Agencja marketingowa – czym się zajmuje i jak skutecznie z nią współpracować?
Dla wielu firm, zwłaszcza tych mniejszych, współpraca z agencją marketingową wciąż pozostaje zagadką. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym właściwie zajmuje się agencja marketingowa, jak skutecznie z nią współpracować, jakie mogą być efekty tej współpracy, oraz jakie są różnice między agencją marketingową, agencją SEO, a agencją interaktywną, zapoznaj się z dzisiejszym artykułem.
Agencja Marketingowa – definicja
Agencja marketingowa to firma, która specjalizuje się w tworzeniu strategii marketingowych i ich realizacji. Jej celem nadrzędnym jest najczęściej doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży oraz poprawa wizerunku marki. Agencje marketingowe oferują szeroki zakres usług i posiadają zwykle zespół specjalistów z różnych dziedzin, takich jak marketing, reklama, projektowanie graficzne czy programowanie, co umożliwia im kompleksowe podejście do działań marketingowych dla klientów.
Czym zajmuje się agencja marketingowa?
Agencja marketingowa zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych, w celu zwiększenia sprzedaży i poprawy wizerunku marki. Zakres usług oferowanych przez agencje marketingowe może być bardzo szeroki i zależy od indywidualnych potrzeb Klienta.
- Kreowanie strategii marketingowych: Na podstawie wyników badań rynku i analizy konkurencji agencje marketingowe tworzą strategie marketingowe, które pomagają osiągać ich biznesom cele.
- Tworzenie kampanii reklamowych: Agencje projektują kampanie reklamowe w różnych mediach, takich jak telewizja, radio, prasa czy internet.
- Działania SEO/SEM: Firmy marketingowe zajmują się również optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek.
- Projektowanie grafik i stron internetowych: Niektóre agencje marketingowe oferują projektowanie grafik oraz tworzenie stron internetowych.
- Badania rynku, analiza grup odbiorców: Agencje marketingowe przeprowadzają badania rynku, aby zbadać preferencje i zachowania konsumentów oraz określić trendy rynkowe.
- Social media marketing: Agencje zajmujące się marketingiem prowadzą działania na portalach społecznościowych, w celu budowania wizerunku marki i budowania więzi z odbiorcami.
- E-mail marketing: Agencje projektują i wysyłają kampanie e-mailowe, które pomagają w zdobywaniu nowych klientów oraz budowaniu relacji z obecnymi. Warto wspomnieć, że obecnie agencje marketingowe w dużym stopniu rozwinęły również kompetencje z zakresu marketing automation.
Jaka powinna być agencja marketingowa?
Agencja marketingowa powinna przede wszystkim cechować się wysoką jakością usług, skutecznością działań oraz cechami takimi jak:
- Wiedza i doświadczenie specjalistów: agencja marketingowa powinna dysponować zespołem specjalistów z różnych dziedzin, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w dziedzinie marketingu. Potwierdzeniem zdobytej wiedzy może być uzyskanie certyfikatów w określonym obszarze, na przykład Google Ads, Meta (Facebook) Blueprint czy DIMAQ Basic i DIMAQ Professional. Warto przejrzeć także case studies agencji i dowiedzieć się, nad jakimi projektami miała okazję pracować.Dowiedz się więcej, czym jest case study: https://www.seogroup.pl/case-study-czym-jest/
- Indywidualne podejście do Klienta: agencja marketingowa powinna podejść do każdego klienta indywidualnie i zaproponować rozwiązania dopasowane do jego potrzeb i celów biznesowych – nie istnieje gotowa recepta na sukces.
- Elastyczność: agencja marketingowa powinna być elastyczna i dostosować się do zmieniających się potrzeb i wymagań klienta oraz rynku. Jednym słowem, musi być stale „na bieżąco”.
- Transparentność działań: agencja marketingowa powinna być transparentna w swoich działaniach i umożliwiać Klientom wgląd w procesy i koszty działań marketingowych.
- Efektywna komunikacja: agencja marketingowa powinna utrzymywać efektywną komunikację z klientem, aby zapewnić ciągły przepływ informacji i skuteczną współpracę.
Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową?
1. Poświęć swój czas na dokładne wypełnienie briefu, przedstawienie profilu swojej działalności, opisanie swojego problemu i oczekiwań.
2. Zastanów się nad swoimi odpowiedziami na takie pytania jak:
- Czym zajmuje się Twoja firma?
- Jakie produkty i usługi posiadasz w ofercie?
- Jaka jest Twoja grupa docelowa?
- Jaka jest Twoja konkurencja?
- Czy do tej pory prowadziłeś jakiekolwiek działania marketingowe, a jeśli tak, to jakie? Oraz czy przyniosły one oczekiwany efekt?
- Czym wyróżnia się Twój produkt/usługa?
- Jakie są Twoje cele marketingowe?
- Jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć na działania marketingowe?
- Kiedy chcesz rozpocząć działania?
3. Zastanów się, które z działań chcesz powierzyć wybranej agencji.
4. Przemyśl, czy na pewno wybrałeś zaufaną agencję marketingową i czy będziesz gotów do nadania jej dostępów do profili społecznościowych (jeśli będzie to konieczne do realizowania wybranej usługi) oraz niezbędnych dostępów do analizy działań, na przykład dostęp do konta Google Analytics.
5. Nie bój się pytać o szczegóły umowy i informuj, jeśli coś jest dla ciebie niejasne.
6. Uzbrój się w cierpliwość, nie wyciągaj wniosków po pierwszych kilku dniach współpracy. Nie oczekuj także rzeczy niemożliwych.
7. Bądź otwarty na zmiany.
8. Staraj się współpracować i traktować agencję jako partnera, nie wroga. W wielu przypadkach efekty są zależne nie tylko od działań prowadzonych po stronie agencji, lecz także po stronie klienta. Dotrzymuj ustalonych terminów i zasad, na przykład w kontekście dostarczania grafik czy wdrażania poprawek na stronę, a działania będą znacznie sprawniejsze i dadzą dużo lepszy efekt.
Agencja marketingowa i inne typy agencji – porównanie
Główna różnica między agencją marketingową, agencją interaktywną, a agencją SEO polega na różnym zakresie oferowanych przez nie usług.
Agencja marketingowa
Agencja marketingowa zajmuje się wieloma aspektami w obszarze marketingu, a jej celem nadrzędnym jest najczęściej promocja marki. Agencja marketingowa może zaprojektować i stworzyć witrynę internetową, wdrożyć content marketing, przeprowadzać kampanie wideo czy zaaranżować sesję zdjęciową. Podsumowując, agencja marketingowa to termin ogólny, określający firmę zajmującą się promocją marki na wiele wybranych sposobów.
Agencja SEO
Agencja SEO skupia swoją uwagę przede wszystkim na pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarkach i to w tej dziedzinie się specjalizuje. Tego typu agencje oferują usługi związane z widocznością w systemie Google, optymalizacją witryny internetowej i działaniami poza nią. Nie są to jednak jedyne działania podejmowane przez agencje SEO, gdyż często decydują się one na wdrożenie usług takich jak obsługa kampanii Google Ads czy Meta Ads. Agencja SEO to więc agencja marketingowa, ale specjalizująca się w konkretnej dziedzinie.
Agencja interaktywna
Agencję interaktywną również możemy zaliczyć do agencji marketingowych. Agencje interaktywne zajmują się promocją marki z naciskiem na działania w internecie, a w jej skład wchodzą specjaliści z różnych dziedzin e-marketingu. Tego typu firmy posiadają w swojej ofercie najczęściej pozycjonowanie witryn internetowych, prowadzenie kampanii reklamowych w social mediach czy usługi z zakresu copywritingu.
Agencja performance marketingu
Performance marketing, czyli marketing efektywnościowy to zbiór działań mających na celu nakłonienie użytkownika do wykonania określonej czynności. Może to być na przykład kliknięcie baneru, linków czy przesłanie formularza kontaktowego. Agencje performance marketingu koncentrują się na działaniach związanych z reklamą płatną w systemach takich jak: Google Ads (reklama w wyszukiwarce, w sieci reklamowej czy na YouTube), Meta Ads (Facebook, Instagram, Messenger), LinkedIn, Pinterest, a nawet TikTok.
Agencja zintegrowana
Agencja zintegrowana to taka agencja, która łączy w sobie kompetencje z zakresu SEO, Performance Marketingu / PPC i Content Marketingu.
Współpraca z agencją zintegrowaną jest kompleksowa. Nie trzeba więc zatrudniać specjalistów z osobna lub przechodzić z jednej agencji do drugiej. Pracownicy agencji zintegrowanej stale komunikują się ze sobą, dzięki temu prowadzone kampanie są spójne. Łatwiejsze staje się również wprowadzanie wszelkich zmian, ponieważ problem związany z informowaniem każdego specjalisty bądź agencji o chęci ich wdrożenia jest w pewnym stopniu wyeliminowany.
Źródło: thundertech.com
W 2021 agencja SEOgroup okazała się drugą najlepszą tego typu agencją na świecie, zajmując II miejsce w kategorii BEST GLOBAL SAMLL INTEGRATED SEARCH AGENCY w konkursie Global Search Awards 2021.
Efekty współpracy z agencją marketingową
Zwiększenie rozpoznawalności marki
Agencja marketingowa może pomóc w budowaniu wizerunku marki poprzez działania związane z pozycjonowaniem strony czy realizowanie płatnych kampanii marketingowych i kreację odpowiednich reklam. Dzięki temu klient może zyskać większą rozpoznawalność i wyróżnić się na rynku.
Wzrost sprzedaży
Skuteczna strategia marketingowa opracowana przez agencję marketingową może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów lub usług.
Zwiększenie zaangażowania klientów
Agencja marketingowa może pomóc w budowaniu więzi z klientami poprzez tworzenie ciekawych treści i budowaniu zaangażowania w mediach społecznościowych.
Podsumowanie
Rola agencji marketingowej polega na pomocy klientom w osiąganiu celów biznesowych poprzez wykorzystanie narzędzi i strategii marketingowych.
Agencje marketingowe działają jako zewnętrzni doradcy, posiadający specjalistyczną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie marketingu, co pozwala na osiągnięcie lepszych wyników w krótszym czasie.
Szukasz agencji marketingowej? Zapraszamy do kontaktu z SEOgroup:
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!