Jak zrobić reklamę na Instagramie – ile kosztuje?
Od lat Instagram utrzymuje się w topie najchętniej używanych aplikacji przez użytkowników z Polski z zasięgiem na poziomie kilkunastu milionów miesięcznie. Jak uruchomić swoją reklamę na tej platformie? Ile to kosztuje? Przeczytaj nasz artykuł.
W 2023 r. z Instagrama w Polsce korzysta średnio ok. 16 mln użytkowników miesięcznie. To plasuje tą platformę w ścisłej czołówce social mediów w naszym kraju. Ponadto, Instagram jest częścią większego ekosystemu reklamowego będącego własnością koncernu Meta, czyli właściciela takich aplikacji jak Facebook, Messenger i Whatsapp. W związku z tym często spotykaną praktyką jest docieranie do użytkowników wszystkich wspomnianych aplikacji w celu zwiększania zasięgów, poprawiania wyników i optymalizacji kosztów.
Formaty reklamowe na Instagramie
Instagram jako medium społecznościowe i platforma, która wyrosła jako aplikacja do publikacji zdjęć przez użytkowników, opiera się głównie na kreacjach wizualnych – zdjęciach i filmach, dlatego reklamy również zwykle mają taką formę. Obecnie do dyspozycji mamy:
- pojedyncze zdjęcia
- filmy
- relacje / rolki
- karuzele
- pokazy slajdów
- kolekcje
- materiały demo (dotyczy reklam aplikacji)
Warto pamiętać również o tym, że Instagram cały czas ewoluuje a przez to zmieniają się możliwość i dostępne formaty reklamowe. Dlatego aktualnych informacji o dostępnych formatach i rodzajach reklam najlepiej jest szukać w oficjalnej dokumentacji Meta oraz korzystać z pomocy doświadczonych praktyków, którzy będą wiedzieli jak w najlepszy sposób wykorzystać możliwości tej platformy w danym momencie.
Ile kosztuje reklama na Instagramie?
System reklamowy Mety daje nam dużą elastyczność w kwestii określania poziomu wydatków i budżetowania. Teoretycznie nie ma żadnych minimów i można rozpocząć działania reklamowe nawet z bardzo skromnymi budżetami reklamowymi. Należy jednak pamiętać, że efekt będzie podobny jak w sytuacji, w której stanęlibyśmy w wielkim tłumie raptem z kilkoma ulotkami – ciężko będzie osiągnąć satysfakcjonujące efekty takiej działalności. Dlatego w kwestii określenia efektywnego budżetu na działania reklamowe na Instagramie najlepiej będzie zacząć od przygotowania strategii działań digital marketingowych. Takie podejście pozwoli Ci zaplanować działania, które z największym prawdopodobieństwem przyniosą pożądane efekty.
Jednym ze sposobów na określenie budżetu potrzebnego do prowadzenia efektywnych działań reklamowych w ramach tej platformy jest wskazanie tzw. dziennego budżetu i dzięki temu wyliczenia kwoty, która będzie nam potrzebna do prowadzenia działań w skali miesiąca czy nawet lepiej – w skali kwartału. Systematyczność i ciągłość prowadzenia działań reklamowych na platformie typu Instagram jest jednym z kluczy do sukcesu, dlatego planowanie jest w tym obszarze tak istotne.
System reklamowy Mety posiada w sobie wiele narzędzi, które są w stanie w przybliżeniu odpowiedzieć nam na pytanie ile będzie nas kosztowało dotarcie do określonej grupy użytkowników w jednostce czasu. Warto z tego skorzystać i dopasować swoje działania do możliwości budżetowych.
Istotnym elementem w procesie określania budżetu na działania reklamowe na Instagramie jest również uwzględnienie kosztów związanych z przygotowaniem kreacji, którymi będziemy się posługiwali. W dobie wysokiej dostępności różnego rodzaju narzędzia (w tym również tych wykorzystujących sztuczną inteligencję) ten element stał się znacznie mniej zaporowy i kosztowny, tym niemniej warto mieć na uwadze, że często to nadal będzie jeden ze składników całkowitych kosztów, które będziemy musieli ponieść.
Czy można się reklamować na Instagramie mając do dyspozycji np. tylko 1.000 zł miesięcznie?
Oczywiście, że można! Natomiast nie da się odpowiedzieć na to pytanie czy te działania reklamowe będą efektywne nie mając więcej informacji na temat celu jaki chcemy osiągnąć. Dlatego tutaj znowu należy odwołać się do odpowiedniego planowania, do przygotowania strategii działań i do określenia konkretnych, mierzalnych celów na realizacji których nam najbardziej zależy. Określając sobie zasięg terytorialny i demograficzny naszych działań, wybierając odpowiednie formaty reklamowe i modele rozliczeń, określając czas na osiągnięcie celu będzie można dopiero mniej więcej odpowiedzieć na pytanie czy w naszym przypadku wydatki na poziomie 1.000 zł miesięcznie na reklamy na Instagramie będą wystarczające, czy raczej nie.
Czego nie robić i jak nie reklamować się na Instagramie?
Do najważniejszych błędów i złych praktyk zaliczylibyśmy na pewno:
- działania bez planu i pomysłu, ad hoc
- działania krótkoterminowe, nieregularne
- korzystanie z uproszczonych form reklamy (np. promowanie postów z poziomu aplikacji)
- nadmierne zaufanie i brak kontroli tego co proponuje nam platforma reklamowa i jej “eksperci”
Jeśli zależy Ci na tym, żeby prowadzić działania reklamowe na Instagramie efektywnie i inwestować swoje pieniądze w rozsądny sposób zachęcamy do skorzystania z profesjonalnej ścieżki. Odezwij się do nas i dowiedz się więcej co wspólnie możemy zrobić, aby Twoja obecność na Instagramie przyniosła Ci realne korzyści.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!