Struktura URL a SEO – jak tworzyć przyjazne adresy w e-commerce? [10 wskazówek]

,

Sukces sklepu internetowego zależy nie tylko od jakości produktów czy efektywności obsługi klienta. Wszystko zaczyna się od struktury URL, która niewątpliwie odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu strategii SEO. W tym artykule, zajmiemy się zagadnieniem konstrukcji URL w kontekście e-commerce, podkreślając znaczenie przyjaznych adresów dla robotów wyszukiwarek. Pokażemy, jak małe zmiany mogą wpłynąć na znaczne zwiększenie widoczności Twojej strony w Google. Zachęcamy do lektury!

Adres URL – co to jest?

Adres URL jest skrótem od angielskiego terminu „Uniform Resource Locator,” co w języku polskim można przetłumaczyć jako „Jednolokalizator zasobów.” To specjalny ciąg znaków używany do zidentyfikowania i określenia lokalizacji zasobów w Internecie. Zasób może być stroną internetową, plikiem, obrazem, filmem, dźwiękiem lub innym elementem dostępnym w sieci.

Budowa adresu URL – kluczowe elementy

Budowa adresu URL obejmuje kilka kluczowych elementów, określających dokładną lokalizację i sposób dostępu do danego zasobu w Internecie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy:

Protokół (scheme)

Protokół komunikacji definiuje, jak przeglądarka powinna komunikować się z serwerem. Dobrym przykładem w tym przypadku jest HTTP (Hypertext Transfer Protocol) i HTTPS (HTTP Secure), protokoły, które dodają warstwę szyfrowania do komunikacji, zwiększając bezpieczeństwo wymiany danych. Inne protokoły obejmują FTP (File Transfer Protocol) do przesyłania plików i mailto do otwierania klienta e-mail.

Nazwa hosta (hostname) lub domena

Nazwa domeny to unikalna nazwa, która identyfikuje serwer lub zestaw serwerów. Dla przykładu: nazwą domeny jest www.seogroup.pl oraz seogroup.pl.

Domeny muszą być zarejestrowane i są częścią globalnego systemu nazw domen (DNS), tłumaczącego łatwe do zrozumienia nazwy domen na numeryczne adresy IP używane w Internecie.

Poddomena (subdomain)

Poddomena to dodatkowy segment w nazwie domeny, umożliwiający organizowanie różnych części witryny. Wykorzystuje się go do oddzielenia różnych części witryny, takich jak:

  • blog,
  • sklep,
  • pomoc techniczna.

Dla przykładu – zakładka blogowa SEOgroup została oznaczona w ten sposób: seogroup.pl/baza-wiedzy/.

Zdj 1. Segment blogowy SEOgroup.

Port (opcjonalnie)

Port to numer używany do identyfikacji konkretnego procesu, z którym powinna komunikować się przeglądarka. Większość użytkowników nigdy nie zobaczy numeru portu, ponieważ protokoły HTTP i HTTPS mają domyślne numery portów (80 dla HTTP i 443 dla HTTPS). Jednak w niektórych przypadkach (np. przy korzystaniu z lokalnego serwera deweloperskiego), może być konieczne określenie numeru portu.

Ścieżka (path)

Ścieżka to specyficzna lokalizacja zasobu na serwerze. Zazwyczaj odpowiada strukturze katalogów serwerowych.

Parametry (query parameters)

Parametry zapytania to dodatkowe informacje przekazywane do serwera. Są często używane do sortowania i filtrowania informacji w wynikach wyszukiwania. Dobrym przykładem jest ?sort=asc instruujący serwer, aby posortował wyniki w porządku rosnącym.

Ankora (fragment, opcjonalnie)

Fragment, często nazywany „ankorą”, to część URL, która prowadzi do konkretnego miejsca na stronie. Jest często używany w długich dokumentach, gdzie każda sekcja ma własną ankore. Na przykład, #section1 prowadzi do sekcji oznaczonej jako section1 na danej stronie.

Struktura URL a SEO – zalecenia dotyczące tworzenia adresów URL od deweloperów Google

W pierwszej kolejności warto ograniczyć liczbę tzw. alternatywnych adresów URL prowadzących do tych samych treści. Co więcej, jeśli dany serwer WWW nie rozróżnia dużych i małych liter w adresie, powinny być one takie same w całym tekście. Deweloperzy Google podają również, że warto dodać słowa opisowe w ścieżkach adresów URL. Ułatwią one zdecydowanie rozpoznanie zawartości strony dla robotów Google, a w konsekwencji przyspieszą indeksowanie.

Zdj 2. Proponowana struktura adresu URL przez deweloperów Google.

Jeżeli chcesz jeszcze bardziej ułatwić skanowanie oraz indeksowanie witryny, powinieneś korzystać z parametru adresu URL ?key=value zamiast ?value. Wpływa to zdecydowanie na skuteczność skanowania przez crawlery (tzw. roboty Google).

Zdj 3. Adresy URL zwiększające skuteczność skanowania w Google.

Nie powinieneś również stosować tych samych parametrów dwukrotnie, ponieważ Googlebot i tak prawdopodobnie zignoruje jeden z nich.

Zdj 4. Zalecane wartości parametrów URL.

Dobrą praktyką jest także unikanie linków do tzw. parametrów tymczasowych. Mogą to być m.in.:

  • identyfikatory sesji,
  • bieżąca godzina,
  • kody śledzące.

Obejmuje to również wartości, które są zależne od użytkownika, czyli lokalizację w postaci location=nearby

Jeżeli będziesz stosował wymienione parametry, utworzysz adresy URL wyróżniające się krótkim czasem działania, albo nawet duplikacją wybranej strony WWW. W celu uzyskania najbardziej satysfakcjonujących rezultatów w Google, wykorzystaj długoterminowe linki.

Zdj 5. Długoterminowe adresy URL zalecane przez Google.

Adresy URL produktów a interpretacja Google – jak to wygląda w sektorze e-commerce?

Przemyślana struktura URL w sklepie internetowym jest kluczowa pod kątem jego prawidłowego funkcjonowania. To szczególnie istotne, gdy udostępniamy dany produkt w wielu rozmiarach lub kolorach.

Decydując się na umieszczenie kilku identycznych produktów, które różnią się wyłącznie wariantem powinieneś wziąć pod uwagę, że:

  • Strony z różnymi wersjami kolorystycznymi (lub dotyczącymi innego wariantu) zazwyczaj nie kwalifikują się do wyników rozszerzonych, ponieważ Google obsługuje tę funkcję w przypadku stron zawierających 1 produkt.
  • Google Zakupy nie doprowadzą użytkownika do strony z konkretnym wariantem produktowym. Będzie musiał wybrać go samodzielnie.

Jeżeli zależy Ci na wykorzystaniu osobnych adresów URL w kontekście poszczególnych wariantów, powinieneś wykorzystać w tym przypadku segment ścieżki – np. /hoodie/blue lub parametr zapytania w postaci /hoodie?color=blue.

Aby pomóc dla Google zrozumieć, który wariant powinien wyświetlać się w wyszukiwarce, ustaw kanoniczny URL dla adresu z pominiętym parametrem zapytania.

Na poniższym przykładzie możesz zobaczyć, w jaki sposób Google podpowiada dla parametru zapytania color dotyczącego blue:

Zdj 6. Podpowiedzi Google odnośnie wyświetlania się w Google konkretnego wariantu produktowego.

Zasady tworzenia struktury URL pod SEO – 10 wskazówek

Zasady tworzenia struktury adresów URL pod SEO:

1. Adresy URL powinny być zrozumiałe dla użytkowników, a nie tylko dla robotów wyszukiwania. URL powinien dawać interesantom dobry pomysł na to, co znajduje się na stronie, zanim na nią wejdą. Przejrzysty, logiczny URL może zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkownika, a także pomaga wyszukiwarkom w określeniu, co znajduje się w witrynie.

2. Umieszczenie słów kluczowych w URL poprawi pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli słowo kluczowe naturalnie pasuje do struktury URL, warto je tam umieścić. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać – nienaturalne „upchanie” słów kluczowych wywoła prawdopodobnie negatywną reakcję algorytmów wyszukiwania.

3. W adresach URL powinny występować tylko te słowa i znaki, które są niezbędne dla zrozumienia strony przez użytkowników i wyszukiwarki. Unikaj stosowania niepotrzebnych przedrostków, przyrostków czy znaków interpunkcyjnych, które mogą „zaciemniać” sens URL.

Zdj 7. Mało przejrzysty adres URL serwisu Douglas.

4. Krótkie i zwięzłe URL-e są z reguły łatwiejsze do zrozumienia, zapamiętania i skopiowania oraz wklejenia (na przykład do wiadomości e-mail). Długie URL-e mogą nie być w pełni wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Zniechęca to użytkowników do kliknięcia.

5. Dobrze zaprojektowane URL-e odzwierciedlają strukturę strony internetowej. Na przykład, URL typu /ciaza-i-porod/planowanie-ciazy/ sugeruje, że /ciaza-i-porod/ jest kategorią główną, a /planowanie-ciazy/ podkategorią. Wyszukiwarki korzystają z takiej struktury, aby zrozumieć kontekst strony, a użytkownicy – żeby wiedzieć, gdzie się znajdują na stronie.

Zdj 8. Adres URL odzwierciedlający strukturę strony internetowej.

6. Myślniki są preferowanym sposobem oddzielania słów w adresach URL. Google traktuje myślniki jako spacje, co pozwala rozpoznawać poszczególne słowa. Podkreślenia są traktowane jako łączniki. W konsekwencji „moja-strona” zostanie zinterpretowana jako „mojastrona”, a nie jako „moja strona”.

Zdj 9. Poprawne oddzielanie słów w adresach URL.

7. Każdy URL na Twojej stronie powinien być unikalny i prowadzić do konkretnej strony. Dzięki temu wyszukiwarki mogą prawidłowo zindeksować każdą stronę. Unikaj tworzenia duplikatów URL – może to prowadzić do problemów z indeksowaniem i negatywnie wpływać na pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

8. Jeśli masz wiele stron z podobną lub identyczną zawartością, zawsze korzystaj z tagów kanonicznych, aby pokazać wyszukiwarkom, która strona jest „główna”. W ten sposób unikasz kar za duplicate content (czyli np. obniżenia rankingu w SERP-ach).

9. Proste i statyczne URLe są zdecydowanie lepsze pod kątem SEO. Dynamiczne URLe, które zawierają konkretne parametry (często widoczne jako ciągi znaków po znaku „?”), mogą być trudne do zrozumienia i zaindeksowania dla wyszukiwarek.

10. Upewnij się, że używasz protokołu HTTPS (a nie HTTP), który jest teraz standardem dla bezpieczeństwa i prywatności w Internecie. Google oficjalnie potwierdził, że preferuje strony HTTPS, więc może to wpływać na finalną pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach.

Przyjazna struktura URL a SEO – dlaczego jest ważna?

Przyjazna struktura URL pod kątem SEO jest ważna z kilku powodów:

  • poprawia doświadczenia użytkowników,
  • zapewnia wysoki poziom użyteczności serwisu,
  • usprawnia indeksowanie i pozwala uzyskać wyższe pozycje w Google,
  • zwiększa CTR.

Poniżej przedstawiamy szczegóły.

Poprawia doświadczenia użytkowników

Przejrzyste i czytelne URL-e pomagają użytkownikom i wyszukiwarkom zrozumieć, czego mogą się spodziewać po danej witrynie. Gdy URL-e są zrozumiałe i dobrze zorganizowane, wyszukiwarki również lepiej oceniają strony pod kątem jakości oraz technicznego SEO.

Wysoki poziom użyteczności

Czysty i zrozumiały URL jest często sam w sobie użyteczny jako link. Na przykład, jeśli ktoś widzi taki URL: /poradniki/jak-zrobic-kawe, to nie musi nawet sprawdzać strony, aby wiedzieć, czego może się spodziewać po kliknięciu danego odnośnika.

Szybsze indeksowanie i wyższe pozycje w Google

Wyszukiwarki oceniają strony w dużej mierze na podstawie tego, jak są zorganizowane. Przyjazne dla użytkownika URLe, które odzwierciedlają strukturę i hierarchię strony, mogą pomóc wyszukiwarkom zrozumieć, jak Twoja strona została zbudowana, co w konsekwencji ułatwia indeksowanie, pozwalając szybciej uzyskać wyższe pozycje w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page).

Większy CTR

Czyste, dobrze skonstruowane URL-e mogą zwiększyć CTR (Click-Through Rate), ponieważ użytkownicy częściej klikają na linki, które wydają się wiarygodne i łatwe do zrozumienia. Wyższy współczynnik klikalności wiąże się najczęściej z wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania.

Struktura URL a SEO – podsumowanie

Struktura URL ma kluczowe znaczenie dla sukcesu sklepów e-commerce z perspektywy SEO. Odpowiednio skonstruowane URL-e mogą zdecydowanie poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Deweloperzy Google zalecają w tym przypadku ograniczenie alternatywnych adresów URL, stosowanie opisowych słów w ścieżkach URL i unikanie linków do tymczasowych parametrów

Jeżeli potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu lub audycie technicznym Twojej strony internetowej, wypełnij poniższy formularz:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [struktura URL a SEO]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat struktury URL a SEO.

1. Czy struktura URL ma wpływ na SEO?

Tak, struktura URL ma znaczący wpływ na SEO. Dobrze zbudowany URL jest zrozumiały zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek, co może poprawić ranking strony w wynikach wyszukiwania.

2. Czy parametry URL wpływają na SEO?

Parametry URL mogą wpływać na SEO, natomiast wiele zależy to od tego, jak są używane. Jeśli powodują duplikację zawartości, wpłyną na SEO negatywnie. Ich poprawne stosowanie z pewnością polepszy wyniki pozycjonowania, jednak nie w sposób znaczący, ponieważ na finalną pozycję Twojej strony w SERP-ach składa się ponad 200 czynników rankingowych.

5/5 - (3 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *