Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku w 2023?

, ,

Facebook to platforma, która dociera do prawie 3 miliardów użytkowników na świecie każdego miesiąca. Prawie 2 miliardy korzystają z popularnego “fejsa” codziennie. W Polsce również FB pozostaje platformą najpopularniejszą wśród użytkowników mediów społecznościowych. Ich profil się zmienia (mamy tam coraz starszych użytkowników), ale to wbrew pozorom może być szansą a nie zagrożeniem. Z marketingowego punktu widzenia zatem jest to ważny kanał dotarcia nad którym warto się pochylić. Spróbujmy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie:

Odpalamy narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, np. ChatGPT i MidJourney, wpisujemy odpowiednie prompty, przenosimy wynik pracy automatów na nasze konto reklamowe i już, gotowe – można się cieszyć skuteczną kampanią reklamową. No nie, niestety to tak nie działa… Jeszcze 🙂 Sztuczna inteligencja, choć jest najgorętszym tematem i trendem ostatnich miesięcy, nie zastąpi nas jeszcze w wielu kluczowych kwestiach, które są potrzebne do tego, aby tworzyć skuteczne reklamy na Facebooku.

Warto w tym miejscu również podkreślić, że stwierdzenie “reklama na Facebooku” jest dużym uproszczeniem. Obecnie Facebook jest elementem całej platformy, która nazywa się Meta, a w jej skład poza FB wchodzą również Instagram, Messenger i Whatsapp. System reklamowy Meta Ads daje nam możliwość reklamowania się na wszystkich tych platformach, ale w tym artykule skupimy się tylko na możliwościach samego Facebooka.

Kolejna ważna rzecz, którą warto odnotować – reklamy na Facebooku są nie do usunięcia. Chodzi o to, że żaden AdBlock czy inne narzędzie nie będzie w stanie zablokować naszej komunikacji reklamowej na tej platformie. Użytkownicy platformy pewnie nie są zachwyceni tym rozwiązaniem, ale z punktu widzenia marketingowego jest to ważny atut platformy.

Formaty reklamowe na Facebooku

Facebook to medium społecznościowe, platforma która stawia na interakcję, operująca słowem, dźwiękiem i obrazem (zarówno statycznym jak i w formacie wideo). W przeciwieństwie do reklam np. w Google Ads na Facebooku użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z treściami, które im dostarczamy.

Do najpopularniejszych formatów reklamowych należą:

  • posty
  • grafiki statyczne
  • filmy
  • karuzele
  • kolekcje
  • katalogi produktów
  • reklamy z formularzem kontaktowym

Reklamy na Facebooku najczęściej są zaopatrzone również w następujące elementy:

  • tekst
  • linki do strony internetowej
  • przycisk CTA (wezwanie do działania)

Wygląd, układ, treść i generalnie forma są elastyczne i dają nam duże pole do popisu. Od naszej kreatywności będzie zależało jak wykorzystamy to narzędzie. Warto pamiętać o tym, że to właśnie kreacja, pomysł, ciekawa i intrygująca forma są głównymi składnikami sukcesu naszych działań reklamowych na Facebooku. O uwagę i czas użytkownika musimy zawalczyć ze sporą konkurencją, dlatego trzeba się naprawdę przyłożyć do tego etapu, aby móc myśleć o sukcesie całej kampanii reklamowej.

Zaplecze, czyli co jest potrzebne do uruchomienia reklam na Facebooku?

Facebook tak jak i inne platformy dąży do tego, żeby proces reklamowania się na ich platformie był możliwie najprostszy i dostępny dla każdego. Daje nam w tym celu różne gotowe i często automatyczne rozwiązania. Jednak praktyka pokazuje, że te najprostsze rozwiązania wcale nie są najlepsze. Do skutecznego reklamowania się na Facebooku potrzeba dobrze przygotowanego zaplecza.

Absolutną bazą bez której nie powinniśmy w ogóle zaczynać są następujące elementy ekosystemu Facebooka:

  • strona na Facebooku
  • menedżer firmy
  • konto reklamowe
  • katalog produktów (jeśli chcemy promować konkretne produkty np. z naszego sklepu internetowego)
  • pixel
  • domena (a dokładniej proces weryfikacji domeny na potrzeby systemu reklamowego Meta)
  • śledzenie konwersji (a dla tych, którzy chcą wyciągnąć maksimum korzyści dochodzi jest api konwersji, server-side tagging i sporo innej inżynierii internetowej, która może wpłynąć korzystnie na finalne wyniki)

Uruchomienie i prawidłowa konfiguracja wszystkich powyższych elementów sprawi, że będziemy gromadzili wartościowe dane, które są niezbędne dla systemu reklamowego, aby mógł się uczyć i optymalizować pod kątem realizacji najistotniejszych dla nas celów.

Uruchomienie kampanii reklamowej na Facebooku

Rozpoczęcie działań reklamowych i stworzenie skutecznych reklam na Facebooku wymaga od nas m.in. umiejętnego wykorzystania platformy reklamowej. Platforma reklamowa Facebooka na początku wymaga od nas wybrania czy też wskazania celu reklamowego, który chcemy realizować.

Do wyboru mamy obecnie 6 opcji:

  • Rozpoznawalność – gdzie celem jest zbudowanie świadomości o istnieniu Twojej marki a środkiem będzie duży zasięg.
  • Ruch – celem będzie tu miejsce docelowe, do którego ma dotrzeć użytkownik, np. wizyta na Twojej stronie internetowej.
  • Aktywność – cel polegający na zdobywaniu aktywności, np. interakcja z postem, wyświetlenie filmu lub rozpoczęcie rozmowy na Messengerze.
  • Kontakty – celem jest uzyskanie informacji służącej do skontaktowania się z klientem np. poprzez wypełnienie formularza na stronie WWW lub po konfiguracji formularza błyskawicznego w samej reklamie.
  • Promocja Aplikacji – celem jest promocja swojej aplikacji w ramach Meta for Developers.
  • Sprzedaż – najpopularniejszy cel dla wszystkich e-commerców, którym zależy na sprzedaży; możesz dzięki niemu promować swoje produkty z Katalogu Produktów.

Bardzo ważna kwestia – najczęściej prowadzi się różne kampanie dla jednego projektu, żeby zapewnić odpowiednią ilość i jakość kontaktów potencjalnych użytkowników z naszą marką czy produktem. Jeśli masz sklep internetowy, to nie wystarczy, że uruchomisz jedną kampanię z celem sprzedaż. Proces zakupu jest zwykle długi i skomplikowany, dlatego nie wystarczy użytkownikowi pokazać swój produkt. Trzeba również zbudować u niego zainteresowanie naszym produktem. Trzeba namówić go do szeregu różnych aktywności, aby ostatecznie zrealizować cel, jakim będzie zakup naszego produktu przez użytkownika.

Analogicznie ma się sytuacja w innych przypadkach, gdy nasze cele nie są sprzedażowe. Potrzebna jest spójna i przemyślana strategia działania, która pozwoli nam w pełni wykorzystać potencjał systemu reklamowego a nasze reklamy na Facebooku dzięki temu staną się skuteczne.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Tak jak w przypadku innych platform reklamowych na Facebooku mamy możliwość elastycznego zarządzania budżetem reklamowym. Innymi słowy – sami decydujemy o tym ile środków miesięcznie chcemy zainwestować w reklamę na tej platformie. Ze względu na specyfikę działalności marketingowej, reklamowej na wydatki na reklamę najlepiej jest patrzeć w dłuższej perspektywie, czyli nie skupiać się na budżetach dziennych czy tygodniowych lub na kosztach jednostkowych, a raczej patrzeć na wydatki w skali miesiąca czy kwartału. Krótkie, doraźne akcje reklamowe rzadko bywają skuteczne i opłacalne, dlatego zdecydowanie lepiej jest myśleć o tym jako o procesie długofalowym i planować te wydatki na dłuższe okresy. Nie zmienia to jednak faktu, że pozostaje do naszej dyspozycji spora elastyczność w tym zakresie, np. na wypadek nagłych, nieprzewidzianych zdarzeń możemy szybko reagować – zwiększać lub zmniejszać wydatki, przekierowywać je w inne obszary, itd.

Najlepszą praktyką zaś jest obliczanie ile środków możemy inwestować w reklamę, aby nasza działalność, nasz projekt był rentowny, przynosił nam dochody. Takie podejście jest dużo bardziej profesjonalne i chroni nas przed działaniem ad-hoc, bazując na emocjach czy bieżących wydarzeniach.

Przechodząc do konkretnych kwot. Absolutnym minimum są wydatki na poziomie ok. 150 zł miesięcznie. Mniejszych budżetów system po prostu nie pozwoli nam ustawić sugerując brak możliwości działania i dotarcia do odpowiedniej grupy użytkowników. Ponadto, nie znam przykładów skutecznych działań reklamowych opiewających na kwoty rzędu kilkuset złotych miesięcznie i przynoszących realne i wymierne korzyści reklamodawcy. Do skutecznego reklamowania się na Facebooku będziemy potrzebowali prawdopodobnie kwoty od 2.000 zł wzwyż w skali miesiąca. Przy projektach działających w skali dużych regionów czy całego kraju oraz dla sklepów internetowych te budżety zwykle zaczynają się od kwoty 5.000 zł miesięcznie. Natomiast to wszystko są bardzo uproszczone i spłaszczone wartości. Nie warto się nimi sugerować. Warto natomiast stworzyć profesjonalną strategię działania i dzięki temu znaleźć swoją ścieżkę do prowadzenia skutecznych działań reklamowych na Facebooku dla swojej marki czy swojego projektu.

Podsumowanie

Reklama na Facebooku może być skuteczna, będzie przynosiła korzyści i realizowała cele, na których Ci zależy. Jeśli chcesz osiągnąć taki efekt, to pamiętaj o następujących kwestiach:

  • najważniejszy jest Twój produkt / pomysł / projekt
  • myśl i działaj strategiczne, zgodnie z planem, długookresowo
  • zadbaj o dobre zaplecze – zanim zacznie się reklamować upewnij się, że wyciągasz maksimum możliwości w kwestii technicznej z platformy reklamowej

Jeśli obawiasz się, że samodzielnie możesz temu wszystkiemu nie podołać, to zapraszamy do współpracy – zamów strategię i przekonaj się jak skuteczne dla Ciebie mogą być reklamy na Facebooku w 2023 roku.

Oceń
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *