Jakie są trendy w marketingu na 2024 rok? [Przykłady]

,

Rok 2024 przynosi ze sobą świeże wyzwania, nowe możliwości i dynamicznie zmiany w świecie marketingu. W dobie przyspieszonej digitalizacji, rosnącej świadomości społecznej konsumentów i globalnej konkurencji, firmy muszą nieustannie dostosowywać swoje strategie, aby być o krok przed konkurencją i sprostać oczekiwaniom klientów.

W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym trendom, które będą kształtować przyszłość marketingu. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, specjalistą czy pasjonatem branży marketingowej, te informacje pomogą Ci lepiej zrozumieć kierunek, w którym zmierza świat reklamy i promocji.

Przedstawiamy 25 trendów marketingowych na 2024 rok wraz z przykładami globalnych marek:

1. Zrównoważona odpowiedzialność społeczna

Coraz więcej konsumentów oczekuje, że firmy będą działać odpowiedzialnie wobec społeczności i środowiska. Zaangażowanie w działania prospołeczne, wsparcie dla lokalnych organizacji charytatywnych czy inwestycje w zrównoważone praktyki stają się standardem. Firmy, które ignorują te oczekiwania, ryzykują utratą reputacji. Marki angażujące się w odpowiedzialność społeczną, zyskują na wiarygodności i budują długotrwałe relacje z klientami.

Przykład działania Nike – trendy w marketingu 2024:

Zdj 1. Zrównoważona odpowiedzialność społeczna Nike. Źródło: www.nike.com/sustainability

Firma Nike, reagując na rosnące zapotrzebowanie na produkty przyjazne dla środowiska, wprowadza linię butów wykonanych w 100% z materiałów recyklingowych. Akcja ta jest szeroko promowana w mediach społecznościowych i telewizji, podkreślając zaangażowanie marki w zrównoważony rozwój i dbałość o planetę.

2. Ekologia

Ekologia obejmuje z marketingowego punktu widzenia głównie korzystanie z produktów przyjaznych dla środowiska, opakowań wielokrotnego użytku czy wspieranie inicjatyw mających na celu redukcję śladu węglowego.

Przykład działania Starbucks – trendy w marketingu 2024:

Zdj 2. Ekologia Starbucks. Źródło: www.google.com

Aby zmniejszyć ilość plastikowych odpadów w środowisku, Starbucks ogłasza globalne wycofanie plastikowych słomek w swoich kawiarniach. W zamian wprowadza wersje papierowe (eko-friendly), a także zachęca klientów do korzystania z wielorazowych naczyń.

3. Ochrona danych osobowych konsumentów

W dobie cyfrowej prywatność staje się kluczową kwestią. Firmy muszą gwarantować bezpieczne przechowywanie i przetwarzanie danych klientów. Skandale związane z naruszeniem prywatności mogą kosztować brandy miliony i zdecydowanie nadszarpnąć ich reputację.

Przykład działania Apple – trendy w marketingu 2024:

Zdj 3. Ochrona danych osobowych konsumentów Apple. Źródło: www.apple.com/newsroom/2023/06/apple-announces-powerful-new-privacy-and-security-features/

Apple, w odpowiedzi na rosnące obawy konsumentów o prywatność, wprowadza nowe funkcje w swoim systemie iOS, które umożliwiają użytkownikom większą kontrolę nad tym, jakie informacje są zbierane przez aplikacje.

4. Integracja działań marketingowych i sprzedażowych

Współpraca pomiędzy działami marketingu i sprzedaży jest kluczem do skuteczności w biznesie. Za sprawą integracji oba działy mogą lepiej zrozumieć potrzeby klienta oraz dostosować komunikację i ofertę w celu maksymalizacji dochodów. Jest to odpowiedź na rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące spójności i personalizacji przekazu.

Przykład działania Salesforce – trendy w marketingu 2024:

Zdj 4. Integracja działań marketingowych i sprzedażowych Salesforce. Źródło: www.salesforce.com/eu/products/marketing-cloud/customer-interaction/

Salesforce, wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw, integruje swoje narzędzia CRM z popularnymi platformami reklamowymi. Dzięki temu firmy mogą tworzyć spersonalizowane kampanie oparte na dokładnych danych o kliencie, poprawiając skuteczność reklam.

5. Efektywniejsze gospodarowanie budżetami reklamowymi

W dobie rosnącej konkurencji i zmiennego rynku reklamowego, firmy muszą inteligentnie zarządzać swoimi budżetami. Wykorzystują zaawansowane narzędzia analityczne, aby monitorować skuteczność kampanii i dostosowywać je w czasie rzeczywistym. Efektywność w wydatkowaniu środków na reklamę jest kluczem do osiągnięcia wyższego zwrotu z inwestycji.

Przykład działania Coca-Cola – trendy w marketingu 2024:

Zdj 5. Efektywne gospodarowanie budżetami reklamowymi Coca-Cola. Źródło: www.coca-colacompany.com

Coca-Cola, korzystając z nowoczesnej analityki, monitoruje efektywność swoich kampanii w czasie rzeczywistym. Dzięki temu mogą szybko dostosowywać strategie i alokować budżet tam, gdzie reklamy osiągają najlepsze wyniki.

6. Usługi chmurowe

Usługi chmurowe umożliwiają firmom przechowywanie danych i aplikacji w sposób skalowalny, bezpieczny i kosztowo efektywny. Przeniesienie operacji do chmury pozwala przedsiębiorstwom na szybszą adaptację do zmieniających się warunków rynkowych, oferując jednocześnie wysoką dostępność i wydajność.

Przykład działania Netflix – trendy w marketingu 2024:

Zdj 6. Usługi chmurowe Netflix. Źródło: aws.amazon.com/solutions/case-studies/netflix-case-study/

Netflix, by sprostać wymaganiom globalnej dystrybucji treści, korzysta z usług chmurowych AWS. Dzięki temu zapewniają nieprzerwany streaming i wysoką jakość transmisji dla milionów użytkowników.

7. Cyfrowa transformacja przedsiębiorstw

Firmy na całym świecie rozpoznają potrzebę bycia bardziej cyfrowymi. Wiąże się to z inwestycją w nowe technologie, narzędzia i procesy, które przekształcą sposób, w jaki działają, służąc klientom i konkurując na rynku. Cyfrowa transformacja dotyczy nie tylko technologii, ale również ludzi i kultury przedsiębiorstwa.

Przykład działania GE Digital – trendy w marketingu 2024:

Zdj 7. Cyfrowa transformacja GE Digital. Źródło: www.ge.com/digital/partners/system-integrator

GE Digital przekształca swoją kulturę korporacyjną, wprowadzając nowoczesne narzędzia i platformy. Dzięki temu pracownicy mają dostęp do wydajniejszych zasobów (np. do zintegrowanych systemów komunikacyjnych).

8. Automatyzacja procesów biznesowych

Automatyzacja pozwala firmom na zoptymalizowanie operacji, redukcję kosztów i poprawę jakości usług. Dzięki technologii, rutynowe zadania podlegają częściowej lub całościowej automatyzacji. W konsekwencji pracownicy mogą skupić się na bardziej wartościowych zadaniach. Jest to kluczowe w dobie rosnącej konkurencji i oczekiwań klientów.

Przykład działania McDonald’s – trendy w marketingu 2024:

Zdj 8. Automatyzacja procesów biznesowych McDonald’s. Źródło: www.youtube.com/watch?v=Bw-_ryIFhyc&ab_channel=FastGoodCuisineShorts

McDonald’s, w odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów, wprowadza w swoich restauracjach roboty zastępujące kelnerów, które dowożą posiłki do wyznaczonego miejsca. Pracownicy wówczas mogą skupić się na wykonywaniu innych, bardziej wymagających zadań.

9. Wzrost popularności transmisji live

Transmisje na żywo w mediach społecznościowych oferują unikalne doświadczenie interakcji z marką. Umożliwiają natychmiastową komunikację z odbiorcami, budując autentyczne relacje. Dla firm jest to też sposób na prezentację produktów, odpowiedzi na pytania w czasie rzeczywistym i angażowanie społeczności.

Przykład działania Red Bull – trendy w marketingu 2024:

Zdj 9. Transmisje live Red Bull. Źródło: www.redbull.com/int-en/live-events

Red Bull, chcąc zaangażować młodsze pokolenie, transmituje na żywo ekstremalne wydarzenia sportowe. Przyciąga to fanów marki z całego świata.

10. Zapotrzebowanie na wysoką jakość treści w serwisach e-commerce

Jakość treści w sklepach internetowych ma bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Detaliczne opisy produktów, wysokiej jakości zdjęcia i recenzje są kluczowe pod kątem budowania zaufania i przekonywania klientów do zakupów.

Przykład działania IKEA – trendy w marketingu 2024:

Zdj 10. Jakościowy content IKEA. Źródło: store.steampowered.com/app/447270/IKEA_VR_Experience/

IKEA, rozumiejąc, że klienci chcą dokładnie wiedzieć, co kupują, oferuje wirtualne wizualizacje produktów wraz z dokładnymi opisami. Klienci w tym przypadku mogą „umieścić” mebel w wirtualnym widoku (np. swojego mieszkania). Dzięki temu szybciej podejmą trafną decyzję zakupową.

11. Influencer marketing

Współpraca z influencerami staje się coraz popularniejsza. Influencerzy posiadają zaufaną społeczność, która ceni ich rekomendacje. Dla firm jest to szansa na zwiększenie widoczności, wiarygodności oraz dotarcie do nowych odbiorców.

Przykład działania Sephora – trendy w marketingu 2024:

Zdj 11. Influencer marketing Sephora. Źródło: www.instagram.com/p/Cvnib9LOYMn/

Sephora, widząc potencjał w influencerach z branży kosmetycznej, współpracuje z popularnymi beauty blogerkami na YouTube. Dzięki temu wprowadzają nowe produkty na rynek (np. poprzez tutoriale kosmetyczne), które osiągają miliony wyświetleń i angażują szerokie grono potencjalnych klientów.

12. Media społecznościowe jako narzędzie obsługi klienta

Klienci oczekują szybkiej i skutecznej odpowiedzi na swoje zapytania czy problemy. Media społecznościowe stają się pierwszym punktem kontaktu dla wielu konsumentów, sprawiając, że firmy muszą być aktywne i reagować na potrzeby odbiorców w czasie rzeczywistym.

Przykład działania Zara – trendy w marketingu 2024:

Zdj 12. Obsługa klientów przy pomocy mediów społecznościowych Zara. Źródło: www.instagram.com/p/CvAaN18LHZH/

Zara, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom cyfrowego konsumenta, aktywnie wykorzystuje platformę Instagram do interakcji z klientami. Dzięki bezpośredniej komunikacji przez komentarze i prywatne wiadomości szybko odpowiada na zapytania i rozwiązuje problemy klientów.

13. Maksymalizacja znaczenia optymalizacji mobilnej

Wraz ze wzrostem korzystania z urządzeń mobilnych, optymalizacja treści pod kątem smartfonów i tabletów staje się kluczem do sukcesu. Strony, które nie zostały stworzone zgodnie z zasadami mobile-first, tracą ruch i potencjalnych klientów. Serwis Exploding Topics podaje, że ponad 55% ruchu w Internecie pochodzi wyłącznie z urządzeń mobilnych.

Przykład działania Domino’s Pizza – trendy w marketingu 2024:

Zdj 13. Optymalizacja mobilna Domino’s Pizza. Źródło: play.google.com/store/apps/details?id=pl.dominium&hl=pl

Domino’s Pizza, wiedząc, jak ważne jest dla konsumentów łatwe i szybkie zamawianie jedzenia, stworzyła aplikację mobilną, która umożliwia składanie zamówienia w kilku prostych krokach, a także śledzenie statusu dostawy w czasie rzeczywistym.

14. Wzrost wykorzystania SEO

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to kluczowa strategia marketingowa. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania przekłada się na większą widoczność i ruch na stronie, wpływając bezpośrednio na zyski.

Przykład działania Airbnb – trendy w marketingu 2024:

Zdj 14. Pozycjonowanie firmy Airbnb. Źródło: www.google.com

Airbnb poprzez link building, właściwy dobór słów kluczowych i optymalizację treści na stronie, zwiększa swoją obecność w organicznych wynikach wyszukiwania. Marka zazwyczaj pojawia się w pierwszych pięciu wynikach wyszukiwania Google na branżowe słowa kluczowe. To bardzo ważne, ponieważ 68% kliknięć w wyszukiwarkach obejmuje 5 pierwszych wyników.

15. Popularyzacja sztucznej inteligencji

AI jest wykorzystywane w różnych aspektach marketingu – od personalizacji treści, przez analizę danych, po automatyczne chatboty na stronach. Dzięki temu firmy mogą lepiej zrozumieć swoich klientów i dostarczyć im wartościowych doświadczeń zdecydowanie szybciej.

Przykład działania Spotify – trendy w marketingu 2024:

Zdj 15. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do personalizacji utworów przez Spotify. Źródło: www.spotify.com

Spotify, by lepiej zrozumieć swoich użytkowników, korzysta z technologii AI do analizy ich preferencji muzycznych. Na tej podstawie tworzy spersonalizowane playlisty, które lepiej odpowiadają gustom słuchaczy.

16. Biznesowe wykorzystanie AR i VR

Rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR) oferują unikalne doświadczenia dla użytkowników. Firmy wykorzystują je do prezentacji produktów, szkoleń czy interaktywnego storytellingu, stawiając na głębsze zaangażowanie klientów.

Przykład działania Evana Grothjana – trendy w marketingu 2024:

Zdj 16. Biznesowe wykorzystanie AR i VR przez Evana Grothjana. Źródło: rd.nytimes.com/projects/augmented-reality-storytelling#nasal-swab

Evan Grothjan, chcąc przedstawić, jak daleko sięga wymaz z nosa, wykorzystał efekt AR ilustrujący dokładny przebieg wymazu do testu na obecność COVID-19. Tego typu praktyki stosują również firmy medyczne.

17. Wyszukiwanie głosowe

Coraz więcej konsumentów korzysta z wyszukiwania głosowego za pomocą asystentów czy smartfonów. Dla firm oznacza to potrzebę optymalizacji treści pod kątem tego rodzaju zapytań, aby pozostać widocznymi w wynikach wyszukiwania. Według najnowszych statystyk Think With Google, 20% wyszukiwań odbywa się głosowo.

Przykład działania Domino’s Pizza – trendy w marketingu 2024:

Zdj 17. Wyszukiwania głosowe Domino’s Pizza w połączeniu z Alexa od Amazon. Źródło: www.amazon.com/Dominos-Pizza-LLC/dp/B01B5G99CC

Domino’s Pizza, reagując na rosnący trend wyszukiwania głosowego, integruje swoje usługi z asystentem głosowym Alexa od Amazon. Klienci mogą teraz zamawiać pizzę przy użyciu prostych komend głosowych.

18. Krótkie treści wideo

Krótkie, angażujące filmy są idealne pod kątem platform społecznościowych, gdzie użytkownicy przewijają treści w szybkim tempie. Dobrej jakości krótkie wideo może przyciągnąć uwagę i zachęcić odbiorcę do dalszego działania.

Przykład działania Nike – trendy w marketingu 2024:

Zdj 18. Krótkie filmy Nike na TikToku. Źródło: www.tiktok.com/@nike?lang=en

Nike, chcąc dotrzeć do młodszej grupy docelowej, publikuje krótkie, 15-sekundowe klipy na platformie TikTok. Prezentują one w dynamiczny sposób nową linię odzieży sportowej, co generuje duże zainteresowanie marką.

19. Rozwój contentu audio (np. podcastów)

Ludzie cenią treści audio za możliwość konsumpcji w trakcie innych czynności jak np. jazda samochodem czy bieganie. Podcasty budują silne relacje z odbiorcami.

Przykład działania BMW – trendy w marketingu 2024:

Zdj 19. Podcasty BMW angażujące klientów. Źródło: www.bmw.com/en/podcasts-overview.html

BMW, widząc potencjał w content marketingu, sponsoruje serię podcastów na temat przyszłości motoryzacji. Dzięki temu angażuje pasjonatów branży i buduje swoją pozycję jako lidera w dziedzinie innowacji.

20. Wykorzystanie odroczonych płatności w e-commerce

Dając klientom opcję „kup teraz, zapłać później”, sklepy internetowe mogą zachęcić do większych zakupów. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy szukają elastyczności w płatnościach.

Przykład działania ASOS – trendy w marketingu 2024:

Zdj 20. PayPo w ASOS. Źródło: www.asos.com/customer-care/payment-promos-gift-vouchers/how-can-i-pay-for-my-order/

ASOS, chcąc ułatwić klientom zakupy online, wprowadza opcję płatności „kup teraz, zapłać później” we współpracy z firmą Klarna. Umożliwia to klientom dokonanie zakupu bez konieczności natychmiastowej płatności.

21. Wyższość danych behawioralnych nad demograficznymi

Zamiast skupiać się na statycznych danych demograficznych, firmy analizują zachowania użytkowników. Pozwala to na bardziej precyzyjne targetowanie i dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb.

Przykład działania Netflix – trendy w marketingu 2024:

Zdj 21. Analiza zachowań konsumentów i dostosowywanie rekomendacji przez Netflix. Źródło: www.netflix.com

Netflix, by lepiej dopasować treści do swoich użytkowników, analizuje ich zachowania na platformie. Na podstawie tych danych sugeruje filmy i seriale, które najbardziej odpowiadają ich upodobaniom.

22. Modele subskrypcyjne

Abonamentowe modele biznesowe zapewniają stały przypływ przychodów i budują lojalność klientów. Od serwisów streamingowych po skrzynki subskrypcyjne z produktami, klienci cenią wygodę i ciągłość dostaw.

Przykład działania Microsoft – trendy w marketingu 2024:

Zdj 22. Abonamentowe rozwiązania Microsoft. Źródło: www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products

Microsoft, reagując na zmieniające się potrzeby rynku, oferuje pakiet Office jako subskrypcję (Office 365). Umożliwia to klientom stały dostęp do najnowszych wersji oprogramowania i chmurę danych za miesięczną opłatą.

23. Popularność reklam natywnych

Reklamy natywne są mniej inwazyjne i lepiej odbierane przez konsumentów. Stawiają one na wartość dodaną, a nie nachalność.

Przykład działania BuzzFeed – trendy w marketingu 2024:

Zdj 23. Reklamy natywne BuzzFeed. Źródło: www.buzzfeed.com

BuzzFeed, platforma medialna znana ze swojego nieformalnego stylu i angażujących treści, wykorzystuje reklamy natywne, by oferować wartość zarówno dla swoich czytelników, jak i dla sponsorów. Artykuły sponsorowane, chociaż opłacone przez marki, są tworzone w taki sposób, aby były spójne z resztą treści na platformie.

24. Szczerość i naturalność marketingowa

Konsumenci są zmęczeni tzw. nadprodukcją i fałszem w reklamach. Autentyczność, szczerość i prawdziwe historie stają się kluczowym elementem sukcesu w marketingu.

Przykład działania Dove – trendy w marketingu 2024:

Zdj 24. Autentyczne działania Dove. Źródło: www.dove.com/us/en/stories/campaigns.html

Dove, międzynarodowa marka produktów pielęgnacyjnych, zyskała uznanie dzięki swoim kampaniom promującym prawdziwe piękno. Zamiast korzystać z modeli o idealnych proporcjach i retuszowanych zdjęciach, firma świadomie wybiera „zwykłych” ludzi, reprezentujących różnorodność i prawdziwość. Takie podejście nie tylko buduje zaufanie wśród konsumentów, ale również promuje pozytywny przekaz dotyczący samoakceptacji.

25. Marketing lokalny

W erze globalizacji konsumenci coraz bardziej cenią produkty i usługi z „lokalnego podwórka”. Wspieranie lokalnej społeczności i działalności może przynieść korzyści zarówno dla firm, jak i konsumentów.

Przykład działania Małe browary rzemieślnicze – trendy w marketingu 2024:

Zdj 25. Marketing lokalny wdrożony przez Małe browary rzemieślnicze. Źródło: www.zofmar-bis.pl/o-nas

Małe browary rzemieślnicze odnoszą sukcesy dzięki skoncentrowaniu się na lokalnej społeczności. Organizując lokalne degustacje piwa, browar nie tylko promuje swój produkt, ale również angażuje lokalnych mieszkańców i buduje relacje. Współpraca z restauracjami w okolicy pozwala na kreowanie wyjątkowych food paringów (połączenie jedzenia i piwa), co przyciąga jeszcze więcej klientów.

Podsumowanie

W 2024 roku klienci oczekują, że firmy będą do nich docierać w sposób wysoce spersonalizowany. W konsekwencji cały proces pozyskania potencjalnego kupującego musi zostać oparty na rzetelnych danych behawioralnych. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się także cała otoczka związana z Metaverse. Marki powinny już teraz zacząć planować marketing oparty o rozszerzoną rzeczywistość i być gotowym na uczestnictwo w branżowych wydarzeniach poprzez VR czy też AR (np. w przypadku kolejnej pandemii).

Zespół SEOgroup wyskaluje Twój biznes w oparciu o nowoczesne trendy marketingowe. Napisz do nas maila lub zadzwoń. Aby skontaktować się już teraz – wypełnij poniższy formularz kontaktowy i bądź o krok dalej niż konkurencja:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Trendy w marketingu na 2024 rok]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat trendów w marketingu na 2024 rok.

1. Jakie są najpopularniejsze trendy marketingowe w 2024 roku?

W 2024 roku nacisk kładziony jest na zrównoważoną odpowiedzialność społeczną, ekologię oraz ochronę danych osobowych konsumentów. Inne kluczowe trendy obejmują integrację działań marketingowych z działaniami sprzedażowymi, rozwój usług chmurowych oraz popularyzację sztucznej inteligencji w strategiach marketingowych (np. Chat GPT w e-commerce).

2. Czego należy się spodziewać w 2024 roku?

Rok 2024 przyniesie dalszy rozwój aktualnych trendów, zwłaszcza w zakresie cyfrowej transformacji przedsiębiorstw oraz wzrost znaczenia danych behawioralnych w analizie rynkowej. To także rozwój sztucznej inteligencji w wyszukiwaniu informacji (np. Bard w Google lub Chat GPT w Bing).

4.4/5 - (7 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *