Wpływ szybkości ładowania strony na SEO – 7 przesłanek opartych na badaniach!

,

Wydajne strony internetowe ograniczają frustrację użytkowników, poprawiają ich doświadczenia związane z użytkowaniem danej witryny oraz zdecydowanie zmniejszają wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate). Jak podają najnowsze badania serwisu unbounce, prawie 70% konsumentów z sektora e-commerce oraz B2B twierdzi, że szybkość strony wpływa na ich gotowość do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Jeżeli chcesz poznać 7 istotnych przesłanek w zakresie poprawy szybkości ładowania strony na SEO, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Jak wydajność strony wpływa na SEO? – 7 przesłanek opartych na statystykach!

7 przesłanek opartych na statystykach udowadniających, że wydajność strony rzeczywiście wpływa na SEO przedstawiamy poniżej.

1. Szybkość wczytywania strony to oficjalny wskaźnik rankingowy

Wśród ponad 200 czynników rankingowych znajduje się page speed – czyli szybkość Twojej strony internetowej. Specjaliści Google Search Central potwierdzili to jednoznacznie we wpisie na Twitterze z 9 lipca 2018 roku.

Zdj 1. Oficjalne stanowisko Google w sprawie szybkości strony a SEO.

Zdj 1. Oficjalne stanowisko Google w sprawie szybkości strony a SEO.

Im szybsza jest Twoja strona internetowa, tym wyżej może się znaleźć w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie jest to jedynym powodem, dla którego należy dbać o wydajność serwisu, ponieważ każda dodatkowa sekunda ładowania strony wiąże się ze stratą 10% użytkowników (BBC). Na dodatek, 20% użytkowników porzuca koszyki w momencie, gdy proces transakcji okazuje się zbyt wolny (Radware).

2. Szybko ładujące się strony mają wyższy współczynnik konwersji

Jeżeli czas ładowania wynosi 3 sekundy, szansa na to, że użytkownik opuści stronę bez dokonania konwersji wzrasta o 32% (w stosunku do serwisu ładującego się sekundę). Ma to również wpływ na SEO, ponieważ im więcej wyjść w krótkim czasie, tym wyższy wskaźnik odrzuceń oddziałujący negatywnie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Twoim celem powinno być zoptymalizowanie witryny w taki sposób, aby była najszybsza w swojej branży. Potencjalni klienci nie zaczekają, tylko odwiedzą konkurencję.

3. Wydajne strony wyróżniają się niższym wskaźnikiem odrzuceń

Ten punkt jest kontynuacją poprzedniego. Im bardziej wydajną masz stronę, tym radziej klienci będą chcieli ją opuścić natychmiast po wejściu. Dzięki temu czas przebywania w serwisie ulegnie poprawie, wpływając pozytywnie na SEO. Nie jest on bezpośrednim wskaźnikiem rankingowym, natomiast daje sygnał dla Google, że Twoja strona jest użyteczna, a w konsekwencji powinna znaleźć się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania.

4. Szybka strona wpływa na komfort użytkowania (UX)

Im łatwiej i sprawniej użytkownik może przeklikiwać się pomiędzy podstronami, tym lepsze jest jego doświadczenie związane z korzystaniem z Twojego serwisu. Jeżeli natomiast każda podstrona ładuje się 3-5 sekund, prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści stronę, wzrasta o 90% (w stosunku do serwisów ładujących się sekundę). Wynika to z prostego powodu – cierpliwość kupujących jest ograniczona, szczególnie w przypadku, gdy inne strony w branży ładują się maksymalnie 2-3 sekundy.

5. Wydajny serwis indeksuje się zdecydowanie łatwiej

Im szybszą masz stronę internetową, tym mniej mocy przerobowych musi wykorzystać Google na indeksowanie. W konsekwencji indeksacja nastąpi zdecydowanie szybciej niż w przypadku powolnych witryn (ładujących się powyżej 3 sekund). Nie stanowi to reguły, natomiast jest ważną podpowiedzą dla specjalistów SEO i właścicieli e-commerce odnośnie wartościowania serwisów przez Google.

6. Strona zoptymalizowana pod kątem Core Web Vitals spełnia standardy Mobile-First wpływające na SEO

Aby poprawić szybkość strony internetowej, należy prawidłowo zoptymalizować wskaźniki Core Web VitalsLCP, FID oraz CLS. Spełniając podstawowe założenia tej strategii, Twoja strona będzie zdecydowanie szybsza, bardziej interaktywna oraz mniej zbugowana (np. pod kątem stopnia przesunięć). Wpłynie to na UX (doświadczenia użytkowników), a dzięki temu poprawisz ranking swojej witryny w Google.

7. Deweloperzy Google twierdzą, że potrzebują szybkich stron

Google od wielu lat przypomina o swojej edukacji w zakresie wydajności stron internetowych. Często nawet niewielkie zmiany w kodzie strony oraz wielkości plików mogą skutkować zdecydowanie wyższą wydajnością, oraz zadowoleniem użytkowników.

Pamiętaj, że każdy bajt jest ważny, ponieważ ułatwia dla Google przetwarzanie Twojej strony internetowej. Zmniejsza to w konsekwencji koszty operacyjne – między innymi na tej podstawie deweloperzy Google nagradzają szybkie serwisy wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

Jak poprawić wydajność ładowania strony?

W celu poprawy wydajności ładowania strony:

  • wykup szybki hosting;
  • uporządkuj strukturę strony;
  • zoptymalizuj kod HTML, CSS oraz JavaScript swojej strony internetowej;
  • zmniejsz rozmiary plików graficznych oraz wideo;
  • pozbądź się zbędnych pluginów oraz widżetów;
  • zredukuj liczbę nieprawidłowo skonfigurowanych przekierowań.

Warto również zdecydować się na CDN (ang. Content Delivery Network) w kraju, z którego pochodzi najwięcej odwiedzających Twoją witrynę. Wówczas cały proces przesyłania plików będzie zdecydowanie szybszy. Zwróć w tym przypadku uwagę na niski czas TTL (time-to-live).

Warto wiedzieć!

Kluczowym aspektem wydajności ładowania strony jest technologia. Serwisy napisane w technologii React, Gatsby, NextJS oraz Angular, będą działały zazwyczaj szybciej, niż witryny przygotowane w WordPress, PrestaShop czy też Magento.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, bardzo istotnym elementem w przypadku ładowania serwisów są także czynniki Core Web Vitals odpowiadające za wydajność (performance strony), interaktywność witryny oraz stopień przesunięć.

Odpowiadają za to wskaźniki takie jak LCP (ang. Largest Contentful Paint), FID (ang. First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift).

LCP powinien wynosić poniżej 2,5 sekundy. Dzięki temu Twoja witryna załaduje się w tym czasie całkowicie i będzie można zacząć z niej w pełni korzystać.

Zdj 2. Largest Contentful Paint - wskazówki.

Zdj 2. Largest Contentful Paint – wskazówki.

Dobrym wynikiem w przypadku FID będzie wskaźnik niższy niż 100 ms.

Zdj 3. First Input Delay - wskazówki.

Zdj 3. First Input Delay – wskazówki.

Jeżeli chodzi o CLS – wartości pomiędzy 0,1 a 0,25 wymagają poprawy.

Zdj 4. Cumulative Layout Shift - wskazówki.

Zdj 4. Cumulative Layout Shift – wskazówki.

CLS można zobrazować w bardzo łatwy sposób. Jeżeli wchodzisz na stronę i widzisz, że co chwilę pojawią się dodatkowe elementy (np. związane z interfejsem menu), oznacza to zbyt wysoki poziom CLS.

Zdj 5. Przykład przesuwania się konkretnych elementów witryny podczas wstępnej interakcji użytkownika.

Zdj 5. Przykład przesuwania się konkretnych elementów witryny podczas wstępnej interakcji użytkownika.

Jak sprawdzić szybkość ładowania witryny?

Zanim przejdziemy do punktu dotyczącego weryfikacji szybkości ładowania witryny, musimy określić, ile powinien wynosić czas wczytywania stron internetowych. Otóż na to pytanie odpowiedziało Google już w 2017 roku.

Współczynnik odrzuceń dla strony ładującej się 3 sekundy w porównaniu z witryną wczytującą się 1 sekundę wzrasta o 32%. W przypadku 10 sekund ładowania, wynik odrzuceń (w porównaniu z tzw. perfekcyjną stroną) wynosi 123%.

Zdj 6. Czasy ładowania stron a współczynnik odrzuceń.

Zdj 6. Czasy ładowania stron a współczynnik odrzuceń.

Rozpoczynając meritum – szybkość ładowania witryny możesz sprawdzić, korzystając z popularnych narzędzi analitycznych, m.in.:

  • Google PageSpeed Insights,
  • WebPageTest,
  • Chrome Developer Console.

Dobrym rozwiązaniem jest również weryfikacja wydajności serwisu w GTmetrix.

Sprawdzisz tam m.in.:

  • ogólną wydajność,
  • strukturę serwisu,
  • LCP oraz CLS.

W tym przypadku dobrym dodatkowym czynnikiem jest także TBT (ang Total Blocking Time), mierzący całkowity czas przed załadowaniem pierwszego elementu na Twojej stronie internetowej.

W przypadku SEOgroup wyniki wyglądają następująco:

Zdj 7. Wyniki szybkości ładowania strony w GTmetrix.

Zdj 7. Wyniki szybkości ładowania strony w GTmetrix.

Warto również zweryfikować rekomendacje odnośnie wydajności witryny, które są dostępne po przewinięciu struktury panelu nieco niżej.

Zalecenia dotyczą wszelkich istotnych wskaźników, czyli FCP, LCP, TBT oraz CLS. Za pomocą wymienionego narzędzia zweryfikujesz również całkowity rozmiar Twojej strony oraz łączną liczbę żądań.

Zdj 8. Dodatkowe rekomendacje narzędzia GTmetrix.

Zdj 8. Dodatkowe rekomendacje narzędzia GTmetrix.

Podsumowanie

Wydajność Twojej strony internetowej ma kluczowe znaczenie zarówno pod kątem SEO, jak i UX. W konsekwencji jest to kluczowy aspekt kompleksowej optymalizacji SXO (ang. Search Experience Optimization).

Poprawa szybkości serwisu niesie za sobą liczne korzyści, a mianowicie:

  • wyższy współczynnik konwersji,
  • niższy wskaźnik odrzuceń,
  • zadowolenie użytkowników,
  • wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Potrzebujesz pomocy z pozycjonowaniem? Chętnie zrealizujemy Twoje cele biznesowe, które w przyszłości przełożymy na zyski. Przyspieszymy i wypozycjonujemy Twoją stronę internetową. Rozpocznij z nami współpracę już dziś! Wypełnij poniższy formularz:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Szybkość strony a SEO]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat szybkości strony i jej wpływu na SEO.

1. Ile trwa poprawa wydajności strony internetowej?

Poprawa wydajności strony internetowej przez profesjonalną agencję marketingową trwa zazwyczaj od 7 do 21 dni roboczych.

2. Czy wydajność witryny jest czynnikiem rankingowym?

Tak. Wydajność witryny jest oficjalnym czynnikiem rankingowym. Google zakomunikowało o tym na Twitterze w 2018 roku.

5/5 - (2 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *