Jak samemu pozycjonować stronę w Google?
Samodzielne pozycjonowanie strony w Google może wydawać się relatywnie skomplikowanym zadaniem. Tak też jest, natomiast z pomocą tego artykułu będziesz w stanie zoptymalizować witrynę w taki sposób, aby była ona przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Przeczytaj nasz wpis i sprawdź, jak samemu pozycjonować stronę w Google!
Na czym polega samodzielne pozycjonowanie strony w Google?
Samodzielne pozycjonowanie strony w Google polega na podejmowaniu istotnych działań w zakresie SEO. Bez pomocy specjalistów możesz m.in.:
- stworzyć chwytliwą ofertę biznesową,
- wykonać research słów kluczowych,
- stworzyć poprawne treści na stronę internetową,
- zoptymalizować serwis technicznie,
- rozpocząć budowanie linków (link building).
Zaczynając samodzielne pozycjonowanie jesteś w stanie stworzyć solidne fundamenty dla swojej strony internetowej. Dzięki temu optymalizacja pod kątem wyszukiwarek w późniejszych etapach (np. za kilka miesięcy) będzie zdecydowanie tańsza z wybraną agencją SEO. Jest to pewien sposób oszczędności, ale też nauka weryfikacji efektów.
Wdrażając rozwiązania z tego artykułu nauczysz się nie tylko pozycjonować stronę, ale również będziesz wiedział, jakie aspekty weryfikować i o czym rozmawiać z Twoją przyszłą agencją marketingową.
Jak samemu pozycjonować stronę w Google? – 5 kluczowych elementów
Poznaj 5 kluczowych elementów ułatwiających samodzielne pozycjonowanie strony w Google.
1. Chwytliwa oferta biznesowa
Nawet najlepsza strategia SEO nie będzie pomocna, jeśli Twoja oferta nie przekona odbiorcy do zakupu.
Pamiętaj, że optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek jest sposobem na znalezienie Twojej strony przez potencjalnych klientów. Jednak to, co zadzieje się po wejściu do witryny zależy głównie od jakości ścieżki zakupowej oraz oferty biznesowej – w tym proponowanych cen, jakości konkretnych rozwiązań oraz przebiegu procesu sprzedażowego (np. liczby elementów, przez które klient musi się przeklikać, aby dokonać zakupu).
Ważne są także promocje oraz elementy przyciągające wzrok klienta po wejściu do serwisu.
W tym przypadku możesz śmiało wzorować się na firmie kosmetycznej – Mac Cosmetics.
Po wejściu na stronę Mac Cosmetics klient jest natychmiast nakłaniany do zakupu poprzez liczne promocje (np. na głównym bannerze) oraz produktowe okazje must-have. Łącząc tego typu rozwiązania marketingowe z atrakcyjnymi cenami i najwyższą jakością towarów, jesteś skazany na sukces.
2. Research słów kluczowych istotnych pod kątem sprzedażowym
Od tego, jakie słowa kluczowe wybierzesz, oraz czy będą one właściwe dla Twojego biznesu, zależy Twój sukces. Poświęć czas na ten etap i potraktuj go jako najważniejszą rzecz w swoim życiu biznesowym. Dlaczego? Ponieważ przez kolejne miesiące będziesz poświęcał czas na pozycjonowanie właśnie tych słów, które teraz wybierzesz. Decydując się na niewłaściwe frazy, istnieje prawdopodobieństwo, że kolejne 3-6 miesięcy poświęcisz na projekt, który nie daje efektów.
Nieodpowiednie słowa kluczowe nie dadzą oczekiwanego współczynnika konwersji. Klienci wówczas po prostu nie będą zainteresowani Twoją ofertą, a co za tym idzie – Twój biznes nie zostanie spieniężony. Nie wyskalujesz go.
Zatem, jak wybrać słowa kluczowe istotne pod kątem sprzedażowym:
- Sprawdź serwisy konkurencji – zrób kompleksowy research każdego z nich. Następnie wypisz frazy kluczowe, które Cię interesują. Pamiętaj o byciu dokładnym, ponieważ ten etap wpłynie na finalny dobór fraz kluczowych;
- Wpisz wybrane frazy w narzędzie do keyword researchu – może to być Ahrefs (najdroższe rozwiązanie), Ubersuggest lub Senuto (opcje poniżej 100 zł miesięcznie), a także Google Keyword Planner (darmowe narzędzie do researchu słów kluczowych);
- Wyselekcjonuj frazy, które Cię interesują – jeżeli dane słowo kluczowe ma więcej wyszukiwań niż 10, będzie ono wartościowe dla Twojej strony internetowej. Pamiętaj, że zazwyczaj frazy z największą liczbą wyszukiwań jest najtrudniej wypozycjonować ze względu na dużą konkurencję, dlatego, zamiast wybierać frazę „krem do twarzy”, zdecyduj się na słowo kluczowe „krem nawilżający do twarzy”, będące dłuższą odmianą frazy generycznej, którą jest zdecydowanie łatwiej wypozycjonować.
3. Poprawne treści na stronie internetowej
Jak już wybrałeś istotne frazy kluczowe, możesz z ich pomocą stworzyć opisy kategorii, opisy produktów lub usług oraz angażujące wpisy blogowe.
Bez znaczenia na rodzaj treści, powinieneś ułatwić sobie stworzenie w pełni zoptymalizowanego tekstu. Użyj w tym przypadku Surfer SEO lub Contadu, będące jego tańszym rozwiązaniem.
Dzięki wykorzystaniu tego typu narzędzi, dowiesz się m.in.:
- ile razy wykorzystać daną frazę kluczową,
- jakie nagłówki wdrożyć do treści,
- ile znaków ze spacjami lub słów powinien mieć tekst,
- jak dobrze wypadasz w porównaniu do konkurencji (na podstawie Content Score).
Contadu jest tańsze od Surfera, a do tego ma darmowy okres próbny, gwarantujący 50 Content Edytorów w zupełności za darmo (wystarczy podać przy rejestracji adres e-mail i numer telefonu).
Aby wygenerować Content Edytor w Contadu, po stworzeniu nowego projektu i wpisaniu tam adresu pozycjonowanej strony WWW, wejdź w sekcję Content writer → New query. Wpisz frazę główną, na którą chciałbyś zarankować (np. „krem nawilżający do twarzy”). Następnie wybierz Advanced settings i jeżeli Twój temat wymaga wdrożenia dodatkowych fraz kluczowych, wpisz je w drugiej sekcji. Opcjonalnie, możesz również dodać linki do konkurencji.
Jak już wszystko wykonasz, kliknij Start.
Będziesz musiał poczekać około minuty, aż do czasu załadowania Content Edytora. Gdy już się załaduje, kliknij odpowiedniego Content writera, aby wykonać ostatni krok, czyli finalny wybór konkurencji. Możesz zostawić wszystko domyślnie lub zamienić kilku konkurentów, jeśli np. dana strona obejmuje sekcję blogową, podczas gdy Ty chcesz się wypozycjonować na opis kategorii lub produktu.
Po wybraniu konkurencji, kliknij Next.
Po chwili oczekiwania narzędzie utworzy Twój Content Edytor, na którym będziesz teraz pracował.
Aby przyspieszyć cały proces utworzenia treści w Contadu, możesz posłużyć się promptami do Chat GPT. Znajdują się one w prawym dolnym rogu interfejsu.
Wystarczy, że wkleisz całość do Chat GPT, a ten wykona treść na około 50-70 Content Score, zgodnie z wytycznymi narzędzia. Jedyne, co będziesz musiał wówczas zrobić, to odpowiednio przeredagować treść i dostosować ją do swoich wymagań.
4. Optymalizacja techniczna serwisu
W przypadku optymalizacji technicznej serwisu zadbaj o m.in.:
- Responsywność witryny – badania serwisu Statista podają, że 60% użytkowników wykorzystuje urządzenia mobilne do przeglądania stron WWW. Im bardziej responsywny będzie Twój serwis, tym więcej klientów skorzysta z proponowanej oferty;
- Zabezpieczenie serwisu protokołem HTTPS – użytkownicy obecnie są coraz bardziej świadomi. To istotne szczególnie w przypadku e-commerce. Jeżeli Twój serwis nie będzie miał certyfikatu SSL, internauci będą bali się zrobić zakupy online (np. poprzez PayPal lub kartę kredytową);
- Zadbanie o Core Web Vitals – CWV są jednymi z ponad 200 wskaźników rankingowych i odpowiadają za wydajność witryny, jej interaktywność oraz stabilność techniczną. Możesz to w łatwy sposób zweryfikować w jednym z wymienionych narzędzi: GTMetrix, WebPageTest lub Google PageSpeed Insights. Po dokonanej analizie otrzymasz również wskazówki pozwalające poprawić Twoją stronę internetową.
Jeżeli chodzi o informacje, na które zwrócić uwagę przy ogólnym wyniku strony, są to wskaźniki takie jak:
- LCP – odpowiadający za czas ładowania się największego elementu w witrynie;
- FCP – obejmujący pierwszy element, który widzi użytkownik;
- FID – określający pierwszą interakcję użytkownika z witryną (chodzi o czas, w którym przeglądarka jest w stanie przetworzyć daną interakcję).
Podczas optymalizacji, warto również znać rekomendowane oraz niezalecane czasy ładowania poszczególnych wskaźników.
5. Budowanie linków (link building)
Nawet najlepiej zoptymalizowana strona internetowa nie zarankuje na najwyższych miejscach w Google, jeśli nie będzie dysponowała właściwym profilem linków.
Linki są sygnałem dla Google, że Twoja strona jest lubiana przez użytkowników.
Autorytet domeny pod względem link buildingu (DR – Domain Rating) możesz sprawdzić w darmowym checkerze od Ahrefs.
Aby poprawić Domain Rating, powinieneś:
- Samodzielnie dodawać linki – np. w mediach społecznościowych lub na portalach branżowych, ewentualnie w komentarzach na forach. Jest to jednak sposób, który daje zazwyczaj linki nofollow, nie istotne aż tak bardzo w oczach Google, jak linki dofollow. Przydatne rozwiązanie w przypadku nowych domen;
- Wymieniać się linkami – z innymi serwisami podobnymi tematyką do Twojej. Sposób lepszy niż pierwszy i jeżeli nawiążesz współpracę z domeną o wysokim autorytecie, Twój DR wzrośnie;
- Kupować linki – Google nie patrzy na to rozwiązanie najlepiej i w skrajnych przypadkach może spenalizować Twoją domenę. Nie stanowi to jednak reguły. Specjaliści SEO często stosują tego typu praktyki w opraciu o wysokiej jakości domeny. Przeciętny link do domeny z DR od 40 do 60 kosztuje w granicach 300-500 zł;
- Naturalnie pozyskiwać linki – np. tworząc guest posty na innych domenach z linkiem do Twojej lub przygotowywać wysokiej jakości raporty branżowe, do których użytkownicy będą mogli linkować. Dobrą opcją jest również tworzenie infografik obrazujących dany temat, które użytkownicy udostępnią na swoich witrynach.
Aby poznać więcej szczegółów na temat link buildingu, sprawdź artykuł Ahrefs – Link Building for SEO: The Beginner’s Guide. Tim Soulo wyjaśnił w tym wpisie cały proces pozyskiwania linków bardzo kompleksowo.
Jak samemu pozycjonować stronę? – podsumowanie
Po przeczytaniu tego artykułu, prawdopodobnie zauważyłeś, że samodzielne pozycjonowanie strony nie jest tak straszne, jak się wydawało na początku.
Aby jednak wiedzieć, czy Twoja strategia działa prawidłowo, skorzystaj ze skutecznych narzędzi do monitorowania efektów (np. ruchu organicznego i słów kluczowych, które zarankowały). W tym przypadku polecamy Ahrefs, a dokładniej funkcję Site Explorer.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w pozycjonowaniu, opracowaniu strategii SEO lub po prostu monitoringu efektów – wypełnij poniższy formularz kontaktowy:
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat samodzielnego pozycjonowania strony w Google
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat tego, jak samemu pozycjonować stronę w Google.
1. Czy samodzielne pozycjonowanie strony w Google jest dobrym rozwiązaniem?
Tak. Samodzielne pozycjonowanie strony w Google jest dobrym rozwiązaniem, natomiast tylko i wyłącznie na początkowym etapie. SEO wymaga minimum kilkudziesięciu roboczogodzin miesięcznie, dlatego najlepiej zdecydować się na współpracę z profesjonalną agencją marketingową. Dzięki temu zminimalizujesz szanse na spenalizowanie Twojej strony praktycznie do zera. Wdrażając poszczególne rozwiązania samodzielnie (bez doświadczenia w SEO), narażasz się na kary od Google.
2. Po jakim czasie mogę spodziewać się efektów samodzielnego pozycjonowania?
Pierwsze efekty samodzielnego pozycjonowania będą widoczne po kilku miesiącach w postaci dodatkowego ruchu organicznego i ewentualnych sprzedaży. Wiele zależy jednak od Twojego zaangażowania.
Nazywam się Dominik. Monetyzuję blogi i zwiększam sprzedaż w firmach.. Pracuję zdalnie, obsługując klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Polski.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!