Czym jest techniczne SEO? 15 kluczowych elementów!

,

Techniczne SEO jest zbiorem działań na podstawie których należy zoptymalizować swoją witrynę. Za sprawą poprawnej implementacji istotnych elementów, będziesz w stanie poprawić stan indeksacji serwisu, jego wydajność oraz pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj elementy technicznego SEO!

Techniczne SEO – co to jest?

Techniczne SEO to zestaw działań skupiających się na optymalizacji infrastruktury Twojej strony internetowej, w taki sposób, aby była ona lepiej widoczna dla wyszukiwarek, takich jak:

  • Google,
  • Bing,
  • Yahoo!,
  • DuckDuckGo,
  • YANDEX.

Dotyczy to nie tylko samej treści, ale głównie struktury, szybkości ładowania, indeksacji oraz responsywności. Poprawna implementacja technicznego SEO pozwoli uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, przekładając się na dodatkowe konwersje, a w konsekwencji większe zyski Twojego przedsiębiorstwa.

Jakie narzędzia do technicznego SEO?

Narzędzia do technicznego SEO:

  • Google Search Console – bezpłatne narzędzie od Google, pozwalające monitorować i rozwiązywać problemy z indeksacją Twojej strony (dostarcza również cennych danych na temat wydajności witryny w wyszukiwarce);
Zdj 1. Rozwiązywanie problemów z indeksacją witryny w Google Search Console.

Zdj 1. Rozwiązywanie problemów z indeksacją witryny w Google Search Console.

  • Screaming Frog SEO Spider – aplikacja do skanowania i analizy strony pod kątem błędów SEO (pomaga identyfikować problemy z duplikatami treści, błędami 404 oraz złym wykorzystaniem tagów title i description);
  • GTmetrix – narzędzie analizujące szybkość ładowania Twojej strony (oferuje konkretne sugestie dotyczące optymalizacji wydajności oraz pokazuje, jakie elementy spowalniają ładowanie);
  • DeepCrawl – zaawansowany skaner do analizy dużej liczby podstron (pomaga zrozumieć architekturę strony, śledzić przekierowania, a dodatkowo wskazuje potencjalne problemy z indeksacją);
  • Moz Pro Site Crawl – narzędzie do identyfikacji problemów SEO (dotyczy to m.in. brakujących tytułów, duplikatów treści czy też problemów z linkowaniem wewnętrznym);
  • Ahrefs Site Audit – zaawansowana analiza techniczna strony w kontekście SEO (wskazuje błędy, ostrzeżenia oraz sugestie);
  • PageSpeed Insights – narzędzie od Google oceniające wydajność strony w kontekście szybkości ładowania na urządzeniach mobilnych i desktopowych (dostarcza rekomendacje dotyczące poprawy wydajności).
Zdj 2. Audyt w PageSpeed Insights – krok pozwalający zbadać Twoją stronę pod kątem technicznym i wydajnościowym.

Zdj 2. Audyt w PageSpeed Insights – krok pozwalający zbadać Twoją stronę pod kątem technicznym i wydajnościowym. Źródło: pagespeed.web.dev

Techniczne SEO – elementy, które musisz wdrożyć, zoptymalizować lub usunąć!

Poniżej przedstawiamy propozycje wdrożeń, zmian lub likwidacji w zakresie technicznego SEO:

1. Przekierowania

Przekierowania, zwane też redirectami, to mechanizm, dzięki któremu przekierowujesz użytkowników z jednego URL-a na inny. Gdy zmieniasz adres URL lub usuwasz podstronę, właściwe przekierowanie (np. 301 pod kątem trwałych zmian) zapewnia, że ruch zostaje zachowany, a wartość SEO jest przekazywana na nowy adres. Unikaj tzw. łańcuchów przekierowań (maksymalnie 3-4 przekierowania w jednym adresie);

2. Szyfrowanie HTTPS

Szyfrowanie HTTPS jest standardem bezpieczeństwa, zapewniającym ochronę danych przesyłanych między witryną a użytkownikiem. Google traktuje HTTPS jako sygnał rankingowy. Oznacza to, że strony z certyfikatem SSL mają przewagę w wynikach wyszukiwania. Ponadto przeglądarki często ostrzegają użytkowników przed odwiedzaniem stron bez HTTPS. W konsekwencji brak certyfikatu SSL jest czynnikiem zwiększającym współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) za sprawą negatywnych doświadczeń użytkowników.

Zdj 3. Poprawnie wdrożony certyfikat SSL (z szyfrowaniem HTTPS) w serwisie Decathlon.

Zdj 3. Poprawnie wdrożony certyfikat SSL (z szyfrowaniem HTTPS) w serwisie Decathlon. Źródło: www.decathlon.pl

3. Nawigacja i struktura witryny (w tym nawigacja okruszkowa)

Odpowiednia nawigacja i hierarchia strony wpływają pozytywnie na użyteczność oraz indeksację. Ułatwiają robotom wyszukiwarek zrozumienie głównych kategorii serwisu i relacji między stronami. Nawigacja okruszkowa pomaga użytkownikom zorientować się w strukturze witryny.

Zdj 4. Nawigacja okruszkowa w jednym z wpisów Ahrefs.

Zdj 4. Nawigacja okruszkowa w jednym z wpisów Ahrefs. Źródło: www.ahrefs.com/blog/over-optimization/

4. Mapa strony w formacie XML (sitemap.xml)

Sitemap.xml to plik zawierający listę wszystkich ważnych stron Twojej witryny, ułatwiając robotom wyszukiwarek ich indeksację. Regularne aktualizowanie mapy strony sprawi, że nowe lub zmienione podstrony zostaną sprawnie zaindeksowane przez wyszukiwarki.

Mapę strony możesz dodać w Google Search Console w sekcji Mapy witryn.

Zdj 5. Przesyłanie prośby do Google o dodanie mapy witryny.

Zdj 5. Przesyłanie prośby do Google o dodanie mapy witryny. Źródło: search.google.com

5. Robots.txt

Plik robots.txt służy do komunikowania się z robotami wyszukiwarek i instruowania ich, które części Twojej witryny powinny zostać zaindeksowane, a które pominięte. Przy pomocy tego pliku możesz np. uniknąć indeksowania powtarzających się treści lub sekcji strony bez wartości SEO.

6. Adresy URL zgodne z zasadami SEO-friendly

Odpowiednio skonstruowane adresy URL są bardzo istotne pod kątem lepszej widoczności Twojej strony. Adresy URL zgodne z zasadami SEO-friendly powinny być krótkie, precyzyjne i opisywać zawartość strony przy użyciu kluczowych fraz. Unikaj niepotrzebnych parametrów, znaków specjalnych czy wielkich liter. Używanie kresek (-) do oddzielania słów czyni URL czytelnym zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek.

Zdj 6. SEO-friendly URL w serwisie Deichmann.

Zdj 6. SEO-friendly URL w serwisie Deichmann. Źródło: https://www.deichmann.com/PL/pl/shop/sportowe/sportowe-buty-sportowe.cat

7. Core Web Vitals

Core Web Vitals to zestaw metryk od Google skupiający się na jakości użytkowej witryny, m.in.:

  • czasie ładowania,
  • interaktywności,
  • stabilności wizualnej serwisu.

Mają one bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika i są jednym z ponad 200 sygnałów rankingowych w algorytmie Google. Optymalizacja wymienionych miar jest niezbędna w zakresie lepszej wydajności witryny i pozytywnych doświadczeń użytkowników.

Aby sprawdzić wydajność strony pod kątem Core Web Vitals, wykorzystaj PageSpeed Insights.

Zdj 7. Mierzenie wydajności, interaktywności i stabilności wizualnej strony w PageSpeed Insights.

Zdj 7. Mierzenie wydajności, interaktywności i stabilności wizualnej strony w PageSpeed Insights. Źródło: pagespeed.web.dev

W celu prawidłowej optymalizacji, warto przeanalizować poniższą tabelkę uwzględniającą konkretne czasy ładowania LCP (ang. Largest Contentful Paint), FID (ang. First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift) i dodatkowego wskaźnika INP (ang. Input Naturalness Perception).

Zdj 8. Czasy ładowania kluczowych wskaźników Core Web Vitals.

Zdj 8. Czasy ładowania kluczowych wskaźników Core Web Vitals.

8. Responsywność witryny

Responsywność witryny odnosi się do jej zdolności do prawidłowego i efektywnego wyświetlania na różnych urządzeniach, w tym na smartfonach i tabletach. Strona, która nie jest responsywna, frustruje użytkowników i powoduje spadek widoczności w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Według najnowszych badań ZipDo, 50.81% globalnego ruchu na stronach WWW pochodzi ze smartfonów.

9. Tagi kanoniczne

Tagi kanoniczne pomagają wskazać wyszukiwarkom, która wersja konkretnej strony jest „główna” lub „preferowana” w przypadku duplikatów, lub bardzo podobnych treści. Dzięki temu przekierujesz wartość SEO do jednego, wybranego adresu URL.

10. Duplicate content

Duplikat treści odnosi się do powtarzających się fragmentów treści dostępnych na różnych adresach URL Twojej strony lub na innych witrynach. Duplicate content wprowadza roboty wyszukiwarek w błąd, rozkładając wartość SEO między wieloma podstronami. Aby temu zapobiec, warto zastosować tagi kanoniczne, poprawnie skonfigurować plik robots.txt oraz monitorować treści w narzędziach analitycznych.

W celu sprawdzenia duplicate content, wykorzystaj Copyscape.

Zdj 9. Narzędzie Copyscape do sprawdzania plagiatu w treściach powodującego duplicate content.

Zdj 9. Narzędzie Copyscape do sprawdzania plagiatu w treściach powodującego duplicate content.

11. Błędy 404

Błędy 404 występują, gdy odwiedzana strona nie istnieje na serwerze. Mogą powstać w wyniku źle skonfigurowanych linków, usuniętych podstron lub błędów w adresach URL. Jeśli pojawiają się zbyt często, wpływają w negatywnym stopniu na Twoją widoczność w wyszukiwarce oraz doświadczenia użytkowników.

Zdj 10. Błąd 404 w serwisie Eobuwie.

Zdj 10. Błąd 404 w serwisie Eobuwie. Źródło: www.eobuwie.com.pl

12. CDN (Content Delivery Network)

CDN to system serwerów rozmieszczonych w różnych lokalizacjach geograficznych, które dostarczają treść witryny użytkownikom w oparciu o ich lokalizację. Skróceniu ulega w tym przypadku czas ładowania strony, a obciążenie serwera głównego zdecydowanie się zmniejsza.

CDN pozwala usprawnić indeksowanie – szczególnie w przypadku witryn o dużym ruchu i globalnym audytorium.

13. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne odnosi się do tworzenia linków łączących podstrony w obrębie Twojej witryny. Poprawia nawigację, dystrybucję wartości SEO i indeksację.

Linkowanie zewnętrzne z kolei jest procesem proces tworzenia linków prowadzących do innych witryn. Jakościowe odnośniki zewnętrzne mogą wzmocnić Twoją wiarygodność i autorytet.

14. Schema

Schema, pojęcie znane też jako mikrodane, to zestaw tagów, które można dodać do HTML-a, aby ulepszyć ogólną prezencję strony w wynikach wyszukiwania.

Dane strukturalne umożliwiają wyszukiwarkom zrozumienie konkretnej treści znajdującej się na stronie, bez konieczności jej odwiedzania (np. recenzji produktów, przepisów lub nadchodzących wydarzeń powiązanych z daną instytucją).

Zdj 11. Dane strukturalne w e-commerce.

Zdj 11. Dane strukturalne w e-commerce.

Poniżej przedstawiamy przykład danych strukturalnych stosowanych w przemyśle gastronomicznym:

Zdj 12. Dane strukturalne w gastronomii.

Zdj 12. Dane strukturalne w gastronomii.

Jeżeli chcesz utworzyć rozszerzone wyniki wyszukiwania (Schema), powinieneś skorzystać z narzędzia, jakim jest Schema Markup Generator (JSON-LD) i wybrać odpowiednią opcję, następnie uzupełniając ją treścią.

Zdj 13. Tworzenie danych strukturalnych.

Zdj 13. Tworzenie danych strukturalnych. Źródło: www.technicalseo.com/tools/schema-markup-generator

15. Tagi alternatywne obrazów

Tagi alternatywne, często nazywane „alt tags”, służą do opisywania obrazów na stronie. Są one ważne zarówno w zakresie dostępności (np. dla osób korzystających z czytników ekranu), jak i pod kątem SEO. Pozwalają robotom wyszukiwarek zrozumieć, co przedstawia obraz. Poprawne użycie tagów alternatywnych zwiększa szanse na wypozycjonowanie obrazów w wyszukiwarce oraz wspiera optymalizację całej strony.

Zdj 14. Prawidłowo podpisany obraz.

Zdj 14. Prawidłowo podpisany obraz. Źródło: www.backlinko.com/hub/seo/what-is-seo

Dlaczego warto zoptymalizować techniczne swoją stronę?

Optymalizacja techniczna witryny wpływa pozytywnie na wiele aspektów. Są to m.in.:

  • Poprawa widoczności w wyszukiwarkach – optymalizacja techniczna witryny usprawnia indeksowanie;
  • Usprawnienie doświadczenia użytkownika – technicznie zoptymalizowana strona ładuje się szybciej, działa sprawniej i jest responsywna na różnych urządzeniach;
  • Zwiększenie konwersji – eliminując błędy techniczne, np. długi czas ładowania lub problemy z mobilnością, zwiększasz wskaźnik konwersji, redukując współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate);
  • Wzmocnienie autorytetu i wiarygodności – strona o wysokim poziomie technicznym jest postrzegana jako bardziej profesjonalna i wiarygodna (stanowi solidne podstawy do budowy Twojego wizerunku w sieci).

Sprawdź, czy Twoja strona została zoptymalizowana techniczne zgodnie z obowiązującymi standardami. Umów konsultację z ekspertami SEOgroup:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Techniczne SEO]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat technicznego SEO?

1. Czym różni się techniczne SEO od on-page i off-page SEO?

Techniczne SEO koncentruje się na optymalizacji struktury i infrastruktury Twojej witryny w taki sposób, aby mogła być sprawnie indeksowana przez wyszukiwarki. SEO on-page dotyczy optymalizacji treści w witrynie (np. słowa kluczowe, struktura nagłówków, opisy meta). SEO off-page skupia się na działaniach poza witryną (głównie na budowaniu linków).

2. Dlaczego prędkość ładowania strony jest ważna w technicznym SEO?

Strony, które ładują się wolno, odstraszają odwiedzających i wpływają na maksymalizację współczynnika odrzuceń (tzw. bounce rate). Jeżeli zadbasz o page speed, zarankujesz wyżej w Google, a dodatkowo pozyskasz więcej konwersji z SERP-ów.

 

Interesuje Cię techniczne SEO? Zapraszamy do kontaktu:

    Oceń
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *