Black Friday na Facebooku – jak skutecznie prowadzić działania?

Black Friday w Polsce nie ma takiego rozmachu jak w Stanach Zjednoczonych, gdzie wysoki poziom przecen wyzwala konsumpcyjne szaleństwo. Wydarzenie to jest jednak obecne na rodzimym rynku i coraz częściej stanowi katalizator dodatkowej sprzedaży na przełomie listopada i grudnia. Co prawda rok 2020 jest inny niż poprzednie lata ponieważ pandemia Covid – 19 redefiniuje nasz świat wpływając na typowe zachowania konsumentów.  Coraz głośniej słychać także głosy nawołujące do świadomego i odpowiedzialnego kupowania w myśl zasad dotyczących zrównoważonego rozwoju mającego na celu ograniczenie dewastowania naszej planety.

Paradoksalnie, racjonalne i ostrożne podejście do wydawania pieniędzy może przełożyć się na to, że wielu z nich będzie poszukiwać interesujących okazji zakupowych. Dane dotyczące sprzedaży w tym okresie pokazują jednoznacznie – sprzedaż w Polsce w okresie Black Friday rośnie rok do roku. Każdy marketer musi zatem rozważyć wszystkie za i przeciw i zastanowić się czy cele sprzedażowe oraz wizerunkowe jego biznesu wpisują się w tego rodzaju event. Jeśli zdecydujemy się na uruchomienie działań zastanówmy się w jaki sposób wykorzystać do tego potencjał jaki daje Facebook.

Ustalenie planu

Nie trzeba być Kolumbem marketingu żeby dojść do wniosku, że podjęte odpowiednio wcześniej działania:

  • opracowanie strategii,
  • zaprojektowanie kreacji,
  • rozpisanie harmonogramu,
  • zaplanowanie budżetu,
  • automatyzacja publikacji reklam

Pozwolą osiągnąć cel jakim jest wzrost sprzedaży. W przypadku Black Friday często decydujemy się na kampanię w ostatniej chwili, w przypływie emocji – ponieważ zobaczyliśmy, że konkurencja jednak coś zaplanowała, albo dopada nas impuls w postaci niespodziewanego polecenia naszego szefa. Dobieramy promowane produkty przypadkowo, tworzymy na szybko kreacje, na koniec napotykamy na utrudnienia techniczne co doprowadza do opóźnienia w publikacji. Finalnie kampanię dedykowaną Black Friday ostatecznie publikujemy w sobotni poranek. Żeby uniknąć niepotrzebnego stresu warto przygotować działania kilka tygodni przed przed wyznaczonym terminem eventu, który w tym roku przypada na dzień 27 listopada.

Spójne komunikaty

Bez względu na to czy podstawowym kanałem naszej aktywnej komunikacji z Klientami jest Facebook, należy pamiętać o uruchomieniu spójnych działań informujących o promocji Black Friday we wszystkich innych kanałach związanych z naszą marką. Komunikacja powinna być przemyślana tak, żeby odbiorca przechodząc z Facebooka na stronę główną firmy/marki czy też do sklepu trafiał bez problemu na jasne informacje o promocji. W tym celu dobrze jest umieścić na głównej stronie dedykowany baner, oznakować odpowiednie podstrony z promowanymi produktami, czy też zamieścić informację o wyprzedaży na stronach produktowych. Pamiętajmy, że może się zdarzyć tak, że Klient trafi na stronę główną firmy/ marki czy sklepu nie z ruchu wynikającego z naszych działań na Facebooku ale z ruchu organicznego. Jeśli prowadzimy komunikację w innych kanałach – mailingową czy w Google Ads, powinniśmy włączyć te kanały w działania związane z Black Friday po to by zmaksymalizować rezonowanie naszej kampanii w szerokim spektrum. W niektórych sytuacjach można pomyśleć o stworzeniu, na czas promocji, dedykowanego landing page na którym zamieścimy najważniejsze informacje czy też kody zniżkowe. Jeśli aktywnie działamy w marketingu offline kanał ten również należy zsynchronizować ze strategią online.

Harmonogram działań

Kiedy uruchomić promocję? Odpowiedź jak zwykle w takich przypadkach brzmi – to zależy. Kampanię można podzielić na działania przed / w trakcie / i po Black Friday. Trzeba pamiętać, że jeśli będziemy informować zbyt wcześnie o atrakcjach związanych z eventem niektórzy Klienci zamiast kupić produkt w regularnej cenie na początku listopada będą wstrzymywać się i czekać na okazję zakupową, która ma pojawić się pod jego koniec. Promocji nie należy jednak uruchamiać zbyt późno – im bliżej Black Friday tym większy zalew treści na Facebooku informujących o najlepszych okazjach pod słońcem i tym większa konkurencja w wyścigu o uwagę odbiorcy. Przeanalizujmy zachowania naszej grupy docelowej, spójrzmy w dane historyczne i oszacujmy właściwy moment. W komunikacji należy umiejętnie budować napięcie, krok po kroku podsycając atmosferę oczekiwania.

Narzędziem w tym działaniu powinna być kreacja i copy. Na pierwszym etapie komunikacji można poinformować Klientów, że w Black Friday mogą spodziewać się czegoś naprawdę specjalnego. Później można stopniowo ujawniać szczegóły by dojść do wielkiego finału. Informację o promocji powinniśmy opublikować zaraz po północy w Black Friday. Pamiętajmy, że Black Friday to nie tylko piątek ale cały weekend który kończy się Cyber Monday. Budując strategię naszej promocji pamiętajmy o najważniejszym – obietnica, którą składamy musi mieć pokrycie w rzeczywistej korzyści dla Klienta. Niespełnione oczekiwania nabywcy mogą łatwo przerodzić się w jego frustracje i niezadowolenie.

Grupy odbiorców

Black Friday to zdecydowanie nie czas na szukanie nowych Klientów czy szerokie, mało precyzyjne targetowanie. Decyzja o tym, do kogo należy kierować reklamy na Facebooku uzależniona jest oczywiście od rodzaju produktów jakie oferujemy oraz od profilu grupy docelowej. Najlepiej jednak w tym czasie postawić na niestandardowe grupy odbiorców, dzięki czemu zwiększymy prawdopodobieństwo, że nasza oferta trafi do Klientów realnie zainteresowanych naszymi produktami. Przed Black Friday kampanię możemy kierować do odbiorców zbudowanych na lookalike z tych, którzy dokonali zakupów, oraz lookalike z tych, którzy dodali produkt do koszyka, czy również zbudowanych w oparciu o własne niestandardowe grupy utworzone według zainteresowań i zachowań odbiorców. W szczycie działań uwagę warto poświęcić użytkownikom aktywnym na stronie www, na fanpage’u oraz na Instagramie. Skupmy się zatem na tych, którzy weszli już w interakcję z naszym produktem. Działania remarketingowe mają w tym przypadku większą szansę na skonwertowanie.

Lojalni Klienci

Podczas Black Friday przygotuj coś specjalnego dla stałych Klientów a wzmocnisz lojalność tych, którzy dokonali już zakupu produktu i pozostają w relacji z marką. Jakie bonusy zaoferować? Może być to udzielenie pierwszeństwa w dostępie do promocji – wyprzedaż dla stałych Klientów można rozpocząć dzień przed planowanym startem promocji na Black Friday. Udzielenie dodatkowego rabatu na zakup produktów z całej oferty lub wskazanej grupy produktów to także dobry bonu. Można również zaoferować im gratisową usługę dostawy za zakupy niezależnie od kwoty jaką pozostawią w naszym sklepie.

Produkty

Czasami nie warto wymyślać koła na nowo i postawić po prostu na sprawdzone, dobrze rotujące produkty. Warto przeanalizować czego ludzie szukali w ostatnim czasie lub odnieść się do danych z ubiegłego roku za ten okres. Jeżeli wiemy, które z naszych towarów są bestsellerami w Q4 – zróbmy promocję właśnie na te najlepiej rokujące produkty. W naszej strategii możemy zastosować różne warianty rabatowe – pamiętajmy, że Black Friday to kilka dni, dlatego każdego dnia nasza oferta promocyjna może wyglądać inaczej.

Należy pamiętać żeby reklamować tylko te produkty, które są na stanie magazynowym: najgorsze dla Klientów jest kliknięcie reklamy tylko po to, aby dowiedzieć się, że towar nie jest już dostępny, ty natomiast wydajesz pieniądze na reklamę produktu, którego nie możesz sprzedać.

Komunikacja

Większość kupujących ma świadomość, że oferta podczas Black Friday jest ograniczona czasowo. Warto to podkreślić. Prostym, ale skutecznym sposobem na stworzenie poczucia pilności jest stosowanie odpowiednich komunikatów w treści reklam. To zachęci Klientów do działania i szybszego dokonania zakupu. Słowa takie jak „dzisiaj” lub „teraz” skłaniają ludzi do myślenia, że ​​promocja może jutro się skończyć. Inne przykłady słów które wywołują poczucie pilności to: „kupuj teraz”, „oferta limitowana”, „tylko dziś”, „nie przegap”, „dostępna ograniczona ilość”. Ważne także żeby reklamy zawierały wyraźne wezwanie do działania. Bez tego użytkownicy Facebooka zobaczą reklamę, ale nie będą mieli pojęcia, gdzie kliknąć ani co zrobić. Pamiętaj zatem o call to action.

Kreacja

Jednym z podstawowych elementów warunkujących sukces kampanii na Facebooku w Black Friday jest dobrze zaprojektowana kreacja. Wskazówki dotyczące tworzenia obrazów w social mediach opisaliśmy w artykule “Jak przygotować skuteczne kreacje na Facebooka”, dlatego nie będziemy się powtarzać – zachęcamy natomiast do przeczytania naszego tekstu. Na co jednak szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę projektując kreacje do promocji Black Friday na Facebooka? Oczywiście, format komunikatu należy dobrać do etapu promocji oraz indywidualnej strategii jaką przyjęliśmy. Warto wykorzystać formaty, które zwracają uwagę odbiorcy – kolekcje, karuzele, materiały błyskawiczne, reklamy dynamiczne.

Oczywiście jeśli nasza kreacja to majstersztyk designu to nawet zwykły post się przebije i odniesie sukces. Należy pamiętać by zadbać o spójność wizualną całej kampanii. Dobre praktyki w zakresie prezentowania promocji mówią, że jeśli oferujemy produkty o niewielkich cenach promocję powinniśmy pokazywać w procentach, natomiast kiedy oferujemy produkty o wysokiej wartości czy też luksusowe powinniśmy zawrzeć informację o konkretnych sumach pieniędzy.

Formaty na Facebooku

Cover photo, czyli zdjęcie, grafika lub film w tle to pierwszy obraz jaki widzi odbiorca wchodząc na nasz fanpage na Facebooku. W czasie Black Friday niech to będzie kreacja przygotowana specjalnie na tę okazję. Warto wykorzystać fakt pierwszeństwa i zamieścić w tym miejscu istotne informacje dotyczące naszych działań – o wysokości rabatu, czasie trwania i warunkach promocji czy też o tym, jakie produkty są nią objęte.

Jak przygotować grafiki reklamowe na FB?: https://www.seogroup.pl/jak-przygotowac-grafiki-reklamowe-na-facebooka/

Można stworzyć dedykowane posty organiczne. Obecność i aktywność na Facebooku w tym czasie jest bardzo ważna. Należy regularnie oceniać, jak nasze treści i reklamy rezonują z Klientami. Po utworzeniu takiego posta można przypiąć go w górnej części strony, aby był pierwszą rzeczą, jaką widzą odwiedzający.

Trzeba zdecydować jaki format reklamowy będzie odpowiedni do naszej strategii – reklamy z jednym obrazem, karuzelowe, w formie kolekcji a może reklamy dynamiczne (w reklamach dynamicznych można dodać nakładki graficzne z hasłem Black Friday oraz informacją o obniżce). Należy skonfigurować funkcję zakupów na swoim koncie na Instagramie, aby oznaczyć produkty w relacjach i postach. Zastosowanie hasztagów związanych z Black Friday na Instagramie, może być pomocne gdy potencjalni Klienci będą nas szukać.
Ułatwieniem w publikacji może być stworzenie automatycznych reguł dla reklam. W Black Friday będzie się dużo działo i może nie być czasu na ciągłe monitorowanie reklam. Należy zatem rozważyć skonfigurowanie reguł automatycznych, aby nie wydawać budżetu na reklamy, które po prostu nie działają tak jak zakładaliśmy.

Budżet

Reklamy w okresie Black Friday mogą być droższe ze względu dużą konkurencję między reklamodawcami. Co prawda, jest kilka opcji ustalania stawek, ale powinniśmy założyć jest jedno – w tym okresie wszystko może kosztować więcej. Dlatego warto odpowiednio wcześniej przygotować budżet reklamowy. Nie należy jednak wprowadzać nieprzemyślanych podwyżek – zwłaszcza dla ustawień automatycznych. Dobrze jest przeanalizować dane historyczne i zastanowić się o jaki procent podnieść stawki. Trzeba trzymać rękę na pulsie i monitorować sytuację na bieżąco.

Promocja Black Friday to świetny sposób na zwiększenie zysków. By osiągnąć sukces należy się jednak porządnie przygotować. Konkurencja i wyścig o Klienta są teraz niezwykle zaciekłe, dlatego należy być innowacyjnym w strategii oraz kreacji i szukać ciekawych rozwiązań. Albo postawić na stare, dobre i sprawdzone metody ;) Tak czy inaczej – udanego Black Friday – 27 listopada!

5/5 - (3 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *