Wskazówki związane z kreacją reklamową

Strategia i cel reklamowy 

Pierwszym krokiem w projektowaniu kampanii reklamowej jest opracowanie strategii. Musimy się zastanowić co chcemy osiągnąć  (jaki jest cel naszej reklamy) oraz jakimi narzędziami chcemy go osiągnąć. Kreacja powinna stanowić odwzorowanie celu. Idea (myśl przewodnia) kampanii powinna być zrozumiała i czytelna w warstwie wizualnej. 

Grupa docelowa 

Komunikację wizualną i werbalną należy dobrać do grupy docelowej. Należy dobrze poznać grupę docelową, do której kierujemy kampanię, przeanalizować sposób w jaki się komunikuje, zweryfikować wśród jakich kodów wizualnych się obraca, które rozumie i które najlepiej będą działać (konwertować). W przypadku nie zrozumiałego przekazu może wywołamy ruch i zainteresowanie jednakże nie będzie ono takie jakie zamierzaliśmy. 

Przykładowo: inny przekaz będziemy budować do nastolatków – odważne kolory, swobodniejszy język a inny do odbiorców marki luksusowej – stonowana kolorystyka, wyważony język, dobrze dobrana argumentacja, wytworzenie wrażenia spełnionej obietnicy luksusu. 

Spójność 

Spójność przekazu wpływa na budowanie trwałej relacji z odbiorcą. Spójność w obrębie danej kampanii czy danej grupy reklam sprawi, że odbiorca łatwiej zapamięta obraz, a później przypisze do danej marki czy produktu. Wspólny motyw graficzny, jednolita typografia, kolorystyka czy sposób kadrowania zdjęcia – to narzędzia budujące spójność.

W momencie uruchamiania kampanii powinniśmy pamiętać o jednolitości w obrębie wszystkich kanałów do jakich kierujemy reklamy – strona internetowa, sklep internetowy, landing page

Skala

Projektując kreacje należy pamiętać o ich dostosowaniu zarówno do wyświetlania na ekranach laptopów i desktopów jak i optymalizacji do emisji na niewielkim ekranie telefonu. Ponad 50% użytkowników Internetu korzysta z urządzeń mobilnych – trzeba pamiętać, że reklamy będą wyświetlane także na małym ekranie smartfonów, muszą być zatem czytelne. 

Tekst i typografia

Tekst powinien być zawsze łatwy do przeczytania – zarówno pod względem przekazywanych treści i komunikatów jak i w warstwie czysto wizualnej.  Należy stosować krótkie zwięzłe komunikaty, unikać rozległych opisów lub zredukować je do niezbędnego minimum. Żeby wywołać pożądaną reakcję należy stosować call to action – kup, wejdź, pobierz czy też wyraźne komunikaty “promocja”, “wyprzedaż” – w ramach rozsądku. 

Pod kątem technicznym należy zminimalizować ilość krojów pisma, stosować maksymalnie dwa rodzaje czcionki lub odmiany tej samej czcionki różnicując je w wielkościach. Trzeba zadbać o kerning, czyli światło między literami, odpowiednią interlinię, kolor. Bardzo ważny jest rozmiar czcionki – na uwadze trzeba mieć skalowanie obrazu i pamiętać o tym, że będzie on wyświetlany także na smartfonach. Żeby tekst był czytelny można użyć kontrastu, ponieważ gdy mamy złożone lub wielobarwne tło, komunikat będzie łatwy do przeczytania po umieszczeniu go na półprzezroczystym podbiciu.

Logo można porównać do odcisku palca marki – to uniwersalny znak identyfikujący. Dzięki zamieszczeniu go na kreacji podkreślamy kto jest autorem przekazu. Należy zadbać o jego czytelność, w razie potrzeby zadbać o umiejscowienie na apli lub zastosować w kontrze, o odpowiednie skalowanie i właściwe proporcje. Nie można zapomnieć o polu ochronnym, czyli o zastosowaniu odpowiedniej odległości od krawędzi tekstów i innych elementów zawartych w kreacji. Ważna jest również równowaga – logo nie powinno dominować nad przekazem. 

Zdjęcia

Różne perspektywy, sposób kadrowania, sposób oświetlenia, niestandardowe połączenia kolorów, wyraźny motyw przewodni – to sprawi, że nasze zdjęcie będzie się wyróżniać. Należy pamiętać, że w przypadku stosowania dużej ilości efektów trzeba zachować umiar. 

Technicznie musi być ono perfekcyjne – odpowiednia rozdzielczość, ostrość, sposób kadrowania zdjęcia. Obraz musi wywoływać pozytywne skojarzenia odbiorcy. Zdjęcia podtła czy detali też muszą być idealne – jeśli w tle prezentujemy np. kwiaty muszą one wyglądać świeżo i nie mieć żadnych skaz (plamki, zwiędnięte liście) – odbiorca każdą skazę będzie odbierał na poziomie podświadomym jako coś negatywnego. W przypadku, gdy trzon kreacji stanowi zdjęcie produktowe należy pamiętać by było ono zgodne ze stanem faktycznym, żeby prezentowało produkt bez przekłamań. 

Elementy graficzne

Elementy graficzne służą wzbogaceniu kreacji. Mogą służyć spójności w ramach danej kampanii. Nie można przesadzić z ilością ozdobników znajdujących się na grafice.

Kolorystyka

Decyzja o kolorystyce wynika z założeń projektowych w ramach danej kampanii. Kolory kontrastowe mogą pomóc w tworzeniu punktów ogniskowych, które służą podkreśleniu najważniejszej części projektu wizualnego lub będą skupiać wzrok odbiorcy na ważnej do przekazania informacji. W dobrze zaprojektowanej kreacji punkt skupienia i lonie kierunkowe prowadzone są tak, aby skierować wzrok oglądającego na najważniejszy element projektu. 

Reklamy w Google Ads 

Rozpoczęcie działań w Google Ads pozwala wyświetlać przygotowaną reklamę w Internecie. W zależności od sposobu kierowania czy wybrania konkretnej grupy odbiorców kreacja będzie się pojawiać w różnych miejscach w sieci. 

Umiejscowienie reklam graficznych w systemie Google’a:

  • sieć reklamowa Google (Google Display Network) – witryny współpracujące z Google wyświetlają reklamy – pozwala to zwiększyć zasięg dotarcia do odbiorców; ponadto reklamy mogą wyświetlać się na YouTube, w aplikacjach ze sklepu Play, itp.
  • reklamy typu Discovery – reklamy, które wyświetlają się głównie na urządzeniach mobilnych w trzech obszarach ekosystemu Google – YouTube, Gmail i karty Discover na urządzeniach mobilnych

Wymiary obrazów (standardowe) dla sieci reklamowej w Google:

Typy plików: PNG, JPG, GIF, maksymalny rozmiar: 150 kB, rozmiary (w pikselach):

Kwadratowe i prostokątne

  • 200 x 200 Mały kwadrat
  • 240 x 400 Pionowy prostokąt
  • 250 x 250 Kwadrat
  • 250 x 360 Potrójny szeroki ekran
  • 300 x 250 Baner śródtekstowy
  • 336 x 280 Duży prostokąt
  • 580 x 400 Netboard

Wieżowce

  • 120 x 600 Wieżowiec
  • 160 x 600 Szeroki wieżowiec
  • 300 x 600 Reklama na pół strony
  • 300 x 1050 Pionowy

Długi baner

  • 468 x 60 Baner
  • 728 x 90 Długi baner
  • 930 x 180 Górny baner
  • 970 x 90 Powiększony długi baner
  • 970 x 250 Billboard
  • 980 x 120 Panorama

Na urządzenia mobilne

  • 300 x 50 Baner na urządzenia mobilne
  • 320 x 50 Baner na urządzenia mobilne
  • 320 x 100 Duży baner na urządzenia mobilne

Rozmiary reklam dostępne regionalnie – Polska

  • 750 x 100 Billboard PL
  • 750 x 200 Podwójny billboard PL
  • 750 x 300 Billboard potrójny PL

Od pewnego czasu jednak Google preferuje nowy format reklam graficznych, który nazywa się elastyczne reklamy displayowe. Ten format reklam jest tworzony z elementów, które sami przygotujemy. Wystarczy wgrać swoje logo, zdjęcia (lub skorzystać z banku zdjęć, który jest dostępny w ramach systemu Google’a), dodać teksty reklamowe a systemy Google’a automatycznie poskładają z tych elementów różne warianty naszej reklamy dopasowane do miejsca, w którym będą wyświetlane a z czasem zoptymalizowane również pod kątem najskuteczniejszych kombinacji poszczególnych elementów. Podobnie sprawa wygląda z reklamami dla formatu typu Discovery – tam również wgrywamy materiały źródłowe (zdjęcia, grafiki i teksty), z których system następnie tworzy najbardziej dopasowane kombinacje.

Reklamy w Facebook Ads

W przypadku przygotowywania kreacji dla kampanii Facebook Ads trzeba pamiętać, że większość marek na stronie fanpage na portalu Facebook w zdjęciu profilowym umieszcza swoje logo, odbiorca otrzymuje pierwszy sygnał dotyczący autorstwa przekazu reklamowego, dlatego nie w każdym przypadku niezbędne będzie umieszczenie logo w każdej kreacji. Ponadto, Facebook i Instagram, który jest elementem tej samej platformy reklamowej, coraz bardziej stawia na bardziej angażujące formaty graficzne, takie jak animacje, filmy, itp.

Umiejscowienie reklam:

  • Aktualności na Facebooku
  • Wideo typu in – stream w serwisie Facebook
  • Marketplace w serwisie Facebook
  • Wyniki wyszukiwania w serwisie Facebook
  • Aktualności w serwisie Instagram
  • Skrzynka odbiorcza w serwisie Messenger
  • Relacje w serwisie Instagram
  • Relacje w serwisie Facebook
  • Relacje w serwisie Messenger
  • Artykuły ekspresowe w serwisie Facebook
  • Prawa kolumna w serwisie Facebook
  • Audience Network

Mamy następujące formaty reklamowe:

  • pojedynczy obraz (lub film)
  • karuzelę
  • kolekcję

Wymiary obrazów dla portalu Facebook (te wartości często ulegają zmianom, dlatego warto śledzić aktualne informacje lub zapytać specjalistów; poniżej podajemy często wartości inne niż rekomendowane, ale takie które z naszego doświadczenia sprawdzają się najlepiej): 

  • Zdjęcie profilowe – [800 x 800 px]
  • Zdjęcie w tle – [820 x 312 px]
  • Pionowe obrazy w poście –  [1200 x 1000 px]
  • Poziome obrazy w poście – [1000 x 1200 px]
  • Kwadratowe obrazy w poście – [1200 x 1200 px]
  • Facebook Stories – [ 16:9] [1920×1080 px]
  • Tło wydarzenia na Facebooku – [1200×628 px]
  • Zdjęcie w tle grupy – [1640 x 856 px]
  • Standardowa reklama pozioma – [1200 x 628 px]
  • Linkpost – [1200 x 628 px]
  • Karuzela [1080 x 1080 px]
  • Kolekcja [1080 x 1080 px]
  • Kanwa [9:16] lub [1:1] [1080×1920] 
  • Pokaz slajdów [16:9 lub 9:16] [1280×720]
5/5 - (2 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *