Pozycjonowanie zagraniczne: czym jest międzynarodowe SEO?

, ,

Międzynarodowe SEO jest skutecznym sposobem na zwiększenie widoczności witryny poza granicami kraju. To idealne rozwiązanie dla firm, które chcą dotrzeć do klientów zagranicznych i promować swoje usługi lub produkty na rynkach międzynarodowych. 

W Polsce informacji poszukujemy standardowo w google.pl. Jeżeli jednak wyszukamy konkretną frazę w innej wersji językowej tej wyszukiwarki, na przykład google.co.uk, wówczas otrzymamy zupełnie inne wyniki. Właśnie dlatego ważne jest, aby opracować strategię SEO, która będzie uwzględniać różnice między wyszukiwarkami w poszczególnych krajach i językach. 

Jak przebiega proces pozycjonowania zagranicznego i od czego zacząć? 

1. Wybór kraju docelowego

Chcąc rozpocząć działania SEO za granicą, należy zawsze ustalić, pod specyfikę jakiego kraju będziemy realizować działania. Zaleca się osobną optymalizację działań pod specyfikę każdego rynku, aby skutecznie dotrzeć do grupy docelowej. 

2. Analiza konkurencji na rynku zagranicznym

Niezależnie od tego, czy pozycjonowanie stron internetowych odbywa się na rynku polskim czy zagranicznym, dokładna analiza konkurencji zawsze jest krokiem obowiązkowym. Analiza ta dotyczy konkurencji rzeczywistej, czyli najczęściej tej podanej przez zainteresowaną pozycjonowaniem firmę, jak i konkurencji w wynikach organicznych, czyli witryn pojawiających się w organicznych wynikach wyszukiwania. Podczas analizy należy zwrócić szczególną uwagę na siłę i potencjał konkurencyjnych witryn – przeanalizować treści przez nie zamieszczane czy ilość linków do nich prowadzących. Dzięki analizie konkurencji można oszacować, ile pracy należy włożyć w odpowiednie działania dotyczące pozycjonowania, aby przyniosły one oczekiwany efekt oraz w jakim czasie przewiduje się jego uzyskanie. 

Analiza konkurencji na rynku zagranicznym składa się między innymi z elementów takich jak:

  • analiza słów kluczowych 
  • jakość strony
  • jakość contentu, poruszana tematyka
  • linkowanie zewnętrzne 
  • ruch, jaki generuje strona konkurencji

Przydatne może okazać się również poznanie rynku lokalnego, zwyczajów i trendów panujących w danym kraju oraz potrzeb i preferencji grupy docelowej.

3. Wybór właściwej domeny

W przypadku pozycjonowania za granicą, wykorzystanie domeny “.pl” zdecydowanie nie będzie wystarczające i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. 

Jaką domenę należy więc wybrać, aby pozycjonowanie zagraniczne było skuteczne? Istnieje kilka możliwości:

Witryny najwyższego poziomu dla wybranego kraju (ccTLD)

Pierwsza z opcji to wykupienie domeny bądź domen krajowych (ccTLD – country code Top-Level Domain).

W Polsce używamy końcówki “.pl” – jest to krajowa (polska) domena najwyższego poziomu przypisana do polskich stron internetowych. 

Najprościej mówiąc, te dwie litery umieszczone po nazwie domeny oraz kropce mają na celu wskazanie systemowi, komu ma wyświetlić się witryna. 

Dla przykładu, w innych krajach ccTLD wyglądają następująco:

  • .de – Niemcy
  • .co.uk – UK 
  • .al – Albania
  • .at – Austria
  • .bg – Bułgaria
  • .cz – Czechy
  • .es – Hiszpania
  • .dk – Dania
  • .fr – Francja
  • .gr – Grecja
  • .nl – Holandia
  • .ua – Ukraina 

Jeżeli wiesz, że w przyszłości chcesz pozycjonować swoją stronę tylko w maksymalnie 2 lub 3 krajach, korzystne będzie zdecydowanie się na osobne domeny najwyższego poziomu dla tych wybranych krajów.

Dlaczego? Osobne witryny zapewniają lepsze wyniki SEO międzynarodowego, a Ty możesz stosować różne typy komunikacji i personalizować treści na stronie pod kątem odbiorców.

Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest także większe zaufanie użytkowników do krajowych domen. Czasem jednak nie jest łatwo o pozyskanie domeny krajowej przez obywateli innych państw, więc ten sposób nie sprawdzi się w każdym przypadku. Ponadto jest to dużo droższe rozwiązanie niż stworzenie jednej witryny z różnymi wersjami językowymi ze względu na konieczność wykupienia kilku adresów, a następnie odnawiania licencji.

Subdomeny do istniejącej strony

Jeżeli nie jesteś zainteresowany kupnem osobnych domen dla każdego kraju, w którym chcesz pozycjonować swoją stronę, możesz zdecydować się na subdomeny będące częścią domeny głównej. Dzięki temu odróżnisz różne wersje językowe. To rozwiązanie jest tańsze, ale mniej skuteczne w przypadku pozycjonowania. Warto jednak zdecydować się na nie, jeśli posiadasz już unikatową witrynę bardzo wysokiej jakości.

Podkatalogi domeny głównej

W przypadku SEO międzynarodowego, podkatalogi domeny głównej również mogą być wykorzystywane jako jedna z metod dostosowania witryny do różnych krajów. Każdy podkatalog może wówczas odpowiadać jednej wersji językowej.

Jest to również tańsze i szybsze rozwiązanie niż osobne domeny krajowe, ale efekty pozycjonowania mogą nie być w pełni zadowalające w dłuższym okresie.

Jeśli chcesz w przyszłości docierać do klientów na wielu rynkach za granicą i myślisz o różnych wersjach językowych, ale nie jesteś pewien czy na początku swojej drogi z międzynarodowym SEO chcesz inwestować w osobne domeny,  najkorzystniejszą opcją będzie utworzenie jednej witryny i umiejscowienie poszczególnych wersji językowych w subdomenach albo podkatalogach. 

 

4. Optymalizacja techniczna

Optymalizacja techniczna strony internetowej to kolejny ważny etap, o który należy zadbać, planując pozycjonowanie stron internetowych za granicą.

Tagi Hreflang

Tagi hreflang są używane do informowania wyszukiwarek internetowych o wersjach językowych strony internetowej. Dzięki nim można skutecznie wskazać, która wersja strony internetowej ma być wyświetlana dla użytkownika w zależności od jego lokalizacji lub preferencji językowych. 

W przypadku, gdy strona internetowa posiada wiele wersji językowych lub regionalnych, tagi hreflang są bardzo ważne dla zapewnienia użytkownikom odpowiedniej wersji strony.

Fragment dokumentacji Centrum wyszukiwarki Google o pozycjonowaniu stron wielojęzycznych

Fragment dokumentacji Centrum wyszukiwarki Google o pozycjonowaniu stron internetowych wielojęzycznych – https://developers.google.com/search/docs/specialty/international/managing-multi-regional-sites?hl=pl

Domyślny tag x-default

Tag x-default jest używany w kodzie HTML do określania domyślnej wersji językowej strony, która powinna być wyświetlana dla użytkowników, którzy nie spełniają kryteriów określonych przez inne tagi hreflang. 

Dane strukturalne

Dane strukturalne (ang. structured data) to kody umieszczone na stronie internetowej, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony i lepiej ją zaindeksować. 

Jeśli prowadzisz stronę internetową oferującą produkty lub usługi dla klientów z różnych krajów, dane strukturalne mogą pomóc wyszukiwarce w wyróżnieniu poszczególnych wersji językowych strony. Dzięki temu wyniki wyszukiwania mogą pokazać właściwą wersję strony dla zapytania użytkownika w konkretnym języku. 

5. Język strony internetowej i tłumaczenie treści

Kolejnym istotnym krokiem międzynarodowego SEO jest odpowiednie przetłumaczenie treści zamieszczonych na stronie. Nie mogą one być wierną kopią wcześniej przygotowanych treści, ponieważ w każdym języku istnieją różne potocyzmy czy zwroty, których nie znajdziemy w innym.  Zawsze należy pamiętać również o odpowiednim przetłumaczeniu tytułów stron, URLi czy altów w grafikach!

6. Keyword Research

Z wcześniej wspomnianym tłumaczeniem treści na język docelowy ściśle związana jest także analiza słów kluczowych. Często okazuje się, że słowa kluczowe po „zwykłym” przetłumaczeniu na inny język nie mają zbyt dużego potencjału i nie są chętnie wyszukiwane przez użytkowników w kraju docelowym. Dlatego właśnie ważne jest przeprowadzenie badania słów kluczowych z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi SEO i uwzględnienie najczęściej wpisywanych fraz przez mieszkańców wybranego kraju. 

Problemem okazują się też czasem różne odmiany tego samego języka i tym samym zupełnie inaczej brzmiące słowa kluczowe oraz komunikaty. Trzeba więc zawsze zwracać uwagę na dialekty i regionalizmy, aby strona była zrozumiała dla wybranej grupy odbiorców i była wartościowa. 

7. Inne sygnały – adresy firmy i Google Business Profile

Warto, aby na stronie internetowej pojawił się adres oddziału w kraju docelowym, jeśli taki istnieje, oraz aby wpisane zostały także zagraniczne numery telefonów. Wskazane jest też stworzenie wizytówki Google Business Profile. Dzięki temu wyszukiwarka będzie w stanie powiązać witrynę z daną grupą docelową i krajem, a sama strona będzie bardziej wiarygodna z perspektywy użytkownika.

Więcej na temat tego, jak prawidłowo zoptymalizować wizytówkę Google znajdziesz w naszym artykule: https://www.seogroup.pl/pozycjonowanie-wizytowki-google/

8. Budowa profilu linkowego, czyli link building

Oprócz wymienionych etapów, nad którymi należy pochylić się przed rozpoczęciem właściwych działań, niezwykle istotną kwestią jest zdobywanie linków lokalnych, czyli takich, które pochodzą z witryn internetowych wybranego kraju. Jest to jeden z sygnałów dla robotów wyszukiwarki, że dana strona jest kierowana właśnie na wybrany obszar. Im zaś więcej linków prowadzących do domeny, tym większa jej zauważalność w wyszukiwarce. 

Należy jednak zawsze pamiętać o tym, że linki muszą być wysokiej jakości. Algorytmy są w stanie „wyłapywać” zbyt dużą częstotliwość ich umieszczania na przypadkowych stronach internetowych. 

9. Tworzenie treści na potrzeby międzynarodowego SEO

Nierozłączną częścią każdego pozycjonowania, czy to w Polsce, czy poza granicami kraju, jest tworzenie wysokiej jakości treści.  Zawsze musimy brać pod uwagę ilość fraz kluczowych, jak i naturalność przekazu oraz umiejętność dostarczenia użytkownikowi informacji, których aktualnie poszukuje. 

Co wyróżnia pozycjonowanie za granicą?

  • Kierowanie na różne języki,
  • popularność słów kluczowych, która będzie różniła się w zależności od kraju/lokalizacji
  • popularność wyszukiwarek internetowych 
  • lokalna konkurencja dla każdego kraju i regionu

Czy pozycjonowanie zagraniczne stron jest dla każdego?

Pozycjonowanie zagraniczne stron może okazać się skuteczne w przypadku większych firm i przedsiębiorstw, które osiągnęły już pewien sukces na rynku lokalnym i chcą rozszerzyć działalność o rynek za granicą. Międzynarodowe SEO nie będzie jednak dobrym wyborem w przypadku mniejszych, lokalnych firm, które jeszcze nie generują zbyt dużych zysków lub mają trudności w pozyskiwaniu klientów. 

Czy istnieje coś takiego jak zagraniczne SEO lokalne?

Zagraniczne SEO lokalne to nic innego jak pozycjonowanie witryny w danym regionie z wykorzystaniem technik SEO zagranicznego. W przypadku prowadzenia firmy działającej na rynku zagranicznym, zdecydowanie warto postawić na pozycjonowanie lokalne na wybrany region. Takie rozwiązanie może być niekiedy bardzo korzystne ze względu na dużą konkurencję w większych krajach. 

Czy pozycjonowanie zagraniczne może odbywać się w Polsce?

Pozycjonowanie witryn poza granicami kraju może z powodzeniem odbywać się zarówno za granicami kraju, jak i w Polsce. Ogromną zaletą współpracy z agencją SEO specjalizującą się w działaniach międzynarodowych jest na przykład brak bariery językowej, a tym samym lepsza i sprawniejsza komunikacja. Kolejną zaletą jest także związana z brakiem wspomnianej bariery językowej możliwość budowania bliższych relacji biznesowych oraz spotkań “na miejscu” w celu omówienia szczegółów współpracy. 

 

Ponadto, stawki SEO na rynku polskim mogą okazać się niższe, co oczywiście nie znaczy, że działania będą gorszej jakości. Aby skutecznie pozycjonować witrynę poza granicami kraju, zdecydowanie warto skorzystać z pomocy specjalistów. W SEOgroup realizujemy autorską usługę SEO360® opartą o pełne customer journey i prowadzoną przy wsparciu sieci jakościowych partnerów we wszystkich państwach europejskich. 

Jeśli więc jesteś zainteresowany pozycjonowaniem swojej strony za granicą, skontaktuj się z nami – z przyjemnością stworzymy dla Ciebie indywidualną strategię dopasowaną do Twoich potrzeb oraz pomożemy Ci osiągnąć sukces.

Dowiedz się więcej na temat usługi SEO360®: https://www.seogroup.pl/seo360/

Czy w przypadku SEO anglojęzyczna wersja serwisu wystarczy?

Choć angielski jest jednym z najczęściej używanych języków na świecie, to istnieją również kraje, w których jest on używany w mniejszym stopniu lub wcale.  Ponadto, w wielu przypadkach posiadanie wersji serwisu internetowego tylko w języku angielskim może zniechęcić potencjalnych klientów, którzy nie mówią biegle w tym języku i nie rozumieją go w pełni.  Z tego właśnie powodu, każda firma, która chce podbić rynek za granicą, musi zadbać o opracowanie odpowiedniej wersji językowej. 

Czy pozycjonowanie zagraniczne jest drogie?

Pozycjonowanie za granicą zazwyczaj jest droższe ze względu m.in. na konieczność tłumaczenia istniejących treści, zlecenia pisania tekstów w obcym języku czy w końcu zdobywanie linków dzięki publikacjom na zagranicznych, wysoko ceniących się portalach. Ostateczna cena zawsze jednak zależy od wybranego rynku i konkurencji. 

Podsumowanie

Aby skutecznie prowadzić działania międzynarodowego SEO, ważne jest, aby rozumieć różnice w języku, kulturze, preferencjach wyszukiwania i sposobie, w jaki użytkownicy przeglądają strony internetowe w różnych regionach. Należy również uwzględnić m.in. różnice w algorytmach wyszukiwarek dla różnych krajów oraz wybrać odpowiednią domenę, zoptymalizować stronę i przeprowadzić research słów kluczowych.

Jeżeli z naszą pomocą chcesz osiągnąć sukces w pozycjonowaniu zagranicznym, wypełnij brief lub skontaktuj się z nami. 

    5/5 - (5 ocen)
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *