Jak pozyskiwać opinie Google Maps?
Platforma Google Maps jest jednym z najważniejszych miejsc, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi doświadczeniami i ocenami firm i miejsc. Recenzje na Google Maps mogą znacząco wpłynąć na reputację firmy i jej widoczność w sieci. Jak więc pozyskiwać te cenne opinie i dlaczego są one tak ważne?
Czym są opinie Google Maps i jak działają?
Opinie Google stanowią cenne źródło informacji zwrotnej od klientów, którzy mieli okazję skorzystać z usług lub zakupić produkty danej firmy. Te recenzje odzwierciedlają osobiste wrażenia i doświadczenia klientów. Co ważne, opinie Google są ogólnodostępne dla każdego internauty, co sprawia, że każdy potencjalny klient może zapoznać się z doświadczeniami innych użytkowników.
Proces oceniania jest stosunkowo prosty. Użytkownicy mają możliwość wystawienia oceny, która obejmuje skalę od 1 do 5 gwiazdek, gdzie 5 gwiazdek oznacza najwyższy poziom satysfakcji. Istnieje również możliwość dodania treści recenzji, w której użytkownik może opisać swoje wrażenia, a także dodania dodatkowych materiałów w postaci zdjęć.
Gdzie wyświetlają się opinie o Twojej firmie w Google?
Opinie Google dodawane są w profilu firmowym danej firmy i wyświetlają się w trzech miejscach:
1. Local pack – czyli widok z lokalnymi wyniki wyszukiwania
Dla przykładu, użytkownik wpisując frazę “agencja seo gdynia”, zobaczy następujący widok na stronie z wynikami wyszukiwania Google:
Przy każdej firmie znajduje się informacja ze średnią z wystawionych ocen.
2. Panel wiedzy Google – to pole z informacjami wyświetlane obok wyników wyszukiwania Google po prawej stronie
Przykładowo wpisując nazwę naszej agencji w polu wyszukiwania, po prawej stronie wyświetli się wizytówka firmy, gdzie widać średnią ocen, a po kliknięciu w “oceny”, można zapoznać się z poszczególnymi recenzjami użytkowników.
3. Mapy Google
Klienci wyszukują firmy i miejsca w Mapach Google, poszukując fizycznych lokalizacji. Wystawiane opinie na temat firmy będą widoczne również w tym miejscu.
Dlaczego opinie w Google są ważne?
Istnieje wiele powodów, dla których warto zadbać o opinie zbierane w Google Maps. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:
- opinie Google Maps oficjalnie stanowią ważny czynnik rankingowy w lokalnym SEO;
- opinie Klientów i liczba gwiazdek w Google odgrywa bardzo ważną rolę, ponieważ klienci często postrzegają opinie w wizytówce jako dowód jakości i niezawodności;
- pozytywne opinie w wizytówce Google mają duży wpływ na wizerunek i postrzeganie firmy przez Klientów;
- 79% kupujących deklaruje, że ufa opiniom online tak samo jak osobistym rekomendacjom, więc zdecydowanie warto o nie poprosić swoich klientów;
- opinie Google Maps mogą być źródłem informacji na temat tego, co można ulepszyć w usługach czy produktach oferowanych przez naszą firmę.
Jak pozyskiwać więcej opinii w Google? 5 przydatnych wskazówek
Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, jak skutecznie pozyskiwać więcej opinii w Google Maps:
1. Zachęć swoich zadowolonych klientów do wystawienia opinii na profilu Twojej firmy
Warto zwrócić się bezpośrednio do swoich klientów z prośbą o wystawienie recenzji w Google. Można zachęcić ich do tego dodatkowym bonusem np. zniżką na kolejne zakupy. Skutecznym sposobem na zwiększenie liczby ocen w Google jest zachęcanie klientów do ich wystawienia w mailu, czy umieszczając link w stopce wiadomości.
2. Warto maksymalnie ułatwić Klientowi zostawienie oceny
W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zabiegani i nie narzekamy na nadmiar czasu. Warto więc maksymalnie ułatwić klientom dodanie opinii Google np. poprzez:
- umieszczenie instrukcji/plakatu na drzwiach lokalu, który zachęci do wystawienia recenzji i do razu wskaże jak to zrobić;
- wysłanie linka lub udostępnienie kodu QR, prowadzącego bezpośrednio do wizytówki – w inny przypadku niektórzy klienci mogą mieć problem ze zlokalizowaniem naszej wizytówki;
- pokazanie swoim klientom przykładowej recenzji, która zawiera ocenę, treść i zdjęcie, by nie mieli wątpliwości jak powinna wyglądać.
Takie praktyki zdecydowanie sprawiają, że więcej osób pozostawia pozytywne oceny w Google
3. Unikaj sytuacji, w której dodawane jest wiele opinii w krótkim czasie
Jeśli decydujesz się prosić swoich klientów o opinie, najlepiej jest to robić systematycznie, by uniknąć sytuacji, w której dodawane jest wiele opinii jednocześnie. Google może uznać taką sytuację za “podejrzaną” i część opinii nie zostanie opublikowanych.
4. Zadbaj o swój profil w Google
Zweryfikuj i uzupełnij w pełni profil swojej firmy w Google i na bieżąco go aktualizuj. Zadbana wizytówka sprawi, że więcej osób będzie skorych do wystawienia recenzji.
Co więcej, jak podaje Google, klienci są 2,7 raza bardziej skłonni uznać firmę za wiarygodną, jeśli znajdą jej kompletny profil w wyszukiwarce i w Mapach Google. Klienci o 70% chętniej odwiedzają siedzibę firmy i o 50% chętniej robią zakupy, jeśli firma ma kompletny profil
5. Na bieżąco odpowiadaj na opinie w Google
Jeśli użytkownicy widzą, że profil firmowy w Google jest aktualizowany i w pełni uzupełniony, oraz widoczne są odpowiedzi firmy na wystawione recenzje, są bardziej chętni do poświęcenia swojego czasu na wystawienie opinii, bo wiedzą, że ich opinia i ewentualne uwagi zostaną przeczytane przez pracowników firmy.
Jak klienci mogą dodawać opinie w Google?
Dodawanie opinii w Google nie jest trudne i może zająć tylko kilka minut. Należy jednak pamiętać, że konieczne jest posiadanie konta Google. Jak dodać więc opinię w Google Maps?
- Należy zalogować się na swoje konto Google
- Następnie wpisać w wyszukiwarce nazwę firmy, której chcemy wystawić ocenę lub wybrać firmę widoczną w Google Maps.
- Po wybraniu konkretnej firmy, należy kliknąć “Dodaj opinię”.
- Następnie należy dodać ocenę w postaci gwiazdek i opcjonalnie treść recenzji oraz zdjęcie.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat opinii Google Maps:
Czy warto kupować opinie w Google?
Zdecydowanie nie. Nie zaleca się tworzenia sztucznych opinii, gdyż jest to niezgodne z zaleceniami Google i może skutkować skasowaniem naszej wizytówki.
Kto może wystawić opinię w Google?
Opinie na Google może dodać każda osoba posiadająca konto Google.
Czy opinie na Google Maps mogą być usuwane?
Google usuwa opinie, które naruszają zasady i regulaminy platformy, takie jak opinie zawierające treści obraźliwe, fałszywe lub nieodpowiednie.
Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, na której ukończyła zarządzanie ze specjalizacją marketing. Z firmą SEOgroup jest związana od początku 2015 roku. Od tamtego czasu zajmowała stanowiska związane z pozyskiwaniem i obsługą Klienta. Obecnie pracuje jako Senior Client Success Manager, jest odpowiedzialna za pozyskiwanie i obsługę kluczowych Klientów i koordynację projektów z zakresu digital marketingu.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!