Grafika Google – jak pozycjonować grafiki w wyszukiwarkach?

,

Pozycjonując stronę internetową możesz pomijać istotny element SEO – grafiki. Wpływ ich optymalizacji na pozycjonowanie opiera się nie tylko o wyszukiwarki, ale wspiera także użytkowników (również tych z dysfunkcjami, np. niedowidzących). W tym artykule podpowiemy, jak pozycjonować grafiki w wyszukiwarkach. Miłej lektury!

Na czym polega pozycjonowanie grafik w Google Images?

Pozycjonowanie grafik w Google Images polega na optymalizacji treści wizualnych w taki sposób, aby były możliwe do sprawnego zaindeksowania przez wyszukiwarki.

Chodzi w tym przypadku o skupienie się na takich elementach jak:

  • nazwy plików,
  • stosowanie atrybutu „alt”,
  • optymalizacja rozmiaru grafiki,
  • tematyczność obrazów,
  • itd.

Szczegóły omawiamy w kolejnym nagłówku.

Elementy wpływające na pozycje grafik w Google – 7 najważniejszych!

Jakie elementy wpływają na pozycjonowanie grafik w Google Images?

Nazwa pliku

Nazwa pliku powinna być krótka. Musi opisywać tematykę obrazu, zawierając związaną z tematyką grafiki frazę kluczową.

Wyszukiwarki analizują nazwy plików, aby zrozumieć, jaki jest ich kontekst.

Stosowanie standardowego nazewnictwa, np. „image1.jpg”, nie przyniesie żadnych korzyści.

Spróbuj nazwać swoją grafikę następującym schematem: „zdjecie-psa-bawiacego-sie-z-dzieckiem”. Staraj się unikać znaków specjalnych.

Zdj 1. Prawidłowo nazwane pliki graficzne.

Zdj 1. Prawidłowo nazwane pliki graficzne.

Format

Nie wszystkie formaty grafik są równie efektywne pod względem SEO. Zalecamy stosowanie formatów JPEG lub PNG, oferujących dobrą jakość przy akceptowalnym rozmiarze pliku. SVG jest idealny dla grafik wektorowych.

Najnowsze wytyczne Google odnośnie szybkości witryn podają, że warto zdecydować się na format WebP – najmniejszy z możliwych. Jeżeli natomiast dodajesz zdjęcia JPEG lub PNG do WordPressa, zainstaluj wtyczkę konwertującą grafiki na WebP (np WebP Express) – szybkość Twojej strony z pewnością na tym zyska.

Zdj 2. Istotne informacje Google na temat WebP oraz jego działania. Źródło: developers.google.com/speed/webp

Zdj 2. Istotne informacje Google na temat WebP oraz jego działania. Źródło: developers.google.com/speed/webp

Obecnie WebP obsługuje większość przeglądarek (np. Chrome, Safari, Firefox, Edge, Opera), więc warto się zdecydować na ten format, szczególnie ze względu na bardzo niską wagę (poniżej 50 kB).

Zdj 3. Wsparcie formatu WebP. Źródło: developers.google.com/speed/webp

Zdj 3. Wsparcie formatu WebP. Źródło: developers.google.com/speed/webp

Umiejscowienie grafiki

Lokalizacja grafiki na stronie ma znaczenie. Obrazy umieszczone wyżej, zwłaszcza w obszarze Above the Fold, są uważane przez Google za bardziej istotne. Podobnie sprawa wygląda z nagłówkami (H1, H2, H3 itd.). Dlatego rekomendujemy użyć głównego słowa kluczowego w pierwszym lub drugim obrazku na stronie.

Zdj 4. Tematycznie umiejscowiona grafika w sekcji Above the Fold. Źródło: www.ahrefs.com/blog/find-a-niche/

Zdj 4. Tematycznie umiejscowiona grafika w sekcji Above the Fold. Źródło: www.ahrefs.com/blog/find-a-niche/

Umiejscawiając grafiki zgodnie z kontekstem treści wpływa pozytywnie na doświadczenia użytkowników oraz traktowanie witryny przez roboty Google (tzw. crawlery, pająki, roboty indeksujące).

Rozmiar

Optymalizacja rozmiaru grafiki pozwala przyspieszyć stronę.

Duże pliki (powyżej 100 kB) spowalniają jej ładowanie, negatywnie wpływając na doświadczenia użytkowników oraz pozycje w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page).

Narzędzia do kompresji działają poprawnie, natomiast zadbaj o zachowanie jakości, ustawiając poziom kompresji do 50% (jeśli dane narzędzie to umożliwia). Uniwersalnym instrumentem, który możesz wykorzystać do optymalizacji grafik jest CompressJPEG

Zdj 5. CompressJPEG w praktyce. Źródło: www.compressjpeg.com

Zdj 5. CompressJPEG w praktyce. Źródło: www.compressjpeg.com

Uporządkowane dane

Uporządkowane dane (w tym Schema) pomagają wyszukiwarkom zrozumieć treść dostępnych grafik. Rozszerzone opisy, recenzje oraz ceny w formie uporządkowanych danych poprawią widoczność Twoich grafik w organicznych wynikach wyszukiwania i zwiększą ich klikalność.

Zdj 6. Rozszerzone wyniki wyszukiwania powiązane z grafikami – produkty AGD/RTV. Źródło: www.google.com

Zdj 6. Rozszerzone wyniki wyszukiwania powiązane z grafikami – produkty AGD/RTV. Źródło: www.google.com

Warto również wspomnieć, iż oprócz cen, stanów magazynowych oraz recenzji dla standardowych produktów RTV/AGD, Google umożliwia rozszerzenie przepisów o czas wykonania oraz dodanie do nich właściwych grafik.

Zdj 7. Rozszerzone wyniki wyszukiwania związane z przepisami. Źródło: www.google.com

Zdj 7. Rozszerzone wyniki wyszukiwania związane z przepisami. Źródło: www.google.com

Grafika Google – jak sprawdzić efekty pozycjonowania grafik?

W celu rzetelnej oceny efektów pozycjonowania grafik możesz skorzystać z Google Search Console (GSC) lub Google Analytics 4 (GA4).

GSC dostarczy odpowiednich raportów na temat wydajności. W tym celu wybierz sekcję Wydajność i przefiltruj wyniki według grafik, aby określić, jakie grafiki generują najwięcej kliknięć oraz wyświetleń.

Zdj 8. Weryfikacja efektów SEO w Google Search Console. Źródło: search.google.com

Zdj 8. Weryfikacja efektów SEO w Google Search Console. Źródło: search.google.com

GA4 pomaga zidentyfikować obrazy przyciągające najwięcej uwagi poprzez analizę ścieżek nawigacji użytkowników oraz interakcje z obrazami.

Dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystanie tzw. Heatmap, aby zweryfikować, gdzie użytkownicy najczęściej klikają. Ułatwi to optymalizację ścieżki konwersji.

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie w Google Grafika?

Pozycjonowanie w Google Grafika jest istotne z kilku powodów, a mianowicie:

  • Wzrost widoczności – Google Grafika to druga co do wielkości platforma wyszukiwania obok standardowej wyszukiwarki. Poprawienie pozycji Twoich grafik zwiększa ich widoczność dla szerokiej grupy użytkowników.
  • Więcej ruchu na stronie – użytkownicy, którzy klikają na Twoje obrazy w wynikach wyszukiwania, odwiedzają daną witrynę, zwiększając ruch i potencjalne konwersje;
  • Przewaga konkurencyjna – optymalizując obrazy, wyprzedzasz konkurencję w wynikach wyszukiwania, ponieważ wielu właścicieli witryn dba wyłącznie o tzw. tekstowe SEO;
  • Większe zaangażowanie użytkowników – grafiki są bardziej angażujące niż tekst. Zoptymalizowane obrazy przyciągną uwagę odbiorców, zwiększą czas spędzony w serwisie oraz poprawią wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate);
  • Wsparcie w zakresie tekstowego SEO – grafiki zintegrowane z treścią strony, wspierają i wzmacniają Twoje wysiłki w zakresie tradycyjnego SEO (np. z tego względu, że użytkownicy uwielbiają linkować jakościowe i merytoryczne grafiki, budując naturalny profil linków Twojego serwisu;
  • Wzrost wartości marki – wysokiej jakości, zoptymalizowane grafiki przedstawią Twoją markę jako profesjonalną i dbającą o detale.

Najlepsze narzędzia do optymalizacji grafik na stronie

Spośród najlepszych narzędzi do optymalizacji grafik na stronie możemy wyróżnić:

  • TinyPNG/TinyJPG – narzędzia skupiające się na kompresji plików PNG i JPEG bez znaczącej utraty jakości. Za sprawą wykorzystania zaawansowanych algorytmów, zmniejszają rozmiar pliku, zachowując przy tym jego wysoką jakość;
  • ImageOptim – aplikacja dostępna na systemach Mac, umożliwiająca usuwanie zbędnych metadanych z grafik oraz kompresję obrazów bez utraty jakości;
  • Squoosh – narzędzie online od Google, pozwalające na zmianę formatu, skalowanie i kompresję obrazów, przy wykorzystaniu różnych algorytmów dostosowywania jakości;
  • ShortPixelwtyczka do WordPress, która automatycznie optymalizuje grafiki podczas ich przesyłania na serwer. Oferuje bezstratną kompresję.
Zdj 9. Wtyczka ShortPixel pozwalająca bezstratnie skompresować obrazy w CMS WordPress. Źródło: www.wordpress.com.

Zdj 9. Wtyczka ShortPixel pozwalająca bezstratnie skompresować obrazy w CMS WordPress. Źródło: www.wordpress.com.

Grafika Google – podsumowanie

Pozycjonowanie w Google Grafika jest istotnym elementem każdej strategii SEO – zarówno, jeśli chodzi o e-commerce, jak i sektor usługowy.

Optymalizując grafiki, zwiększasz ich widoczność w drugiej co do wielkości wyszukiwarce obrazów oraz przyciągasz wartościowy ruch na swoją stronę. Aby cały proces przebiegł pomyślnie, pamiętaj o technicznych aspektach optymalizacji, w tym m.in.:

  • odpowiedniej nazwie pliku,
  • formacie,
  • jakości,
  • znaczeniu contentowym (umiejscowieniu grafiki w odpowiednim miejscu na stronie).

Aby monitorować efekty swojej pracy, wykorzystaj GSC lub GA4.

Wyskaluj swój biznes już dziś. Skontaktuj się ze specjalistami SEOgroup. Zoptymalizujemy Twoją witrynę zgodnie z najnowszymi standardami SEO + UX (SXO). Wypełnij poniższy formularz kontaktowy:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Grafika Google]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pozycjonowania grafik w wyszukiwarkach?

1. Czym różni się pozycjonowanie grafik od tradycyjnego SEO?

Pozycjonowanie grafik skupia się na optymalizacji obrazów pod kątem wyszukiwarek, natomiast tradycyjne SEO koncentruje się głównie na contencie i strukturze strony.

2. Jakie formaty grafik są najlepsze w SEO?

Spośród zalecanych formatów grafik możemy wyróżnić JPEG i PNG z uwagi na ich stosunek jakości do rozmiaru. SVG jest odpowiedni dla grafik wektorowych. Jeżeli chodzi o najbardziej odpowiednie formaty grafik w SEO, wykorzystaj WebP.

3. Czy opisy alternatywne są ważne pod kątem pozycjonowania grafik?

Tak, opisy „alt” odgrywają kluczową rolę pod kątem SEO. Dostarczają wyszukiwarkom informacji o zawartości i kontekście grafiki. Skutkuje to zazwyczaj lepszą widocznością w wynikach wyszukiwania.

4. Jak często powinienem aktualizować grafiki na mojej stronie?

Regularne aktualizacje treści, w tym grafik, mogą poprawić jakość strony z punktu widzenia robotów Google. Niemniej jednak nie ma konkretnego harmonogramu; zadbaj o aktualność obrazów oraz ich odpowiednie umiejscowienie w kontekście treści.

5. Czy rozmiar pliku grafiki wpływa na pozycjonowanie?

Rozmiar pliku ma bezpośredni wpływ na czas ładowania strony, tzw. page speed, który jednym z czynników rankingowych w Google. Optymalizacja rozmiaru grafiki, zachowując jej jakość, ułatwi poprawę pozycji Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast nie jest to głównym elementem wpływającym na SEO.

6. Jakie narzędzia mogę wykorzystać do monitorowania efektów pozycjonowania grafik?

Efekty pozycjonowania grafik możesz monitorować poprzez GA4 i GSC. Narzędzia te umożliwiają analizę generowanego ruchu, śledzenie kliknięć oraz wyświetleń i ewentualnych konwersji.

7. Czy warto dodawać grafiki do mapy witryny?

Dodawanie grafik do mapy witryny pomaga wyszukiwarkom w szybszym indeksowaniu. Warto również dostarczyć dodatkowe metadane dla obrazów w mapie witryny. Dzięki temu widoczność wyszukiwania ulegnie poprawie.

8. Czy jakość grafiki wpływa na jej pozycjonowanie?

Wyszukiwarki preferują wysoką jakość grafik, natomiast istotna jest także szybkość, dlatego powinieneś znaleźć równowagę pomiędzy jakością a rozmiarem pliku. Pomoże Ci w tym narzędzie CompressJPEG.

9. Czy oznaczanie grafik tagami geolokalizacyjnymi może poprawić ich widoczność?

Geotagowanie grafik może wiązać się z korzyściami w kontekście lokalnego SEO. Jeśli Twoja działalność lub treść zostały powiązane z konkretnym miejscem, geotagowanie pomoże wskazać wyszukiwarkom tzw. geolokalizacyjny kontekst grafiki.

10. Jakie praktyki należy unikać podczas optymalizacji grafik dla SEO?

Unikaj nadmiernego stosowania słów kluczowych (tzw. keyword stuffingu) w opisach „alt”, nazwach plików oraz pozostałych metadanych. Może zostać to uznane za nadmierną optymalizację, obniżając Twoje starania w kontekście wysokich pozycji w SERP-ach.

 

Interesuje Cię pozycjonowanie w Google grafika? Zapraszamy do kontaktu:

    Oceń
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *