Jak przygotować prawidłowy brief dla agencji reklamowej?
Czym jest brief i dlaczego go tworzysz?
Stworzenie briefu pozwoli Ci podjąć pierwszy krok do nawiązania współpracy z agencją marketingu internetowego. Ten dokument powinien zawierać podstawowe dane potrzebne do stworzenia indywidualnej oferty dla Twojej firmy. Po otrzymaniu konkretnych informacji, agencja podejmie konkretne działa w celu przedstawienia dopasowanych usług oraz kanałów docelowych. Należy pamiętać, że informacje powinny być przedstawione w sposób rzetelny, sumienny oraz precyzyjny. Unikamy zbyt zwięzłych odpowiedzi np. tylko na dwa zdania lub niepotrzebnych opisów. Wszelkie wstępne informacje są przygotowywane przez Klienta, ponieważ najlepiej zna branżę, w której działa.
Zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć działaniami w Internecie
Pierwszym etapem podczas przygotowania briefu jest zastanowienie się, dlaczego chcemy podjąć prace z agencją reklamową. Podstawowymi celami są: budowanie świadomości, zwiększenie sprzedaży internetowej, pozyskanie leadów oraz budowanie wizerunku. W zależności, który z nich wybierzemy, zostaną zaproponowane inne rozwiązania przez Specjalistów.
Opisz swoją firmę lub produkt, który chcesz promować
Nikt nie zna firmy tak dobrze jak TY.
- Napisz czym się zajmuje twoja firma – jaki ma profil działalności, jakie oferuje usługi lub produkty lub wymień konkretnie te, które chcesz promować w Internecie.
- Wskaż swoich kluczowych konkurentów. W zależności na jakim rynku chcesz działać lokalnym, ogólnokrajowym czy zagranicznym to z innymi przedsiębiorstwami Twoja firma będzie konkurować o Klienta. Jeżeli jesteś wiadomy jakie przedsiębiorstwa są konkurencyjne dla Ciebie przedstaw je w briefie.
- Scharakteryzuj grupę docelową. Spróbuj określić jak wygląda Twój potencjalny Klient, jakimi kanałami dokonuje zakupu, jakie czynniki wpływają na decyzję, co może przyciągnąć jego uwagę. Inne działania należy podjąć w kampanii promującej produkty dla osób młodych poszukujących kosmetyków naturalnych, a inne dla osób dorosłych wyszukujących kredytów hipotecznych.
Jakie usługi Cię interesują i jak długo chcesz prowadzić działania?
Agencje reklamowe dysponują wachlarzem dostępnych usług. Zaczynając od prowadzenia SEO i kampanii Performance Marketingu przez Content Marketing po Consulting i audyty. W zależności od potrzeb Twojej firmy zdecyduj się na te usługi, które dadzą Ci największą wartość dodaną. Każda z proponowanych usług jest inna i potrzebuje innych zasobów (finansowych, graficznych, tekstowych) oraz czasu trwania. Niektórych działań promocyjnych nie opłaca się wdrażać na krócej niż kilka-kilkanaście miesięcy. W przypadku, gdy nie wiesz konkretnie jakie działania promocyjne chcesz rozpocząć, skup się na precyzyjnym przygotowaniu pozostałych informacji dotyczących Twojego przedsiębiorstwa. Ułatwi to przygotowanie listy usług, które zostaną przedstawione w ofercie.
Zastanów się nad budżetem
Przed podjęciem współpracy z agencją można zastanowić się jaki budżet należy przeznaczyć na działania promocyjne. Im większa dostępna kwota na usługi tym jest większy potencjał reklamowy. Trzeba mieć na uwadze, że przy niskim budżecie agencja reklamowa nie będzie wstanie zaproponować rozbudowanej kampanii na rynku zagranicznym. Budżet powinien być dopasowany do rynku na jakim chcemy działać oraz do minimalnej ilości usług jaka chcemy wykupić. Przykładowo: Kwota na kampanie reklamowe w Google Ads za granicą będzie wyższa niż na rynku lokalnym.
Czy prowadziłeś już działania promocyjne w Internecie?
W przypadku, gdy poinformujesz agencję, że Twoja firma równolegle prowadzi lub prowadziła działania reklamowe w Internecie, poprosi Cię ona o dostęp do systemów analitycznych, takich jak Google Analytics, Google Ads czy konta reklamowego na Facebooku. W celu prześledzenia danych historycznych, przeprowadzenia ich szczegółowej analizy a ostatecznie stworzeniu zindywidualizowanej oferty. Najlepiej dobranych działań marketingowych pod kątem wybranych usług oraz dostępnego budżetu.
Podsumowując
Im lepiej przeanalizujemy naszą firmę, jej potrzeby oraz zasoby pod kątem rozpoczęcia działań promocyjnych tym łatwiej będzie nam stworzyć brief. Efektem zdecydowanych i precyzyjnych informacji dla agencji będzie szybsze stworzenie dokładnej, zindywidualizowanej oferty usług dopasowanej do potrzeb Klienta. Bez konieczności poświęcania czasu na dodatkowe konsultacje (rozmowy) między pracownikiem agencji a przedsiębiorstwem w celu uzyskania podstawowych informacji. Czas to pieniądz.
Chwila na poświęcenie czasu, aby przygotować odpowiednią notkę, a oszczędność tego czasu w kolejnych etapach współpracy może być naprawdę spora. Powyższe wskazówki na pewno mogą być pomocne w jego przygotowaniu.