Pinterest – co to jest i jak wykorzystać go w biznesie?

,

Pinterest to internetowa platforma społecznościowa, umożliwiająca użytkownikom przeglądanie, wyszukiwanie, zapisywanie oraz udostępnianie grafik, czyli pinów, na tzw. tematycznych „tablicach”.

Na Pintereście można znaleźć inspiracje z wielu różnych dziedzin takich jak: moda, design wnętrz, architektura, rękodzieło, DIY, fitness, uroda, zdrowie, sport, muzyka czy biznes. Pinterest to więc nic innego jak swoisty katalog inspiracji z różnych dziedzin życia, który pozwala użytkownikom przeglądać, zapisywać i udostępniać inspirujące grafiki w wybranej tematyce.

Pinterest – statystyki

W lutym 2023 roku Pinterest liczył 450 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, co plasuje go na 15 miejscu w rankingu najbardziej aktywnych platform społecznościowych na świecie. Ponadto dane z ostatniego okresu wskazują na to, że liczba aktywnych użytkowników stale wzrasta o około 5 milionów miesięcznie. Liczba użytkowników Pinteresta stanowi obecnie około 5,6% całkowitej liczby ludności. Należy jednak pamiętać, że firma ogranicza korzystanie z jej platformy dla osób poniżej 13 roku życia, a w niektórych krajach nawet poniżej 16, ze względu na lokalne przepisy dotyczące ochrony prywatności dzieci i młodzieży, zgodnie z Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych (General Data Protection Regulation – GDPR) UE. Oznacza to, że rzeczywisty wskaźnik użytkowników może być dużo wyższy.

Ile miesięcznie Pinterest ma użytkowników?

Czym jest Pin?

Pin to grafika, infografika lub dowolne zdjęcie dodane przez użytkownika, lub znalezione na innej stronie internetowej i zapisane na utworzonej tablicy.

Po dodaniu pina na swoją tablicę użytkownik może w każdej chwili do niego wrócić lub udostępnić go dalej.

Każdy z nich składa się z podstawowego obrazu lub kilku obrazów w formie pokazu slajdów albo krótkiego filmu wideo. Obok niego znajduje się natomiast tytuł, opis, oraz link do strony docelowej.

Tablica na Pintereście

Tablica to funkcja pozwalająca na zapisywanie i organizowanie pinów w jednym miejscu. Każda tablica to indywidualna kolekcja inspiracji i pomysłów użytkownika. Może ona reprezentować dany temat, projekt, styl czy hobby. Każdej z nich można nadać indywidualną nazwę, opis oraz okładkę a ponadto ustawić, czy chcemy, aby była ona widoczna dla innych, czy tylko dla nas.

Ustawienie tablicy na Pinterest

Pinterest, a e-commerce

Jednym z zastosowań Pinteresta jest wykorzystanie go przez firmy jako narzędzie wspierające e-commerce. Właściciele mogą tworzyć profile firmowe i dodawać do tablic zdjęcia i grafiki swoich produktów, co pozwala na promocję marki i zwiększenie jej rozpoznawalności. Użytkownicy z kolei mogą zapisywać wspomniane produkty na swoich tablicach, co może przyczynić się do wzrostu sprzedaży.

Pinterest jest skutecznym narzędziem dla firm, które chcą zwiększyć swoją obecność w internecie i zwiększyć sprzedaż poprzez promowanie swoich produktów i inspirowanie użytkowników do zakupów.

Pinterest to platforma, na której użytkownicy nie tylko poszukują inspiracji, ale również odkrywają nowe marki i decydują o zakupach. Emocje, marzenia i chęć zmiany są największym napędem w podejmowaniu decyzji o zakupach, a Pinterest doskonale to wykorzystuje.

Badania i statystyki jednoznacznie pokazują, że aż 72% osób deklaruje, że Pinterest inspiruje ich do zakupów nawet wtedy, gdy nie szukają niczego konkretnego.

Jak efektywnie korzystać z Pinteresta w kontekście biznesowym?

  1. Utwórz konto biznesowe: pozwoli ci to na dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych i reklamowych.Grafiki na profilu Pinterest
  2. Zaplanuj swoją strategię: określ, jakie cele chcesz osiągnąć za pośrednictwem tej platformy, do jakich grup docelowych chcesz dotrzeć i jakie treści będą dla nich najbardziej interesujące.
  3. Udzielaj się regularnie: publikuj piny co najmniej kilka razy w tygodniu, najlepiej wtedy, kiedy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna. Nie wstawiaj jednak wszystkich pinów na raz, aby algorytm nie oznaczył ich jako spam.
  4. Twórz atrakcyjne zdjęcia i grafiki: unikaj zdjęć wskazujących na to, że jest to reklama produktu. Stawiaj na naturalne i estetyczne zdjęcia produktów czy wnętrz, a w przypadku innych grafik staraj się, aby były czytelne i pomocne dla użytkownika.

Wyszukiwanie w Pinterest

Tablica na Pinterest

  1. Stwórz zróżnicowane tablice: oprócz tablic z Twoimi produktami, twórz także tablice z inspiracjami, branżowe moodboardy czy kolekcje.Moodboard na Pinterest
  2. Dbaj o SEO: pamiętaj o doborze odpowiednich słów kluczowych w tytułach pinów oraz ich opisach, aby łatwiej było je odnaleźć w wynikach wyszukiwania. Do każdego Pina dodawaj również link do witryny docelowej.
  3. Analizuj wyniki: regularnie monitoruj swoje wyniki na Pinterest, aby móc dostosowywać swoją strategię komunikacji. Dostępne metryki to między innymi wyświetlenia Pinów na ekranie, łączna liczba interakcji (w tym kliknięcia i zapisania), całkowita liczba odbiorców i zaangażowani odbiorcy. Możesz również wyświetlać wykresy oraz sortować najpopularniejsze Piny i tablice.
  4. Sprawdzaj Trendy: platforma Pinterest udostępnia zakładkę „Trendy”, gdzie możesz sprawdzić, jakie treści cieszą się obecnie popularnością w wybranej lokalizacji oraz jak zmieniają się trendy wyszukiwania w danym czasie.

Najpopularniejsze trendy w Europie Wschodniej na Pinterest

Odkryj trendy na Pinterest

Źródło: https://trends.pinterest.com/

Reklama na Pinterest – Pinterest Ads

Pinterest oferuje funkcję promowania pinów, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Wykorzystanie Pinterest Ads, czyli płatnych kampanii reklamowych może przynieść Ci znacznie większy zasięg i lepsze wyniki niż aktywność organiczna. Korzystając z kampanii reklamowych na Pintereście, można zyskać cenny ruch na stronie internetowej za stosunkowo niską cenę. Co więcej, efekty tych działań w postaci wyników sprzedażowych na platformie są bardzo obiecujące.

Piny reklamowe

Ten rodzaj pinów to klasyczny rodzaj reklamy stosowany na platformie. Mogą to być zdjęcia lub grafiki, przy których znajduje się tytuł, opis oraz link do strony docelowej. Zalecany format to 1000 x 1500.

Piny karuzelowe

Karuzela to nowoczesna forma Pina pozwalająca na przedstawienie historii lub prezentacji produktu w formie kilku grafik. Użytkownicy mogą przeglądać kolejne elementy karuzeli, przesuwając je. Każdy z nich może prowadzić do innej strony docelowej, co zwiększa szansę na konwersję. Karuzele stanowią doskonałą opcję dla tych marek, które chcą zaprezentować swój produkt w oryginalny sposób.

Piny wideo

Pinterest Video Ads to piny wideo, które obecnie bardzo mocno przyciągają uwagę odbiorców. Dzięki nim można na przykład zaprezentować zastosowanie danego produktu w praktyce.

Piny w formie kolekcji

Po odpowiedniej konfiguracji katalogu produktowego na Pintereście, można skorzystać z formatu reklam w formie kolekcji. Są to Piny z okładką, która może być statycznym zdjęciem lub prezentacją slajdów, poniżej znajdują się natomiast trzy kafelki z produktami ze sklepu. Dzięki temu użytkownicy mogą przeglądać i klikać w różne produkty, co zwiększa szansę na zwiększenie ruchu w sklepie i generowanie sprzedaży.

Piny w formie kolekcji

Źródło: https://downloads.ctfassets.net/h67z7i6sbjau/KyvjRtF33NIRhLeEvuSsV/da57a2e04e7c01fcbf16023b315aa89e/Pinterest_media_agency_advertising_guide_2021_US_CA.pdf

Podsumowanie

Potencjał drzemiący w tej platformie jest ogromny. Użytkownicy Pinteresta stale poszukują inspiracji, a emocje i wrażenia estetyczne są jednymi z największych motywatorów decyzji zakupowych. Dlatego właśnie warto rozważyć wykorzystanie Pinteresta w ramach strategii marketingowej swojego biznesu.

5/5 - (3 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *