Ile kosztuje sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowego to nie tylko dogodna forma prowadzenia biznesu w Internecie, ale również doskonały sposób na zwiększenie zasięgu sprzedaży i dotarcia do szerszego grona odbiorców. Jednymi z najczęstszych pytań zadawanych przez przedsiębiorców, którzy chcą działać w tym sektorze są dokładne ceny kompleksowego stworzenia serwisu WWW. Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy uwzględnić indywidualne preferencje przyszłego właściciela, wymagania dot. sklepu oraz wykorzystywane narzędzia i rozwiązania technologiczne. W dzisiejszym artykule podpowiemy, ile kosztuje sklep internetowy, a także jakie są koszty jego utrzymania. Miłej lektury!

Koszt sklepu internetowego – co składa się na jego cenę?

Sklep internetowy nie wymaga wynajmu lub zakupu lokalu. W tym przypadku ceny wiążą się w pierwszej kolejności z opłaceniem serwera i domeny (zazwyczaj na rok „z góry”). Istotny jest dodatkowo wybór platformy e-commerce (i jej ewentualne opłacenie) oraz rozpoczęcie współpracy z web developerem, który zajmie się wdrożeniami. Warto również pamiętać o wyborze certyfikatu SSL, który jest konieczny, aby klienci dokonywali zakupów bez obaw o wyciek poufnych danych (np. z kart kredytowych).

Ile trzeba średnio zapłacić za sklep internetowy? – cennik stworzenia Open Source oraz SaaS

Biorąc pod uwagę obecne standardy rynkowe, sklep internetowy na darmowej platformie Open Source (np. WooCommerce, PrestaShop lub Magento) kosztuje od 3 500 do 10 000 zł netto. Cena obejmuje zatrudnienie web developera, który wdroży wszelkie funkcjonalności i odda sklep do gotowego użytku.

Jeżeli natomiast interesuje Cię sklep internetowy na platformie SaaS (abonamentowej), cena za miesiąc użytkowania wyniesie od 100 zł netto do 1 000 zł netto miesięcznie (w przypadku mniejszych i średniej wielkości e-commerce, ceny nie przekraczają kilkuset złotych netto miesięcznie. Należy również w tym przypadku uwzględnić koszt ewentualnego wdrożenia – ok. 600 – 2 000 zł netto, zależnie od platformy i zaawansowania wdrożeń.

Cena sklepu internetowego – od czego zależy? [5 elementów]

Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych elementów wpływających na cenę sklepu internetowego.

Hosting i domena

Hosting i domenę można kupić u dowolnego operatora, po wpisaniu w Google frazy pt.: „hosting dla sklepu internetowego” lub „domena e-commerce”. Ze swojej strony rekomendujemy zakupić domenę i hosting w tej samej firmie – to po prostu wygodniejsze. Czynność ta jest możliwa przede wszystkim w przypadku domen ze standardowymi końcówkami, czyli:

  • .pl
  • .eu
  • .com
  • .net
  • .org
  • .biz
  • .name
  • .info
  • .co
  • .xxx

Jeżeli chcesz kupić domenę krajową .uk, .de, najbardziej opłacalnym rozwiązaniem będzie zakup u lokalnych usługodawców – wówczas nawet po przewalutowaniu ceny okażą się bardzo atrakcyjne (ale przewyższające często kilkaset złotych).

Najpopularniejsze domeny (czyli .pl, .eu, .com) kosztują do 100 zł. Pozostałe z tych, które wymieniliśmy oscylują w granicach 200 zł (.co). Jeżeli natomiast chcesz kupić domenę biznesową (.mobi, .tel, .ventures, .enterprises, .careers), handlową (.plumbing, .voyage, .kitchen) lub przemysłową (.diamonds, .glass, .marketing), koszty wyniosą nawet do 1 000 zł.

Za domeny płaci się raz do roku – tak samo, jak za serwer (hosting). W tym przypadku koszty oscylują od 100 do 600 zł rocznie. Zazwyczaj natomiast (w przypadku mniejszych i średniej wielkości e-commerce z przeciętnym ruchem), trzeba będzie zapłacić około 200-300 zł.

Podsumowanie: Utrzymanie domeny i hostingu w perspektywie rocznej kosztuje od 200 do 600 zł rocznie (ceny brutto).

Platforma e-commerce

Źródło: https://www.similartech.com/categories/ecommerce-platforms

Koszt sklepu internetowego zależy również od wybranej platformy e-commerce. Jeżeli „na start” nie chcesz inwestować dużych pieniędzy, powinieneś wybrać rozwiązanie SaaS (abonamentowe). W przypadku rozwiązań Open Source (z otwartym kodem źródłowym), należy liczyć się z ceną wdrożenia wynoszącą zazwyczaj minimum kilka tysięcy złotych netto.

Spośród SaaS-ów możemy wymienić:

  • Shopify (ceny już od 89 zł netto miesięcznie),
  • WiXeCommerce,
  • Shoper,
  • Squarespace Commerce,
  • Ecwid,
  • BigCommerce.

Najpopularniejsze rozwiązania Open Source:

  • WooCommerce (tanie wdrożenie – od 4 000 zł netto)
  • PrestaShop,
  • OpenCart,
  • Magento,
  • X-Cart.

Ogólnie rzecz biorąc, jeżeli planujesz skalowanie swojego biznesu i nie chcesz ponosić ogromnych inwestycji w perspektywie długofalowej, powinieneś zdecydować się na Open Source (np. WooCommerce). Wówczas płacisz kilka tysięcy jednorazowo i ewentualnie zatrudniasz specjalistę do wdrożenia dodatkowych funkcjonalności w razie potrzeby. Cena za prowadzenie takiego sklepu w perspektywie 4-5 lat będzie oscylowała w granicach kilku tysięcy złotych (nawet w przypadku regularnego skalowania).

Systemy SaaS są dobrym rozwiązaniem przez pierwszy rok lub dwa lata, ponieważ płacąc najtańszy abonament (np. 89 zł miesięcznie) przez 24 miesiące, inwestycja wyniesie Cię jedynie ok. 2 100 zł. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że zazwyczaj średniej wielkości e-commerce za abonament płacą powyżej 150 zł miesięcznie, a do tego dochodzi prowizja od sprzedaży (w Shopify wynosi kilka procent od każdej transakcji, zależnie od pakietu).

Istotny jest także fakt dotyczący tzw. własności sklepu. Jeżeli nie będziesz płacił przez ponad miesiąc lub dana platforma postanowi zamknąć swoją działalność, utracisz swoje główne źródło dochodu. Posiadając sklep na Open Source, jesteś zupełnie niezależny, ponieważ masz dostęp do wszystkich plików serwerowych.

Podsumowanie: Założenie i prowadzenie sklepu Open Source (np. WooCommerce, PrestaShop lub Magento) kosztuje kilka lub kilkanaście tysięcy złotych jednorazowo. W przypadku systemów SaaS, płacisz abonament, który może wynosić nawet kilkaset złotych miesięcznie, co w perspektywie długofalowej zdecydowanie przewyższy koszty stworzenia Open Source.

Wybór certyfikatu SSL

Za certyfikat SSL należy zapłacić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie (ceny brutto). Zazwyczaj wiąże się to z kosztami oscylującymi w granicach 300 zł. Możesz wybrać spośród rozwiązań tj.:

  • DV (ang. Domain Validation),
  • OV (ang. Organization Validation),
  • EV (ang. Extended Validation).

Najwyższy poziom zabezpieczeń ma certyfikat SSL EV. Z reguły możemy wybrać nawet certyfikat SSL DV – klienci wówczas będą mogli dokonywać bezpiecznych zakupów online. Dla średniej wielkości e-commerce dobrą opcją jest SSL OV. Jeżeli natomiast dysponujesz bardzo dużym serwisem (typu Allegro), powinieneś zdecydować się na SSL typu EV lub inne, dedykowane rozwiązania.

Podsumowanie: Za certyfikat SSL zapłacisz około 100-300 zł rocznie. Większe koszty dotyczą przede wszystkim złożonych serwisów z bardzo dużym natężeniem ruchu.

Zatrudnienie web developera do wdrożenia

Najwięcej web developerów znajdziemy do wdrożenia WooCommerce, ponieważ jest to obecnie najpopularniejsza platforma zrzeszająca ponad 1 000 000 serwisów. Koszty mogą być różne i zależą od m.in.:

  • projektu – dedykowany lub z szablonu;
  • dodatkowych wdrożeń – dotyczących również integracji z systemami płatności (np. PayPal, PayU) oraz implementacji kurierskich (np. DHL, DPD);
  • poziomu optymalizacji – responsywne i wydajne serwisy są w cenie, natomiast za zoptymalizowanie serwisu pod SEO i dodatkowe stworzenie treści pozycjonerskich lub sprzedażowych, należy dopłacić.

Finalny koszt sklepu internetowego zależy również od rozmiaru sklepu – czyli liczby produktów oraz kategorii. Na cenę wpływają także dodatkowe integracje z innymi systemami (np. ERP, CRM, PIM).

Podsumowanie: Zatrudnienie web developera do stworzenia sklepu internetowego Open Source kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych netto. Zaprojektowanie sklepu Shopify lub Shoper wiąże się z kosztem do 2 000 zł netto.

Opieka nad sklepem

Opieka nad sklepem nie jest kosztem obowiązkowym. Warto jednak zdawać sobie z tego sprawę, że brak wdrożenia konkretnej aktualizacji lub usprawnienia może zostawić Twój biznes „w tyle” – konkurencja Cię wyprzedzi.

Ponadto, decydując się na samodzielne kliknięcie przycisku „Aktualizuj” (co nie zawsze jest możliwe), szablon może stracić responsywność, którą będzie trzeba poprawić ręcznie. W innym przypadku doświadczenia użytkownik zostaną stanowczo obniżone. Spadnie wówczas wskaźnik konwersji, a zwiększy się współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Podsumowanie: Koszt za opiekę nad sklepem wynosi zazwyczaj kilkadziesiąt lub kilkaset złotych netto miesięcznie. Wiele zależy od konkretnych funkcjonalności oraz częstotliwości dodatkowych wdrożeń i zmian.

Cena za sklep internetowy e-commerce a stałe koszty – co należy uwzględnić?

Spośród stałych kosztów prowadzenia sklepów internetowych wyróżniamy:

  • domenę (średnio ok. 100 zł rocznie),
  • hosting – w systemach SaaS jest po stronie platformy (ok. 100-600 zł rocznie),
  • opiekę techniczną (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie).

Jeżeli zdecydujesz się na zakup płatnego certyfikatu SSL (są również darmowe, mniej skuteczne, dedykowane dla niewielkich e-commerce), dolicz do stałych kosztów około 100-300 zł rocznie.

Ile kosztuje sklep internetowy e-commerce? – podsumowanie

Sklep internetowy w sektorze e-commerce kosztuje zazwyczaj od 3 000 do 12 000 zł netto za rozwiązania Open Source (np. WooCommerce, PrestaShop lub Magento). W przypadku tzw. SaaS-ów, ceny w perspektywie długofalowej mogą być zdecydowanie wyższe, zależnie od konkretnego abonamentu, który jest nie mniejszy niż 89 zł netto miesięcznie. Należy dodatkowo pamiętać o prowizji od sprzedaży pobieranej przez platformy typu SaaS. Wynosi ona kilka procent.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Ile kosztuje sklep internetowy?]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat tego, ile kosztuje sklep internetowy!

1. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Koszt założenia sklepu internetowego wynosi zazwyczaj nie mniej niż 3 000 zł netto. Wiele natomiast zależy od wyboru platformy e-commerce (np. WooCommerce, PrestaShop lub Shoper i Shopify), zakresu funkcjonalności, rozmiaru sklepu oraz poziomu zaawansowania technicznego. Istotny jest również wybór projektu. Jeżeli decydujesz się na szablon – cena będzie niższa niż w przypadku dedykowanego projektu graficznego.

2. Jakie są koszty utrzymania sklepu internetowego

Dysponując sklepem internetowym typu Open Source, powinieneś liczyć się z rocznymi kosztami rzędu kilkuset złotych brutto. Uwzględniamy domenę, hosting oraz certyfikat SSL. W przypadku tzw. SaaS-ów, największą inwestycją jest przede wszystkim płacenie abonamentu w ujęciu miesięcznym. Musisz zapłacić jedynie za domenę, ponieważ za hosting odpowiada właściciel platformy.

3. Czy warto zainwestować w dedykowany projekt sklepu internetowego?

Dedykowany projekt sklepu internetowego pozwoli nam uzyskać unikalny wygląd (wyróżniający się spośród konkurencyjnych rozwiązań) oraz funkcjonalności „na życzenie”. Należy jednak pamiętać, że koszt założenia sklepu e-commerce z dedykowanym projektem może wzrosnąć nawet o 2-3 tysiące złotych.

4. Jakie są koszty promocji sklepu internetowego?

Za reklamę sklepu internetowego zapłacisz od kilkuset złotych netto w ujęciu miesięcznym. Jeżeli zależy Ci na najefektywniejszej formie promocji (czyli pozycjonowaniu stron WWW), ceny zaczynają się od 1 000 zł netto miesięcznie. Rekomendowany budżet na płatne kampanie Google Ads (dawniej AdWords) oraz Facebook Ads lub Instagram Ads wynosi ok. 500-800 zł na miesiąc + prowizja dla agencji za prowadzenie reklamy.

5. Jaki jest koszt sklepu internetowego w przypadku samodzielnego założenia?

Zakładając sklep internetowy samodzielnie, płacisz jedynie za hosting (w przypadku Open Source), domenę oraz certyfikat SSL. Większość osób niezwiązanych z branżą web developerską ma jednak problemy z zaprogramowaniem sklepu Open Source, dlatego wybierają systemy SaaS. Te z kolei wymagają wyłącznie płatności miesięcznej – oszczędzasz wówczas około 1 000 – 2 000 zł netto na zaprojektowaniu serwisu, ponieważ możesz go samodzielnie „wyklikać” (nie jest to jednak takie proste).

 

5/5 - (3 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *