Jak poprawić widoczność firmowej strony www w wyszukiwarce Google

Google jest jednym z bardziej istotnych źródeł pozyskiwania ruchu na strony internetowe na świecie – w Polsce korzysta z niego aż 95% internautów. Dzięki wyszukiwarce możemy sprowadzić użytkowników poprzez formy płatne (Google Ads) oraz bezpłatne (organiczne wyniki wyszukiwania). W artykule skupię się na tej drugiej formie i objaśnię to, w jaki sposób pozyskać potencjalnych klientów z tego właśnie kanału.

Na początku postaram się w kilku zdaniach powiedzieć, jaki będzie cel kroków opisanych poniżej. Czym możemy określić widoczność serwisu w Google? Można przyjąć, że wyszukiwarka jest wielką biblioteką informacji, która utrzymywana jest na serwerach rozproszonych w chmurze. Informacje te są danymi wraz z odnośnikami do m.in. stron firmowych, sklepów, blogów, które widoczne są po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnych fraz, inaczej nazywanych słowami kluczowymi. Widoczność pojedynczej strony to nic innego jak suma słów, na jakie wyświetla się witryna w wyszukiwarce.

Co daje Ci większa widoczność? Otóż wszelkie działania, jakie wykonujesz w wyszukiwarce Google, sprowadzają się do jednego – pozyskania użytkownika na stronę. Najlepiej takiego, który będzie zainteresowany Twoimi usługami czy produktami. Aby to zrobić, należy sprawić, by Twoja strona wyświetlała się w TOP 10 wyników wyszukiwania, czyli na pierwszej stronie. Dlaczego? Jak wskazują badania, współczynniki klikalności (ang. CTRClick Through Rate) w linki znajdujące się w Google’u są niemal zerowe dla wyników znajdujących się poza pierwszą dziesiątką.

Źródło: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/ (październik 2018)

Oczywiście jest to pewne uogólnienie (i występują pewne odstępstwa od tej reguły w zależności od zapytań), można natomiast przyjąć to jako punkt wyjścia.

 

Trzeba także zwrócić uwagę na typy zapytań, na jakie widoczna jest strona. Ważne, aby oprócz słów powiązanych z nazwą marki (brandowych) znajdowały się tam słowa kluczowe, które wskazują na komercyjną intencję użytkownika.

Dobierz słowa kluczowe

Pierwszym i zarazem jednym z ważniejszych kroków będzie dobór słów kluczowych do konkretnego biznesu. Zawsze należy dokładnie przeanalizować stronę internetową. To właśnie tam znajdziesz informacje, jakie frazy najlepiej opisują oferowane przez Ciebie usługi lub produkty.

Dobierając odpowiednie słowa kluczowe, zawsze trzeba zastanowić się, w jaki sposób Twoich produktów czy też usług szukają klienci. Wystarczy zastanowić się, jaką potrzebę spełnia produkt oraz na czym najbardziej zależy potencjalnym klientom. Podstrony usług, kategorii i produktów pozwolą Ci ocenić, co oferuje strona, wypisując przy tym frazy, które będą punktami zaczepienia.

Do wyszukiwania słów możesz użyć planera słów kluczowych Google Ads (Keyword Planner). Dodatkowo warto zainteresować się darmowymi narzędziami, takimi jak neilpatel.com/ubersuggest.

Krótka recepta na dobre słowa kluczowe:

  1. Unikaj fraz jednowyrazowych
  2. Unikaj fraz bardzo konkurencyjnych – sprawdź, jakiej rangi strony wyświetlają się w TOP 10 na dane zapytania
  3. Unikaj fraz niegramatycznych
  4. Unikaj fraz z niedopasowaną lokalizacją – np. dla strony firmy usługowej z siedzibą w Gdańsku nie należy dobierać fraz związanych np. z Warszawą
  5. Nie wybieraj fraz bez potencjału (bez wyszukań w Keyword Planner)

Po wybraniu słów kluczowych pogrupuj je, przydzielając im stronę docelową na Twojej witrynie (adres url). Innymi słowy, wybierz miejsce na stronie, w które mają trafiać użytkownicy po wpisaniu danej frazy. Pamiętaj o tym, aby strona docelowa zawierała adekwatną do słowa kluczowego treść.

Po wykonaniu tych kroków należy ustawić tagi title (tytuły podstron) oraz description (opisy podstron) na stronie internetowej w oparciu o wybrane słowa kluczowe. Można to zrobić poprzez panel administratora strony lub zlecić zmiany firmie zajmującej się jej utrzymaniem. Pamiętać należy o tym, aby tag tytułowy nie przekraczał 60, a opis 160 znaków.

2. Korzystaj z narzędzi Google

Aktualnie na rynku są 3 podstawowe narzędzia oferowane przez Google’a, jakie powinna posiadać każda strona internetowa:

  • Google Analytics: narzędzie do analityki internetowej, które pozwoli na sprawdzenie informacji o użytkownikach odwiedzających Twoją stronę oraz ich zachowaniach,
  • Google Search Console: narzędzie pozwalające ustalić, w jaki sposób strona radzi sobie w wynikach wyszukiwania oraz czy zawiera błędy, które mogą obniżyć jej widoczność,
  • Google Moja Firma: lokalna wizytówka firmy w Google’u, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz mapach.

Pierwsze dwa narzędzia najbardziej przydadzą się profesjonalistom, wizytówka Google jest natomiast absolutnym must have. Pamiętaj o tym, aby wypełnić ją danymi firmy oraz zdjęciami. Wizytówkę Google stworzysz po wejściu na stronę: www.google.com/intl/pl_pl/business/

Warto dodać, że istnieje jeszcze narzędzie Google Tag Manager, które także niesie za sobą wiele korzyści w postaci m.in. implementacji kodów na stronie www bez angażowania działu IT.

Sprawdź stan indeksu Google

Kolejnym krokiem będzie upewnienie się, że strona znajduje się w indeksie Google’a. Najprostszym sposobem będzie wpisanie w wyszukiwarkę komendy: „site:domena.pl”.

Dzięki temu dostaniesz informację, czy w bazie danych Google’a znajduje się Twoja strona. Jeżeli po wyszukaniu domeny, w wynikach wyszukiwania wyświetlają się odnośniki do Twojej strony, wszystko jest w porządku.

Treść

Pamiętaj o tym, aby treść znajdująca się na stronie była unikalna – nie była skopiowana z innych źródeł. Ten błąd jest powielany szczególnie nagminne w przypadku sklepów internetowych oraz ich produktów. Właściciele często kopiują opisy ze stron producentów czy katalogów, które także są zaindeksowane w Google’u. Błędem jest także kopiowanie treści ze swojej strony na serwisy zewnętrzne (np. aukcje internetowe).

Jak sprawdzić, czy treść jest unikalna? Najłatwiejszym sposobem będzie wklejenie w wyszukiwarkę Google części tekstu.

Dodawaj treści poradnikowe

Jak wspomniałem na początku, widoczność oparta jest na słowach kluczowych, które uzależnione są od treści opublikowanych na naszej stronie. Z logicznego punktu widzenia im więcej treści, tym większa widoczność. Treść musi być jednak dopasowana do tego, czego szukają użytkownicy oraz do tematyki prowadzonego biznesu.

Dlatego też świetnym rozwiązaniem jest uruchomienie sekcji blogowej czy poradnikowej, w której opisywać będziesz problemy oraz ich rozwiązania dla Twojej branży. Bo przecież idealną treścią dla serwisu z ofertami pracy będzie artykuł z poradami, jak napisać dobre CV.

W celu zebrania tematów do opracowania skorzystaj z darmowego narzędzia answerthepublic.com.

Optymalizuj zdjęcia

W niedawnej ankiecie Google, prawie połowa respondentów odpowiedziała, że podczas przeglądania internetu na urządzeniach mobilnych najbardziej irytuje ich długi czas wczytywania się stron. 60% użytkowników mobilnych oczekuje, że witryna mobilna załaduje się w ciągu 3 sekund. Przeciętnie 75% użytkowników opuści witrynę mobilną, jeśli wczytuje się ona dłużej niż 5 sekund.

Zdjęcia o dużym rozmiarze są najbardziej obciążającym czynnikiem, który ma wpływ na szybkość ładowania się witryny. Warto o tym pamiętać i zadbać o odpowiednią kompresję obrazów. W tym celu można posłużyć się takim narzędziem, jak tinypng.com, które znacząco redukują rozmiar grafik, niemal bez utraty ich jakości.

Najprostszym sposobem na sprawdzenie tego, w jaki sposób Google interpretuje szybkość ładowania strony, jest użycie narzędzi:

  • PageSpeedInsight (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl) – podstawowe narzędzie, które obrazuje, w jaki sposób Google interpretuje naszą stronę pod względem szybkości ładowania (liczba punktów),
  • TestmySite (https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl) – narzędzie pokazujące, jak szybko strona ładuje się na urządzeniach mobilnych w sieci 3G.

Warto dodać, by nie sprawdzać jedynie strony głównej pod względem szybkości ładowania, a co najmniej wszystkie strony docelowe dla Twoich słów kluczowych.

7. SSL

Google już od dłuższego czasu informuje, że witryny przetwarzające w jakikolwiek sposób dane osobowe powinny być zabezpieczone poprzez certyfikat SSL, a w przeglądarce Chrome oznacza witryny bez certyfikatu jako „Niezabezpieczone”.

Korzyści wynikające z wdrożenia certyfikatu SSL na stronie internetowej:

  • Większa wiarygodność witryny w oczach użytkownika,
  • Większa szansa na poprawę współczynnika konwersji,
  • Większe zabezpieczenie przed atakami hakerów i wykradnięciem wrażliwych danych,
  • Promowanie przez Google stron z protokołem https jest już faktem.

W celu wdrożenia certyfikatu na stronie internetowej najlepiej jest skontaktować się z firmą odpowiadającą za hosting.

Pozyskuj linki i opinie

Głównym celem wyszukiwarki Google jest wyświetlanie użytkownikowi w wynikach wyszukiwania stron najbardziej dopasowanych do danego słowa kluczowego. Google traktuje każdą ze stron jako oddzielny podmiot, który dzięki swoim zasobom (stronie i jej treści) może oddać głos na inną, umieszczając link na swojej witrynie.

Biorąc pod uwagę tematyczność linku, moc strony, na jakiej został umieszczony, oraz jego typ, dany głos będzie miał większe lub mniejsze znaczenie dla Google’a. Obecnie większe znaczenie ma jakość linków i ich profil niż ich liczba. Jeżeli prowadzisz  sklep z książkami, dobrym rozwiązaniem będzie umieszczenie linku na blogu recenzującym (powiązanie tematyczne).

Podsumowanie

Poprawa widoczności strony firmowej w wyszukiwarce Google wymaga  w podjęciu działań w kilku obszarach. Część z nich nie wymaga wsparcia profesjonalistów i jest możliwa do wdrożenia również przez osoby niewyspecjalizowane.

Podmioty, które chcą zadbać o dużą widoczność swojej witryny w Google’u, powinny rozważyć współpracę z agencją SEO, która kompleksowo zajmie się wdrożeniem zmian optymalizujących stronę oraz zadba o jej bieżące pozycjonowanie.

Jak poprawić widoczność firmowej strony www w wyszukiwarce Google
4.8 (95%) 4 głosów
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *