Jak sprawdzić pozycję w Google? 3 sposoby i 15 narzędzi! Poradnik
Pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google to jeden z najważniejszych wskaźników efektywności marketingowej Twojej firmy w kontekście SEO. Wiedząc, jak sprawdzić pozycję w Google, możesz bezproblemowo kontrolować jakość wdrożenia strategii pozycjonerskiej oraz kompleksowy przebieg całego procesu. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj szczegóły!
Jakie znaczenie ma pozycja w Google?
Im wyżej znajduje się Twoja strona internetowa w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na konwersję (np. zapis do newslettera, wejście na podstronę produktową lub zakup produktu/skorzystanie z usługi). Należy jednak pamiętać, aby osiągnąć minimum TOP 10 w Google, ponieważ pierwsza strona wyników SERP (ang. Search Engine Results Page) przyciąga 95% ruchu z wyszukiwarek. Pozostałe miejsca wyróżnia zdecydowanie mniejsza skuteczność pod kątem potencjalnego skalowania biznesu.
Regularne sprawdzanie pozycji w Google – dlaczego warto?
Pozycje w Google należy sprawdzać regularnie z kilku istotnych powodów:
- Kompleksowa analiza pozwala zauważyć, jak zmieniają się pozycje fraz w odpowiedzi na aktualizacje algorytmów Google oraz działania konkurencji.
- Identyfikacja wyrażeń, na podstawie których Twoja strona osiąga najlepsze wyniki, umożliwia skoncentrowanie wysiłków na najbardziej rentownych obszarach.
- Nagłe spadki w rankingu mogą sygnalizować problemy techniczne z witryną (np. błędy indeksowania lub problemy z szybkością ładowania).
- Regularna weryfikacja efektów wprowadzanych zmian pozwala na szybką reakcję i dostosowanie strategii. To także sposób na ocenę efektywności zewnętrznych agencji SEO, z którymi współpracujesz;
- Analiza pozycji pozwala lepiej zrozumieć, jakie treści są najbardziej pożądane przez Twoją grupę docelową. Dzięki temu możesz lepiej dopasować swoją ofertę i treści na stronie do potrzeb odbiorców;
- Utrzymanie wysokiej widoczności dla strategicznych fraz jest niezbędne do budowania silnej marki w Internecie.
- Dzięki dokładnemu monitorowaniu efektów możesz lepiej alokować środki na działania promocyjne, kierując je tam, gdzie przynoszą one najlepsze rezultaty.
Sprawdzanie pozycji w Google powinno odbywać się przynajmniej raz w tygodniu (lub częściej). Weź pod uwagę fakt, iż algorytmy wyszukiwarek odpowiadające za plasowanie witryn w wynikach SERP zmieniają się nawet do 500-600 razy rocznie.
Jak sprawdzić pozycję w Google? 3 sposoby!
W celu sprawdzenia pozycji w Google, możesz zdecydować się na m.in.:
- Ręczną weryfikację (jest to najmniej skuteczny sposób);
- Analizę pozycji w Google Search Console;
- Płatną weryfikację pozycji przy pomocy profesjonalnych narzędzi SEO.
Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Ręczna weryfikacja pozycji w Google
Ręczna weryfikacja pozycji w Google jest najmniej wiarygodna, ponieważ wyszukiwarki personalizują wyniki (nawet pomimo włączenia karty Incognito).
Sposób ten jest banalny. W tym celu:
- Otwórz wyszukiwarkę Google,
- Wpisz odpowiednią frazę kluczową,
- Znajdź swoją stronę internetową.
Darmowe sprawdzenie pozycji w Google Search Console
Aby sprawdzić pozycję organiczną na dowolne słowo kluczowe w GSC:
- Zaloguj się do Google Search Console,
- Wejdź w sekcję Performance,
- Zaznacz Average position,
- Zweryfikuj pozycje fraz kluczowych w wynikach SERP.
Analiza pozycji w Google przy użyciu profesjonalnych narzędzi SEO
Zarówno analiza w Google Search Console, jak i przy użyciu profesjonalnych narzędzi SEO wyróżnia się niemal identyczną skutecznością. Jeżeli natomiast chcesz w tzw. czasie rzeczywistym kontrolować absolutnie wszystkie frazy, na które rankujesz, warto wykorzystać m.in.:
- Ahrefs,
- Ubersuggest,
- Senuto.
Jako doświadczona agencja SEO zachęcamy do rozważenia Ahrefs, ponieważ jednorazowy zakup za $99 umożliwia nieustanną analizę pozycji wszystkich słów kluczowych, które rankują na Twojej stronie. Inne narzędzia wymagają kontynuacji subskrypcji.
W celu sprawdzenia pozycji w Google przy użyciu Ahrefs:
- Zaloguj się do Ahrefs,
- Wklej link do swojej domeny używając narzędzia Site Explorer,
- Wybierz Organic keywords.
Jeżeli chcesz sprawdzać pozycje w Google w powyższym narzędziu po zakończeniu abonamentu, musisz dodać swoją witrynę jako Projekt.
Jak sprawdzić pozycję w Google? Pozostałe sposoby!
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, pozycje w Google na konkretne frazy kluczowe możesz sprawdzić, poprzez wykorzystanie Ubersuggest lub Senuto.
Jak sprawdzić pozycję w Google za pomocą Ubersuggest?
- W pierwszej kolejności zaloguj się do Ubersuggest,
- Wybierz Traffic Estimation → Traffic Overview,
- Przescrolluj do sekcji SEO Keywords.
Jak sprawdzić pozycję w Google za pomocą Senuto?
- Zaloguj się do Senuto,
- Wybierz sekcję Analiza widoczności,
- Wpisz adres swojej domeny.
Jakie są najlepsze narzędzia sprawdzania pozycji w Google – lista [TOP 15]
Najlepsze narzędzia do sprawdzania pozycji w Google:
- Google Search Console – Bezpośrednie źródło informacji od samego Google, oferujące wgląd w to, jak witryna jest widziana przez wyszukiwarkę. Umożliwia śledzenie wydajności słów istotnych oraz diagnozowanie problemów z indeksacją;
- Ahrefs – Narzędzie do analizy backlinków i słów kluczowych, dostarczające szczegółowych danych o ruchu i pozycjach w wyszukiwarce. Idealne do badania konkurencji i budowania strategii linkowania;
- Senuto – Specjalistyczne narzędzie z polskiego podwórka, dostarczające bogatych danych o pozycjonowaniu i widoczności w sieci. Oferuje pomocne wskazówki dotyczące optymalizacji pod kątem lokalnego SEO;
- Ubersuggest – Narzędzie Neila Patela, oferujące analizę słów istotnych, pomysły na treści oraz wskazówki dotyczące poprawy pozycji. Użyteczne dla blogerów i małych przedsiębiorstw;
- Moz Pro – Kompleksowa platforma SEO zapewniająca narzędzia do śledzenia rankingów, analizy stron i budowania linków. Wyróżnia się poprzez społeczność ekspertów i bogatą bazę wiedzy;
- SE Ranking – Wszechstronne narzędzie SEO oferujące precyzyjne śledzenie pozycji w różnych lokalizacjach i urządzeniach, analizę konkurencji oraz audyty stron;
- SERPWatcher – Przyjazne narzędzie dla użytkowników do monitorowania pozycji, które dostarcza kluczowe metryki i uproszczone raporty. Idealne do szybkiej analizy postępów;
- SpyFu – Specjalizuje się w analizie działań konkurencji, oferując wgląd w ich najbardziej dochodowe słowa kluczowe i strategie reklamowe. Doskonałe do planowania kampanii PPC;
- CognitiveSEO – Narzędzie cechujące się silnym naciskiem na analizę linków i optymalizację treści. Pomaga identyfikować i naprawiać problemy SEO, które mogą wpływać na ranking;
- Wincher – Proste w obsłudze, skupione na śledzeniu pozycji i analizie konkurencji. Oferuje funkcjonalności umożliwiające łatwe śledzenie zmian w rankingach;
- SERPstat – Wielofunkcyjna platforma SEO dostarczająca danych o trendach wyszukiwania, analizie reklam i treści konkurencji. Umożliwia kompleksowe badania rynku;
- AuthorityLabs – Skoncentrowane na śledzeniu codziennych zmian pozycji, umożliwia monitorowanie słów istotnych na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym;
- SEOptimer – Proste narzędzie do szybkich audytów SEO, pozwalające na identyfikację podstawowych problemów technicznych i optymalizacyjnych na stronie;
- SEObility – Oferuje kompleksowe skanowanie stron pod kątem SEO, wskazując na problemy związane z optymalizacją w witrynie i poza nią. Ułatwia monitorowanie backlinków;
- SISTRIX – Dostarcza szczegółowych informacji o widoczności stron w internecie, trendach wyszukiwania oraz działaniach konkurencji. Wykorzystywane przez profesjonalistów SEO do wykonywania zaawansowanych analiz.
Dlaczego pozycje w Google się zmieniają i jak temu zapobiegać?
Pozycje w Google ulegają zmianie ze względu na regularne aktualizacje algorytmów przez wyszukiwarki. Aby temu zapobiec, należy optymalizować stronę internetową zgodnie z najnowszymi zasadami Search Quality Rater Guidelines. Istotne jest nie tylko tworzenie treści E-A-T, ale także techniczna optymalizacja i poprawny link building.
Dodatkowo zachęcamy do współpracy z renomowanymi agencjami SEO, które wyróżniają się doświadczeniem i projektami dostosowanymi do Twojej branży. Jedną z takich organizacji jest SEOgroup – chętnie pomożemy osiągnąć najwyższe pozycje nawet w najbardziej konkurencyjnych branżach. Wyróżnia nas gwarancja efektów na bazie usługi SEO360.
Wypełnij poniższy formularz kontaktowy i poznaj szczegóły:
Jak sprawdzić pozycję w Google? FAQ
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat sprawdzania pozycji w Google?
Dlaczego pozycje w Google ulegają zmianie?
Pozycje w Google ulegają zmianie ze względu na aktualizacje algorytmów. Do tego dochodzą również działania konkurencji, która najzwyczajniej mogła zainwestować więcej i wdrożyć poszczególne zmiany optymalizacyjne lepiej niż Ty.
Ile kosztuje sprawdzenie pozycji w Google?
Koszt monitorowania pozycji w Google różni się w zależności od wybranej metody i narzędzi. Pozycje w Google możesz sprawdzać za darmo w GSC lub za kilkadziesiąt złotych miesięcznie, wykorzystując na przykład Senuto czy też Ubersuggest.
Jak często sprawdzać pozycje w Google?
Częstotliwość sprawdzania pozycji w wyszukiwarce powinna zależeć od dynamiki branży oraz od tego, jak aktywnie pracujesz nad optymalizacją swojej strony. Kompleksowej analizy warto dokonywać raz na tydzień lub na dwa tygodnie – szczególnie w przypadku średniej wielkości e-commerce. Największe korporacje monitorują pozycje w Google nawet kilka razy dziennie.
Jaki jest najlepszy sposób na sprawdzenie pozycji w Google?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie pozycji jest użycie specjalistycznych narzędzi SEO, które nie tylko dostarczają dokładnych informacji o pozycji fraz, ale również oferują analizę konkurencji, potencjalnych słów i zalecenia dotyczące optymalizacji. Wyróżniamy w tym przypadku m.in. Ahrefs, Senuto oraz Ubersuggest.
Do kogo się zgłosić, aby sprawdzić pozycje fraz w Google?
Aby sprawdzić pozycje fraz, warto zwrócić się do specjalistów od SEO, którzy dysponują odpowiednią wiedzą i narzędziami do analizy Twojej obecności w Internecie. Agencje SEO oferują profesjonalne usługi w tym zakresie, pomagając w optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek i poprawie widoczności Twoich fraz.
Dlaczego warto sprawdzać pozycje wyrażeń w Google?
Monitorowanie pozycji wyrażeń jest istotne pod kątem zrozumienia, w jaki sposób Twoja strona jest postrzegana przez wyszukiwarkę oraz użytkowników. Daje to cenne wskazówki na temat efektywności działań SEO, umożliwiając skuteczne dostosowywanie strategii marketingowej. Ponadto pozwala to identyfikować nowe możliwości i okazje biznesowe oraz optymalizować treści, aby przyciągnąć większy ruch.
Czy darmowe sprawdzenie pozycji w Google jest możliwe?
Tak, darmowe sprawdzenie pozycji w Google jest możliwe za pomocą Google Search Console. W tym celu musisz wejść w sekcję Performance i zaznaczyć filtr Average position. Jeżeli potrzebujesz bardziej szczegółowej analizy witryny, rozważ zakup Ahrefs lub Ubersuggest.
Nazywam się Dominik. Monetyzuję blogi i zwiększam sprzedaż w firmach.. Pracuję zdalnie, obsługując klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Polski.
Korzystam z Ubersuggest i jest naprawdę wystarczający. Super artykuł i bardzo pomocny.