PLA vs DSA: Przeczytaj, zanim zdecydujesz który typ kampanii wybierzesz do reklamy sklepu online
Wielu reklamodawców prowadzących kampanie marketingowe dla sklepów online zastanawia się, jak najlepiej ulokować dostępne im środki. Jedną z trudności, jakie mogą się wówczas pojawić, jest wybór odpowiedniej kampanii w Google Ads. Z naszego agencyjnego doświadczenia wynika, że najwięcej wątpliwości po stronie klientów budzi wybór między kampanią produktową PLA (ang. Product Listing Ads), a dynamiczną w wyszukiwarce DSA (ang. Dynamic Search Ads). Postanowiliśmy więc przybliżyć oba rodzaje kampanii, wskazać co je łączy i różni oraz do jakich działań reklamowych warto je stosować.
Reklamy zakupowe (PLA)
Kampania produktowa (PLA) to typ reklamy przeznaczony dla sklepów internetowych – po jej kliknięciu użytkownik zostanie przekierowany prosto na stronę promowanego produktu. Poza zdjęciem produktu, klientom wyświetlane są nazwa produktu, jego cena oraz nazwa firmy/sprzedawcy. Dodatkowo może pojawić się też informacja o procentowej wartości aktualnego rabatu oraz o koszcie wysyłki. Product Listing Ads, w przeciwieństwie do standardowych reklam Google Ads w wyszukiwarce , do kierowania reklam nie korzystają z listy słów kluczowych, a jedynie ze specjalnie przygotowanego pliku, zawierającego listę wszystkich produktów, które będą reklamowane. Google analizuje dostarczone przez Ciebie opisy produktów za pomocą uczenia maszynowego i buduje na ich podstawie bazę słów kluczowych, na które reklama powinna się wyświetlać. W momencie wpisania przez potencjalnego klienta interesującej go frazy dotyczącej wybranego produktu, ukazuje mu się porównanie cen wraz z adresami poszczególnych sklepów.
Największą zaletą Google Shopping jest sposób prezentacji reklamowanego produktu w wyszukiwarce, możliwość filtrowania produktów oraz porównywania cen. Oznacza to, że potencjalny Klient jest w stanie już przed kliknięciem w reklamę ocenić, czy wygląd oraz cena produktu wstępnie mu odpowiadają. Dzięki temu możesz pozyskać wartościowe odwiedziny na stronie, generowane przez świadomych konsumentów.
Dynamiczne reklamy tekstowe (DSA)
Reklamy dynamiczne (ang. Dynamic Search Ads) są to reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google, generowane na podstawie zawartości Twojej witryny internetowej lub wskazanego pliku produktowego, co jest szczególnie przydatne w działaniach e-commerce. Wystarczy, że dodasz tekst opisu reklamy, a Google zrobi resztę za Ciebie – nagłówek reklamy zostanie wygenerowany automatycznie, na podstawie aktualnie wyszukiwanej frazy, tak aby reklama była jak najbardziej zgodna z zamiarem użytkownika. Google dobierze również stronę docelową reklamy, kierując odbiorcę dokładnie tam, gdzie znajduje się wyszukiwany przez niego produkt. Ogromnym plusem kampanii DSA jest to, że pozwala ona na znaczną oszczędność czasu – nie musisz już głowić się nad słowami kluczowymi dla każdego produktu, co ma szczególne znaczenie dla sklepów o szerokim asortymencie.
Wiąże się to z kolejną zaletą reklam dynamicznych mianowicie ze zwiększeniem ruchu na stronie – dzięki DSA zwiększy się Twoja grupa odbiorców, a więc pośrednio również możliwości sprzedażowe. Ponadto Twoje reklamy będą zawsze aktualne, nawet w przypadku wprowadzania zmian w asortymencie, a duża trafność wyników sprawia, że DSA jest kampanią wysoce rentowną.
Uzyskaj maksymalną widoczność dzięki połączeniu kampanii produktowej z dynamicznymi reklamami w sieci wyszukiwania
Standardowo Google może wyświetlać do 30 reklam produktowych na komputerze i do 15 na urządzeniach mobilnych. Ponadto wyświetla też do 7 reklam tekstowych na komputerach i tyle samo na urządzeniach mobilnych – z czego 4 mogą pojawiać się nad wynikami organicznymi, a pozostałe 3 pod nimi, na dole wyników wyszukiwania. Na szczęście oba typy kampanii mogą wyświetlać się równoległe, dzięki takiemu połączeniu możesz uzyskać lepszą widoczność i wzmocnić przekaz reklamowy.
Zobaczmy, jak wygląda to w praktyce: W powyższym przykładzie sklep akwarystyczny24.pl wyświetla się aż czterokrotnie – dwa razy jako reklama produktowa, raz dzięki reklamie tekstowej i raz za sprawą wyników organicznych. Dzięki strategicznemu połączeniu działań, akwarystyczny24.pl zagarnął większość przestrzeni reklamowej i tym samym zostawił konkurencję w tyle. Pomimo faktu, że to inny sklep zajął najlepsze, topowe miejsce w zestawieniu reklam produktowych, akwarystyczny24.pl jest dużo bardziej widoczny i jako taki ma największe szanse na kliknięcie i przekierowanie odbiorcy na swoją stronę.
Najważniejsze różnice pomiędzy kampaniami PLA i DSA
Mimo wielu cech wspólnych dla obu rodzajów kampanii jest również sporo różnic, które wpływają na sposób ich wykorzystania do działań w wyszukiwarce. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:
Cecha | DSA | PLA |
---|---|---|
Miejsce wyświetlania | wyszukiwarka – nad wynikami organicznymi, pod reklamami PLA | wyszukiwarka – nad wynikami organicznymi i reklamami tekstowymi |
Ilość reklam w jednej sesji wyszukiwania | Tylko jedna reklama | Możliwe wyświetlanie kilku jednostek reklamowych |
Dostępne strategie automatycznego ustalania stawek | CPC ustawiane samodzielnie, Docelowy udział w wyświetleniach, Maksymalizuj wartość konwersji, Maksymalizuj liczbę konwersji, Maksymalizuj liczbę kliknięć, Docelowy ROAS, Docelowy CPA | Docelowy ROAS, Maksymalizuj liczbę kliknięć, CPC ustawiane samodzielnie |
Zawartość reklamy | Tytuł produktu, opis, treść reklamy ustawionej w Google Ads, rozszerzenia | Nazwa produktu, zdjęcie, cena, nazwa sklepu, rabat, koszty wysyłki |
Zakres elementów do promowania | Wszystkie dostępne w reklamie tekstowej Google Ads | Tylko produkty fizyczne |
Eksperymenty Google Ads | Tak, jeden eksperyment na kampanię | Brak możliwości przeprowadzania eksperymentów |
Wymagany certyfikat SSL na stronie sklepu | Nie | Tak |
Biorąc pod uwagę powyższe różnice możemy wskazać sytuacje, w których nie powinno stosować reklam produktowych i dynamicznych jednocześnie:
DSA – tak, PLA – nie
Reklamować można tylko fizycznie istniejące produkty, które można zakupić online – z definicji odpadają więc wszelkiego rodzaju usługi. Tworząc kampanię produktową, należy również pamiętać, aby obrazy reprezentujące produkty nie przedstawiały szokującej treści, nagości czy przemocy ponieważ nie zostaną one zaakceptowane.
DSA- nie, PLA – tak
W praktyce nie ma sytuacji, w której można reklamować się za pomocą kampanii produktowej, ale nie w wyszukiwarce. Są natomiast przypadki w których kampanie DSA są po prostu mniej efektywne i trzeba uruchamiać ze specjalnie dopasowaną strategią. Mowa tu np. o sytuacji gdzie przedmiotem reklamy są produkty o dużej popularności, co za tym idzie, również z wysoką stawką CPC. Niższa efektywność wynika z faktu, że wynikach wyszukiwania mamy maksymalnie 7 jednostek reklamowych w których może wyświetlać się reklama DSA, więc stawki za kliknięcie na hasła związane z takimi produktami mogą być zbyt drogie, aby było to opłacalne.
Podsumowanie
Zarówno kampanie PLA jak i DSA mają swoje zalety i ograniczenia. Warto jednak wiedzieć, że świetnie się uzupełniają – dlatego rekomendujemy, aby zawsze kiedy jest to tylko możliwe, korzystać z obu typów kampanii. Jest to doskonały sposób na kompleksowe zaprezentowanie asortymentu sklepu internetowego potencjalnym klientom, co z kolei może przynieść zadowalające zwroty z inwestycji.
Jeśli potrzebujesz rekomendacji, jak zbudować strategię swojego sklepu w oparciu o kampanie Google Ads, zapraszamy do kontaktu.