogroup.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=cpm&utm_campaign= SEOgroup_konwersje_kwiecien utm_content=remarketing_180dni_mobile_non-converters ad=Post_darmowe_dzialania_SEO&fbclid=IwAR2AyDBdBDSRFRCuT5AeObpvSlg_iYikHlnGlkCgJG99i51qRv4xYT4iDvs
- utm_source = facebook
- utm_medium = cpm
- utm_campaign = SEOgroup_konwersje_kwiecien
- utm_content = remarketing_180dni_mobile_non-converters
- ad = Post_darmowe_dzialania_SEO
- fbclid = czyli Facebook Click Identifier. Jest to parametr przypisywany przez Facebooka wszystkim linkom wychodzącym, analogiczny do używanego przez Google Ads gclid.
Na podstawie parametrów UTM z powyższego adresu możemy wyciągnąć następujące wnioski:
- Konkurencja prowadzi kampanię zasięgową rozliczaną w modelu CPM (cost per mille), nastawioną na aktywność wobec posta.
- Kampania rozpoczęła się najprawdopodobniej w kwietniu i jest targetowana na listę remarketingową użytkowników z ostatnich 180 dni, którzy nie dokonali konwersji.
- Materiałem reklamowym jest post opublikowany na profilu FB konkurencji.
Często rozszyfrowanie UTM-ów może być znacznie bardziej skomplikowane niż w powyższym przykładzie. Tym niemniej zawsze warto przyjrzeć się temu parametrowi, ponieważ umożliwi nam to zrozumienie metody targetowania i ustawień reklam konkurencji.
Sprawdź targetowanie bezpośrednio na feedzie Facebooka
Facebook umożliwia także sprawdzenie w bardzo łatwy sposób tego, dlaczego akurat ta konkretna reklama wyświetla się na naszym feedzie. Wystarczy kliknąć trzy kropki w prawym górnym rogu danego posta i rozwinąć opcję „Dlaczego widzę tę reklamę”.
Wówczas ukaże się nam krótka lista powodów, z których wyświetla się nam ta konkretna reklama. Nie są to oczywiście wszystkie opcje targetowania, ale z pewnością dadzą Ci ogólny ogląd na strategię Twojego konkurenta.
Skorzystaj z Biblioteki reklam Facebooka
W 2019 roku Facebook wprowadził rozwiązanie zwane Biblioteką reklam. Jest to miejsce, w którym możemy wyświetlać wszystkie reklamy emitowane aktualnie przez dany fanpage. Chcąc skorzystać z tej możliwości wystarczy wejść na stronę https://facebook.com/ads/library i wpisać w wyszukiwarce lokalizację emisji reklam oraz ich kategorię, a także i nazwę interesującego nas reklamodawcy:
Po odnalezieniu interesującego nas profilu, w Bibliotece reklam znajdziemy informacje, takie jak liczba fanów danego fanpage’a, datę jego utworzenia strony, ilość zmian nazwy oraz lokalizacje osób nią zarządzających.
W Bibliotece reklam możemy oczywiście zobaczyć też to, jak wyglądają reklamy, a także na jakich platformach są emitowane i kiedy rozpoczęła się ich emisja. Dodatkowo można także skopiować link do danego materiału.
Sprawdź statystyki grup odbiorców!
Statystyki Grup Odbiorców to prawdziwa żyła złota, jeśli chodzi o informacje dotyczące fanów poszczególnych stron na Facebooku. Nie znajdziemy tam wszystkich konkurentów, ale z pewnością pojawią się tam profile liderów branży. Korzystając z tej metody nie dowiemy się, co prawda, czym interesują się fani profilu konkurencyjnego dealera samochodów, ale w zamian za to możemy dowiedzieć się całkiem sporo na temat marki, której sprzedażą się zajmuje.
Załóżmy więc przykładowo, że prowadzimy działania dla dealera, specjalizującego się w naprawach samochodów marki Honda. Wiemy, że jednym z konkurentów tej marki jest BMW – sprawdźmy więc, jak Statystyki Grup Odbiorców mogą nam pomóc w ustawieniu targetowania reklam:
1. Po pierwsze wejdźmy na stronę https://www.facebook.com/ads/audience-insights/ i wybierzmy „Wszystkich na Facebooku”.
2. W lewej kolumnie wprowadźmy wszystkie potrzebne dane, czyli lokalizację, wiek, płeć oraz zainteresowania, czyli w tym przypadku „BMW Polska”.
3. W przeglądarce pojawi się kompletna analiza wybranej grupy odbiorców. Możemy dowiedzieć się, że większość fanów wybranego profilu stanowią mężczyźni w wieku 25-44 oraz kobiety w wieku 45-64, najczęściej zaręczone oraz ze średnim wykształceniem.
4. Dodatkowo będziemy mogli zobaczyć jakie profile najczęściej obserwuje dana grupa odbiorców.
5. Co jednak ważne dla nas, możemy zobaczyć w jaki sposób z Facebooka korzysta dana grupa odbiorców. Na poniższym przykładzie widzimy, że Ci konkretni odbiorcy znaczniej chętniej komentują oraz lajkują posty niż ogół użytkowników FB, a co najważniejsze są podatni na reklamy, ponieważ chętniej w nie klikają. Znacznie częściej też używają urządzeń przenośnych, a w szczególności tych opartych na systemie Android.
Taka ilość danych pozwala już na wyciągnięcie odpowiednich wniosków potrzebnych zarówno do stworzenia kreacji reklamowych, jak i zaplanowania samej kampanii oraz konfiguracji poszczególnych zestawów reklam.
Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie ukończył Filologię Polską na specjalizacji edytorskiej. Z SEOgroup związał się w grudniu 2020 roku jako Junior Performance Marketing Specialist. Specjalizuje się w tworzeniu, koordynowaniu i optymalizacji kampanii Paid Social oraz Paid Search. Szeroko rozumianym Digital Marketingiem zajmuje się od czterech lat – w tym czasie zdążył pracować już przy promocji zarówno dużych, jak i małych marek z branży motoryzacyjnej, hotelarskiej oraz koncertowej. Wcześniej pracował jako reporter w lokalnych portalach informacyjnych.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!