Nowa rzeczywistość w sieci, czyli o trendach w branży e-commerce w 2021 roku

Wybuch pandemii koronawirusa w 2019 roku zmusił cały świat do jego digitalizacji i cyfryzacji, czyniąc rynek e-commerce prawdziwym wygranym nowej rzeczywistości. Według danych pochodzących z raportu Gemius, rok 2020 należał głównie do branż takich jak uroda i higiena, zdrowie i medycyna, gaming oraz elektronika – które dzięki mocy e-handlu osiągnęły niezwykle szybki rozwój. Aby dowiedzieć się jakie trendy będą panować w najbliższej przyszłości we wspomnianej, “odpornej” na pandemię branży, zapraszam Was do lektury niniejszego artykułu.

Social commerce

Pierwszym z trendów zyskującym w ostatnim czasie na znaczeniu są zakupy w mediach społecznościowych. Jak inaczej można zdefiniować to zjawisko? Najprościej mówiąc, jest to wspólny mianownik dla działań social media oraz e-commerce, czyli na przykład:

  • sprzedaż produktów poprzez wykorzystanie chatbotów (w aplikacjach takich jak Facebook Messenger),
  • wykorzystanie wtyczki Zakupy na Instagramie, pozwalającej na zakup od razu w momencie odkrycia produktu,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku firmy wykorzystując komentarze i opinie na Facebooku, YouTube’ie, etc.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że sprawne wykorzystanie trendu social commerce w połączeniu z prawidłowo zaimplementowaną strategią SEO może spotęgować zyski dla Twojego biznesu wskutek efektu synergii.

Co więcej, jak podaje raport Izby Gospodarki Elektronicznej, aż 54% konsumentów interesuje się tzw. live commerce, określanym również mianem streamingu zakupowego. Historia tego trendu sięga 2014 roku i narodziła się w Azji, gdzie podczas streamingu chińskiej platformy odzieżowej Mogujie odbyła się prezentacja ubrań na żywo – oczywiście z możliwością ich zakupu.

W praktyce, live commerce oznacza sprzedaż swoich towarów poprzez transmisję na żywo. Na jego czele stoją obecnie influencerki z branży beauty, zajmujące się promocją i handlem kosmetykami czy perfumami. Nie jest to jednak jedyna branża trudniąca się tą nowoczesną formą sprzedaży. Buszując po sieci, możemy spotkać się również z live’ami oferującymi sprzęt GSM, odzież, czy też wszelkiego rodzaju produkty handmade.

Screenshot z jednego z live commerce – Amazon Live Video – w którym wpływowa influencerka Lara Eurdolian prezentuje produkty Mamonde, marki należącej do Amorepacific (Źródło: amazon.com)

Zakupy mobilne (Mobile shopping/mobile commerce)

Mobile shopping, czyli zakupy poprzez wykorzystanie urządzeń mobilnych (np. smartfonów), to obecnie trend nabierający coraz większego znaczenia w branży e-commerce. Szacuje się, że w 2021 roku niemal 73% całego handlu detalicznego generowane będzie za pośrednictwem kanału mobile commerce. Dla porównania, w 2017 roku współczynnik ten wyniósł 59%.

Do najważniejszych trendów mieszczących się w kategorii mobile commerce, zaliczyć można:

  • rozwój PWA (Progressive Web Apps), będącą najlepszą alternatywą dla RWD (Responsive Web App), dzięki któremu klient uzyskuje efekt szybszego ładowania strony niż w przypadku aplikacji natywnej i webowej,
  • wzrost znaczenia nowoczesnych form płatności, takich jak BLIK, Apple Pay czy Google Pay – szczególnie ważnych przy korzystaniu z urządzeń mobilnych.

Warto więc już dziś zastanowić się czy Twoja strona internetowa przystosowana jest do sprawnej obsługi na urządzeniach mobilnych, wpisując się w trend “mobile first”. Mówiąc krótko – ten, kto się nie dostosuje – nie będzie zarabiać.

Zielony konsumpcjonizm (Green Consumerism)

Wzrost świadomości konsumentów przy narastającej globalnej dyskusji o zrównoważonym rozwoju przyczynił się do implementacji eco-friendly rozwiązań również na rynku e-commerce. Obecnie, głównym wyznawcą takiego podejścia jest przede wszystkim młode pokolenie, aczkolwiek trend ten ma tendencję rosnącą dla całej populacji konsumentów.

Jednym z przejawów zielonego konsumpcjonizmu w sieci jest wybór bezkontaktowej formy dostawy, czyli wysyłki zamówień do paczkomatów lub punktów odbioru. Takie rozwiązanie zapewnia nam generowanie mniejszej ilości zanieczyszczeń niż dostawa bezpośrednio do domu. Co więcej, do bezkontaktowej formy dostawy byliśmy również przyzwyczajani i zachęcani niemal od początku trwania pandemii koronawirusa – aby zahamować potencjalny wzrost zakażeń.

Zwrot kierunku zakupów on-line w stronę ekologii przyczynił się również do pojawienia się trendu tzw. ekodostawy, gdzie w zamian za ekologiczną dostawę klienci skłonni są do dopłaty – przykładowo, aby ograniczać tzw. ślad węglowy. Możliwość wyboru tej opcji daje nam między innymi jeden z najbardziej znanych w Europie sklepów internetowych – Zalando.

 

Screenshot z procesu zamówienia na stronie Zalando (Źródło: zalando.pl)

Podsumowując – jeżeli prowadzisz sklep e-commerce, już dziś zastanów się czy spełnia on zasady zrównoważonego rozwoju. Warto bowiem zainwestować w przyjazny dla środowiska biznes, którego chcą dzisiejsi, świadomi konsumenci.

Sztuczna inteligencja (AI, Artificial Intelligence)

Korzyści ze stosowania sztucznej inteligencji w obszarze e-commerce znane są od kilku lat, ale to właśnie 2021 ma być rokiem gdzie trend ten nabierze jeszcze większej siły. Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana m.in. do rekomendowania klientom co powinni kupić na podstawie historii ich zachowań. Znaczenie AI oraz uczenia maszynowego będzie rosło z uwagi na poszukiwanie nowych sposobów na poprawę obsługi klienta – dzięki którym możemy osiągnąć przewagę konkurencyjną względem innych, mniej zaawansowanych w tym zakresie firm. Technologie AI mogą zapewnić Twoim klientom niezwykłe doświadczenia zakupowe. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje AR (Augmented Reality), czyli rozszerzona rzeczywistość, która w kontekście zakupów on-line pozwala m.in. na wirtualną przymiarkę produktów czy też dobór poszczególnych kosmetyków wykorzystując swoje własne zdjęcie.

Rywalizacja Marketplace’ów

Przewiduje się, że w najbliższej przyszłości Marketplace’y zyskają na znaczeniu kosztem pojedynczych sklepów prowadzących sprzedaż on-line. Co właściwie kryje się pod samym pojęciem Marketplace? Można powiedzieć, że jest to platforma sprzedażowa, umożliwiająca konsumentom zakup produktów lub usług gromadzonych przez zróżnicowanych sprzedawców, gdzie transakcje przetwarzane są przez operatora samej platformy. Marketplace jest więc w tym wypadku ostatecznym miejscem zawarcia umowy zakupu.

Ostatnio, na polski rynek wkroczył również znany wszystkim amerykański gigant Amazon, stając się poważnym konkurentem dla naszego rodzimego Allegro. Zagrożenie wydaje się być realne, ponieważ w samym dniu oficjalnego wejścia Amazona do Polski, kurs akcji Allegro na polskiej giełdzie spadł o ok. 7%.

Z Marketplace’ów korzystają obecnie również sieci społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Prowadząc własny sklep internetowy, warto spróbować swoich sił wykorzystując również ten kanał sprzedaży – wystawiając swoje produkty na wybranej platformie Marketplace i nie pozostając “w tyle”.

Podsumowanie

Pandemia koronawirusa niewątpliwie przewróciła cały świat do góry nogami, zwracając konsumentów w stronę zakupów on-line. Trend ten przyczynił się do błyskawicznego rozwoju branży e-commerce. Jeżeli prowadzisz własny biznes i nie zacząłeś jeszcze swoich działań w sieci, warto rozważyć to już dziś. Chcąc pozostać “w grze” w nowej rzeczywistości, inwestycja w e-handel jawi się jako jedyny słuszny kierunek rozwoju firmy – niezależnie od jej wielkości.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *