Dlaczego Google Ads nie działa? Najczęściej popełniane błędy
Google Ads to świetny sposób na reklamę w internecie, ale błędy, które można popełnić podczas korzystania z tego systemu, mogą w sposób zdecydowany obniżyć rentowność Twoich działań. Chcesz się dowiedzieć czego warto unikać i jak się zabezpieczyć przed błędami? Przeczytaj koniecznie nasz poradnik.
Google samo reklamuje swój system hasłem “Osiągaj wyniki, na których Ci zależy” oraz “Płacisz tylko za wyniki”. Brzmi super, prawda? Co w takim razie może pójść nie tak? Otóż, bardzo dużo! Przedstawimy najważniejsze i najczęstsze problemy z działaniem reklam w systemie Google Ads.
Brak celu przełożonego na język systemu reklamowego
Na pewno spotkałaś(eś) się z pojęciem konwersja. Jego definicja wygląda następująco:
Działanie, które jest liczone, gdy ktoś wejdzie w interakcję z reklamą (na przykład kliknie reklamę tekstową lub obejrzy reklamę wideo), a następnie wykona działanie, które zostało określone jako cenne dla firmy, np. zrealizuje zakup online lub zadzwoni do firmy z telefonu komórkowego.
Konwersje są kluczem do sukcesu i bez prawidłowego ich zdefiniowania oraz mierzenia nie będzie dobrych efektów naszych działań reklamowych. Każdy biznes chce zarabiać więcej, ale jeśli Google Ads ma nam w tym pomóc, to musimy ustalić jakie działania podejmowane przez użytkowników na naszej stronie czy w naszym sklepie internetowym będą nam ten wzrost zarobków zapewniały.
W sklepie internetowym na poziomie ustalania celów, które można następnie przełożyć na język systemu reklamowego, jest zwykle prościej – chcemy sprzedawać więcej produktów, chcemy żeby koszt pozyskania transakcji był jak najniższy, chcemy żeby każda wydana na reklamę złotówka przynosiła jak najwięcej zwrotu. To wszystko są cele, które da się precyzyjnie przełożyć na język systemu reklamowego.
W przypadku biznesów czy projektów, które nie sprzedają gotowych produktów, zwykle będzie nam zależało na pozyskaniu kontaktów od naszych potencjalnych klientów. Taki kontakt nazywany jest leadem a te leady właśnie mają wymierny i mierzalny wpływ na zwiększanie się naszych zarobków. Do takich interakcji dochodzi zwykle, gdy użytkownicy wyślą zapytanie przez formularz kontaktowy, napiszą do nas maila, zadzwonią, pobiorą plik z naszą ofertą lub cennikiem, itp. Tego typu działania możemy z powodzeniem przełożyć na język systemu reklamowego, a co za tym idzie – skutecznie mierzyć.
Co zatem trzeba zrobić, żeby mierzyć konwersje i dostarczać wartościowych danych dla algorytmów systemu reklamowego? Wystarczy skorzystać z kilku narzędzi, które zapewnia nam Google (Google Ads, Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager) oraz wprowadzić pewne zmiany na swojej stronie internetowej / w sklepie internetowym (dostęp do serwera FTP, zmiany w kodzie źródłowym, instalacja wtyczek i dodatków, weryfikacja strony w poszczególnych usługach). Bez tego reklamy, które będzie dla nas emitował system reklamowy, będą trochę ślepe i głuche, a przez to znacznie mniej lub całkowicie nieskuteczne.
Wniosek – unikaj prowadzenia działań reklamowych w systemie Google Ads bez dobrej strategii i bez odpowiedniego przygotowanego zaplecza technicznego. Jeśli nie potrafisz tego zrobić we własnym zakresie – zamów profesjonalną strategię i oddaj prowadzenie działań w ręce specjalistów.
Brak ciągłości prowadzonych działań
System reklamowy Google Ads jest obecny na rynku od prawie 25 lat i cały czas zmieniał się, aby w coraz większym stopniu wykorzystywać zdobycze najnowocześniejszej technologii. Od pewnego czasu wyraźnie widać, że system ten zmierza w kierunku coraz większej automatyzacji opierającej się na algorytmach, uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji. Tak skonstruowany system musi być karmionymi wartościowymi danymi od użytkowników, aby mógł stale optymalizować procesy i coraz lepiej realizować cele i zadania, które przed nim stawiamy.
Procesy wykorzystujące automatykę wymagają do skutecznego działania ciągłości i stabilności prowadzonych działań. Każda większa zmiana konfiguracji albo każde zatrzymanie systemu reklamowego Google Ads powoduje pewnego rodzaju reset i konieczność ponownego wdrożenia się tych automatów. Ponadto, do utrzymywania określonego poziomu skuteczności system potrzebuje tego, aby w określonych jednostkach czasu (np. w ciągu miesiąca) dostarczać mu określonej liczby konwersji (zwykle między 30 a 50). Takie progi ilościowe przekładają się na określone potrzeby w zakresie budżetu reklamowego – aby móc zrealizować 30 czy 50 konwersji w miesiącu i w pełni korzystać z zalet automatyki trzeba się liczyć z ponoszeniem stałych inwestycji w działania reklamowe, które dopiero na następnym etapie przekładają się na wzrost przychodów i zysków.
To nie oznacza, że poniżej tego poziomu nie da się skutecznie i efektywnie wykorzystywać systemu reklamowego Google Ads. Jest to możliwe, ale wymaga innego podejścia i innej strategii. W tym kontekście bardzo ważne będzie, aby odpowiednio skonfigurować i przygotować do działania w takich warunkach konto Google Ads.
Ciągłość prowadzonych działań reklamowych to także możliwość śledzenia zachowań użytkowników w dłuższej perspektywie czasu, gromadzenie danych historycznych, które są cennym źródłem informacji i podstawą do optymalizowania konta. Działania reklamowe prowadzony w sposób systematyczny, przez dłuższy okres czasu dają możliwości systemowi reklamowemu, aby lepiej reagował na zmieniające się trendy. W naturalny sposób występują lepsze i gorsze okresy, w których sprzedawanie naszych produktów lub usług może być łatwiejsze lub trudniejsze, tańsze lub droższe. Zapewniając sobie zasięg, widoczność i obecność w systemie reklamowym w sposób ciągły, trwały zwiększamy swoje szanse na osiąganie efektów w tych okresach, które będą dla nas przynosiły więcej korzyści.
Wniosek – planuj działania w systemie reklamowym Google Ads z wyprzedzeniem i na dłuższe okresy czasu. Unikaj dużej zmienności, włączania i wyłączania działań, nerwowego reagowania w okresie zmieniającej się koniunktury. Dbaj o stałą obecność i maksymalne wypełnienie ścieżki zakupowej swojego klienta własnymi komunikatami. Zamów profesjonalną strategię działań w systemie Google Ads i czerp korzyści z tego tytułu przez długi czas.
Brak optymalizacji konta reklamowego
System Google Ads dąży do tego, żeby każdy mógł z niego korzystać. Próg wejścia jest relatywnie niski, obsługa konta reklamowego prosta a Google zapewnia szerokie wsparcie na wielu poziomach. Tyle teorii. W praktyce jest to znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne. Rzeczywiście jest tak, że w tym systemie pojawia się coraz więcej rozwiązań, które nie wymagają naszej ingerencji. Pewne rzeczy dzieją się same a mimo wszystko działa to dobrze a czasem nawet bardzo dobrze. W naszej ocenie jest jednak tyle samo zalet takiego rozwiązań jak i wad. Do wad na pewno możemy zaliczyć brak kontroli i wpływu na wiele elementów, które mogą generować dla nas duże koszty bez większych szans na zyski czy przychody.
System Google Ads bez odpowiedniej opieki potrafi sam zmienić ustawienia naszych kampanii reklamowych i to często potrafi popsuć efektywność naszych działań (vide: automatycznie stosowane rekomendacje na koncie reklamowym). System Google Ads będzie publikował nasze reklamy (szczególnie graficzne) w sieci reklamowej, której wiele elementów charakteryzuje się bardzo niską lub wręcz zerową skutecznością (vide: wyświetlanie reklam w aplikacjach mobilnych). System Google Ads będzie zachęcał nas do skorzystania z konta reklamowego w wersji express, które ma służyć uruchamianiu tzw. kampanii inteligentnych a ze świecą szukać trzeba osoby lub projektu, który korzystałby z tej formy reklamy i był z niej zadowolony.
Przykładów takich sytuacji i rozwiązań jest znacznie więcej. Odnoszą się one zarówno do ustawień generalnych i strategicznych jak i małych, szczegółowych rozwiązań optymalizacyjnych. By móc nad tym wszystkim zapanować i maksymalizować szanse na zwiększanie efektywności trzeba poświęcić dużo czasu i być naprawdę na bieżąco ze wszystkimi technikaliami związanymi z działaniem systemu Google Ads.
Wniosek – nie ufaj wszystkim rozwiązaniom, które Google będzie Ci proponował. Pamiętaj, że system reklamowy został stworzony przede wszystkim po to, aby Google mógł na nim zarabiać… właśnie – Google, a nie Ty. Ty oczywiście też możesz mieć dobre wyniki korzystając z tego systemu, ale musisz poświęcić temu odpowiednio dużo uwagi i pracy. Jeśli nie czujesz się na siłach, to lepiej zleć to komuś, kto zrobi to w Twoim imieniu. W ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo sukcesu i uzyskania korzyści a zminimalizujesz ryzyko i ewentualne straty. Zamów profesjonalną strategię, która podpowie Ci co i jak zrobić, aby Twoje konto Google Ads działało tak bardzo w Twoim interesie, jak to tylko jest możliwe.
Podsumowanie
Jeśli Google Ads w Twoim przypadku się nie sprawdziło, nie przyniosło Ci oczekiwanych korzyści, to zacznij od sprawdzenia tych 3 elementów:
- czy miałaś(eś) / masz prawidłowo zdefiniowane i skonfigurowane pod kątem technicznym konwersje,
- czy prowadziłaś(eś) działania w systemie Google Ads w sposób ciągły przez odpowiednio długi okres czasu,
- czy Twoje konto Google Ads było prawidłowo zoptymalizowane i zaopiekowane, czy kwestie techniczne nie wpływały na obniżenie efektywności prowadzonych działań?
To oczywiście nie jest zamknięty zbiór najważniejszych problemów z systemem Google Ads. Z naszego doświadczenia wynika, że braki w tych obszarach najczęściej i w największym stopniu odpowiadają za gorszą efektywność działań niż możnaby się spodziewać. Każdy projekt, każdy reklamodawca to osobny przypadek i najlepiej jest pochylić się nad danym projektem i dokonać jego pogłębionej analizy. Jesteśmy przekonani, że da się prowadzić skuteczne i efektywne działania w systemie reklamowym Google Ads. Świadczą o tym liczne case studies naszych Klientów. Punktem wyjścia do tego dla nas zawsze jest dobrze przygotowana i przemyślana strategia działań. Jeśli podzielasz naszą filozofię i nasz sposób myślenia o reklamie w internecie, to odezwij się do nas – chętnie porozmawiamy o Twoim biznesie.
FAQ – Pytania i odpowiedzi
Jaki jest największy błąd jaki można popełnić korzystając z systemu Google Ads?
Jest wiele błędów, które można popełnić nieumiejętnie obchodząc się z systemem reklamowym Google Ads, ale największym zdecydowanie jest brak śledzenia konwersji. Bez prawidłowego śledzenia konwersji żadne konto Google Ads w dłuższej perspektywie nie będzie działało efektywnie.
Czy reklamy Google Ads działają automatycznie?
Nie – mimo wielu udogodnień, uproszczeń i rozwiązań, które ułatwiają rozpoczęcie procesu reklamowania się w Google, nie można powiedzieć, że reklamy Google Ads będą działały same, bez naszej pomocy. Jeśli zależy nam na efektywności i jakości prowadzonych działań oraz zachowaniu przynajmniej częściowej kontroli nad wydatkami, to bezwzględnie należy objąć stałą opieką i nadzorem nasze kampanie reklamowe w systemie Google Ads.
Co ma wpływ na skuteczność moich reklam w Google Ads?
Wiele czynników na wpływ na skuteczność naszych reklam w Google, ale do najważniejszych trzeba zaliczyć: dobre dopasowanie reklam do tematu i odbiorcy, wysoka jakość strony docelowej i produktu, który promujemy, dostarczanie do systemu reklamowego wartościowych danych o zachowaniach użytkowników, prowadzenie działań reklamowych w sposób ciągły i zaplanowany.
Czy muszę korzystać ze wszystkich opcji i możliwości systemu Google Ads?
Tak – nie wykorzystanie pełnego potencjału konta reklamowego i poszczególnych jednostek reklamowych mimo posiadania takiej możliwości, to duży błąd, który zdecydowanie ograniczy naszą skuteczność i efektywność. Również nie zadbanie o to, aby docierać ze zróżnicowanymi przekazami reklamowymi do naszego potencjalnego klienta na całej jego ścieżce zakupowej bądź na ścieżce podejmowania decyzji, to czynnik który sprawi, że ciężko nam będzie osiągać dobre wyniki.
Czy moja strona / mój produkt ma wpływ na moje reklamy w Google?
Zdecydowanie tak! Co więcej, to właśnie jakość naszej strony docelowej czy dopasowanie naszego produktu do oczekiwań i potrzeb klienta, to czynniki które w coraz większym stopniu decydują o tym, czy nasze działania reklamowe będą efektywne, czy wręcz przeciwnie. Dziś w systemie Google Ads zdecydowanie większe znaczenie mają te czynniki, które leżą po naszej stronie, a nie są ukryte w samych technikaliach związanych z tym systemem reklamowym. Innymi słowy – jest większe prawdopodobieństwo, że lepsze efekty przyniesie przeciętna reklama doskonałego produktu, niż doskonała reklama przeciętnego produktu.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!