Monitorowanie opinii o marce w sieci – dlaczego warto?
Marketing internetowy na przestrzeni lat mocno się rozrósł, wytwarzając w swoim obrębie różnorodne dziedziny i metody reklamowe. Formy te różnią się od siebie celem, typem działań oraz efektami i skutkami. Jednym z najmniej inwazyjnych, aczkolwiek bardzo przydatnych, typów działań jest monitorowanie opinii o marce w Internecie (a więc tak zwany Online Reputation Management). Dlaczego warto się na niego zdecydować?
W branży marketingu internetowego możemy wyróżnić zarówno działania skupione głównie na tworzeniu, optymalizacji i zbieraniu efektów reklamy, jak i te oparte o PR w sieci. Często dziedziny te łączą się i monitoring internetowy wspomaga kampanie reklamowe i ułatwia ich targetowanie.
Monitorować markę można na kilka sposobów, wykorzystując odpowiednie narzędzia. Jakie są jednak zalety takiego przedsięwzięcia? I czy w każdej branży sprawdzi się ta technika PR-owa?
Dlaczego przedsiębiorcy decydują się na monitorowanie swoich marek?
Internet jest miejscem, w którym wymiana informacji i opinii na różnorodne tematy przebiega niezwykle szybko i sprawnie. Prowadząc firmę, która skupia się głównie na dostarczaniu produktów czy usług zwykłym konsumentom, musimy mieć świadomość, że w sieci po jakimś czasie zaczną się pojawiać głosy odnośnie jakości oferowanych przez nas dóbr. Będą to zarówno opinie pozytywne, jak i negatywne.
Przedsiębiorców, którzy decydują się na naszą usługę z zakresu Online Reputation Managementu, podzielić można następująco:
- ci, którzy chcą znać zdanie na temat firmy bez względu na okoliczności,
- ci, których marka przeżywa kryzys wizerunkowy lub sprzedażowy,
- ci, którzy chcą wprowadzać poprawki w swoich produktach i usługach i liczą na obiektywne głosy użytkowników,
- ci, którzy próbują ustalić grupę docelową swojej oferty.
Jakie są zalety?
Monitorowanie marki w sieci niesie ze sobą wiele zalet. Niezależnie od tego, z jakim nastawieniem podchodzimy do decyzji o rozpoczęciu tego działania, możemy liczyć na dość szeroki obraz rzeczywistości oraz korzyści, które zyskamy dodatkowo, przy okazji. Ci, którzy stosują tę metodę PR-ową, zwracają szczególną uwagę na kilka spraw. Oto one:
- DOSTĘP DO NEGATYWNYCH OPINII
Jak wiadomo – kryzysy wizerunkowe warto neutralizować już w zarodku, a więc w momencie, gdy pojawiają się pierwsze negatywne sygnały w sieci. Dzięki dostępowi do nich zyskamy dodatkowy czas na opracowanie odpowiedniej strategii ochrony wizerunku. Negatywne opinie ponadto działają jak motywatory, które sprawiają, że mamy lepszy ogląd na nasze usługi i możemy poprawić to, co według konsumentów jest kiepskie.
- DOSTĘP DO POZYTYWNYCH OPINII
Monitoring sieci wykorzystywany jest jednak również po to, by zdobyć pozytywne informacje zwrotne, które dadzą nam świadomość tego, za co klienci cenią naszą markę. Taka wiedza pozwoli na kontynuowanie strategii sukcesu i udoskonalanie naszych produktów.
- BUDOWANIE NAJLEPSZEJ GRUPY DOCELOWEJ POPRZEZ NARZĘDZIA DO SOCIAL MEDIA
Monitorowanie opinii to jednak nie tylko czytanie komentarzy i wypowiedzi użytkowników na forach i stronach internetowych. To również zdobywanie wiedzy na temat komentujących poprzez różnorodne Social Media. Za pomocą narzędzi do monitorowania platform społecznościowych jesteśmy w stanie ustalić profile naszych klientów, a to z kolei pozwoli nam stworzyć najlepszą grupę docelową, co przyda się podczas optymalizacji i targetowania kampanii reklamowych.
- POZNANIE KONKURENCJI
Warto monitorować nie tylko własną markę, ale również konkurencję, która przecież także posiada opinie i komentarze w sieci. Dzięki temu, że będziemy wiedzieli, jakie wady posiadają nasi rywale, łatwiej nam będzie przekonać do siebie konsumentów i stworzyć nową formę strategii reklamowej.
Jakich narzędzi się używa?
Monitorowanie marki online to zadanie, które można prowadzić za pomocą wielu różnych narzędzi dostępnych w Internecie. Są to bardziej lub mniej zaawansowane platformy, których twórcy chcieli stworzyć wygodne narzędzia do ochrony wizerunku w sieci.
Jako pierwszy przychodzi nam do głowy Brand24 – polskie narzędzie, za pomocą którego stworzymy projekty dla różnych marek i zdołamy prześwietlić różne miejsca w Internecie (takie jak fora internetowe, portale społecznościowe – Facebook, Twitter, Instagram, a także inne strony – blogi tematyczne, portale i wortale, a nawet serwis YouTube). Brand24 automatycznie oznaczy nam pozytywne i negatywne opinie. Warto jednak przeglądać wszystkie z nich, gdyż zdarzają się pomyłki lub niedociągnięcia w działaniu algorytmu.
Drugim znanym narzędziem jest SentiOne. Dzięki jego rozbudowanym opcjom jesteśmy w stanie sprawnie monitorować i przede wszystkim analizować wzmianki o marce. Tutaj będziemy się skupiać głównie na forach internetowych i obserwować dyskusje użytkowników, a w miarę potrzeb – również się w nie włączać. Bardzo ważnym jest fakt, że SentiOne jest ponadto naprawdę intuicyjnym i zaawansowanym narzędziem do obsługi mediów społecznościowych. Jego opcje pozwalają na ich monitoring oraz zarządzanie nimi.
Warto wspomnieć również o platformie NewsPoint, która w ostatnich latach przeszła ciekawą metamorfozę. Jej twórcy postanowili otworzyć się zarówno na monitorowanie różnorodnych portali internetowych oraz social mediów, jak i mediów bardziej tradycyjnych – takich jak prasa, radio czy telewizja. W marketingu internetowym będziemy skupiać się na tych pierwszych, co intuicyjny panel NewsPoint znacznie ułatwia – na przykład poprzez możliwość odpowiadania na komentarze bezpośrednio za pomocą systemu.
Spośród innych narzędzi monitorujących wymienić możemy również: BrandWatch, Mention oraz Monitori.
Dzielimy się naszym doświadczeniem i przejmujemy rolę aktywnego przewodnika naszych klientów po dynamicznie zmieniającym się marketingu internetowym. SEOgroup od 2008 roku zwiększa przychody sklepom i markom na całym świecie z wykorzystaniem marketingu internetowego opartego na dwóch filarach usług: SEO360®, którą świadczymy jako pierwsi i jedyni w Europie oraz na Performance Marketingu. W swojej codziennej pracy odwołujemy się do filozofii Kaizen カイゼン i Kendo 剣道, zatem nigdy się nie poddajemy i codziennie udoskonalamy jakość naszych usług, aby zapewniać maksymalnie skuteczne rozwiązania, co potwierdzają nasi Klienci, którzy wielokrotnie dzięki tej pracy uzyskują wzrost sprzedaży czy generowanych leadów na poziomie kilkuset procent i więcej.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!