SEO co to jest? Poradnik – najczęstsze pytania

Nowopowstające firmy, przedsiębiorcy działający bez wykorzystania nowych technologii, bądź też wszelkiego rodzaju podmioty gospodarcze, dotychczas funkcjonujące stacjonarnie, po wybuchu pandemii koronawirusa w 2019 roku, aby przetrwać, często zmuszone były do „zaistnienia” w Internecie. Dla wielu, myśl o sieci www jest jednoznaczna z byciem widocznym w wynikach wyszukiwania jednej z najpopularniejszych wyszukiwarek tj. Google. Idąc dalej, bycie widocznym w tzw. „googlach”, wiążę się z szeroko i często błędnie rozumianym pojęciem pozycjonowania.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to zbiór technik i strategii pozwalających na zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Stosuje się je, aby strona internetowa była wyżej w wynikach wyszukiwania i mogła być łatwiej znaleziona przez użytkowników. SEO wykorzystuje różne metody, takie jak optymalizacja i tworzenie treści, aby poprawić widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach.

Co składa się na SEO?

SEO składa się z wielu elementów, w tym:

  1. Optymalizacja treści: optymalizacja stron internetowych i treści w celu lepszego wykorzystania wyników wyszukiwania.
  2. Linkowanie: tworzenie linków do stron internetowych, aby zwiększyć ich widoczność w wyszukiwarkach.
  3. Analiza wyników wyszukiwania: analiza wyników wyszukiwania w celu zrozumienia, jak konkretna witryna internetowa jest postrzegana przez wyszukiwarki internetowe.
  4. Monitorowanie i raportowanie: monitorowanie pozycji witryny internetowej i zapewnianie raportów z postępów w celu udoskonalania wyników wyszukiwania.
  5. Optymalizacja witryny internetowej: optymalizacja witryny internetowej, aby była przyjazna dla wyszukiwarek internetowych i użytkowników.

Zalety SEO

  1. Większa widoczność w wynikach wyszukiwania – SEO zwiększa widoczność witryny internetowej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych, co zwiększa liczbę potencjalnych klientów doTwojej firmy.
  2. Zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania – SEO pomaga witrynom internetowym zajmować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, co zwiększa ich widoczność i pozwala na lepszą konwersję.
  3. Większa wiarygodność dla klientów – SEO może pomóc witrynom internetowym w budowaniu zaufania i wiarygodności u potencjalnych klientów, ponieważ wyszukiwarki internetowe wyświetlają witryny, które są wiarygodne i zawierają zawartość, która odpowiada ich zapytaniom.
  4. Większa wydajność i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania – SEO umożliwia witrynom internetowym wyższą wydajność i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ witryny są lepiej widoczne i mają lepsze wyniki konwersji.

SEO a Google Ads

Na początku warto zacząć, od może dla niektórych prozaicznych rzeczy, ale wbrew pozorom często mylonych tj. rodzajów wyników wyszukiwania Google. Można w sumie wyliczyć ich aż ponad 20 rodzajów, w zależności od wpisywanej frazy, niemniej wśród najważniejszych warto wskazać listę linków do milionów stron internetowych. Te prezentowane są w ramach organicznych tzw. bezpłatnych wyników wyszukiwania oraz w formie linków sponsorowanych, czyli po prostu reklam, wyświetlanych w ramach systemu reklamowego Google Ads. Jak to rozróżnić i na co zwrócić uwagę? Spróbujmy wpisać do wyszukiwarki niezwykle konkurencyjne słowo kluczowe jak „buty”:

Jak widać na frazę „buty” w pierwszej kolejności wyświetlają nam się linki sponsorowane, które obecnie Google oznacza, jak widać na powyższym screenie, tylko pogrubionym wyrazem Reklama. W przypadku tego wyszukiwania, jako piąty wynik ukazał się pierwszy z rezultatów tzw. „organica”:

Porównując „płatne” i „bezpłatne” wyniki wyszukiwania na pierwszy rzut oka wyglądają one dosyć podobnie. Nie bez przyczyny, ma to stanowić naturalną zachętę dla Klientów do korzystania z systemu reklamowego Google Ads. Jedyną różnicą jest wskazanie przy reklamowych linkach do stron, przed prezentowanym adresem strony, oznaczenia Reklama.

SEO czy płatna reklama w Google Ads wynikach wyszukiwania?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Większość stwierdzi zapewne, że oba rozwiązania zastosowane jednocześnie, to najlepszy wybór. Dużo zależy od branży, przyjętej strategii działania oraz czasu w jakim chcemy uzyskać efekty. Działania reklamowe z zasady powinny wcześniej przynieść nam pierwsze rezultaty. Niemniej wymagają one stałych, często i rosnących z racji na konkurencję, nakładów budżetowych. Szacuje się, że po upływie ok. 3 miesięcy, dzięki umiejętnemu prowadzeniu działań przez specjalistów, kampanie reklamowe powinny zgromadzić dostateczne grupy odbiorców i dane, pozwalające na tyle zoptymalizować działania, aby przynosiły one przychody większe od ponoszonych kosztów. Nie jest to jednak regułą, a zależy w pierwszej kolejności od branży, której dotyczą prezentowane reklamy.

SEO natomiast to nie wyścig na krótki dystans, tutaj liczy się cierpliwość, skrupulatność i systematyczność w działaniu. Czas osiągnięcia TOP 10 zależny jest od wielu czynników, w tym także konkurencyjności branży oraz słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Specjaliści najczęściej okres dotarcia do pierwszej strony wyników wyszukiwania (TOP 10) szacują na co najmniej 12 miesięcy, choć w niektórych przypadkach, może być to kilka miesięcy lub nawet kilka lat. O czym należy pamiętać decydując się na SEO? O tym, że jeżeli działania będą prowadzone w sposób prawidłowy tzn. przede wszystkim strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, dostosowana do wymogów algorytmów Google i użytkowników, a do tego wspierana solidnym link buildingiem, to prędzej czy później powinno to przynieść zamierzone efekty. Sam budżet także jest ważny, choć równie istotna jest odpowiednia metodyka działań.

Jak zrobić dobre SEO?

  1. Utwórz atrakcyjny i unikalny treści na swojej stronie. Praca nad tworzeniem wysokiej jakości treści, która jest wiarygodna, informacyjna i przydatna dla użytkowników, jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie.
  2. Zapewnij wysoką jakość linków do Twojej strony. Większość wyszukiwarek SEO wykorzystuje linki jako wyznacznik jakości strony. Im więcej linków do Twojej strony, tym lepiej.
  3. Zoptymalizuj swoje treści pod kątem słów kluczowych. Wybierz słowa kluczowe, które są odpowiednie dla Twojej witryny i wykorzystaj je w treści, aby pomóc wyszukiwarkom w identyfikacji strony.
  4. Użyj odpowiednich meta tagów. Meta tagi to krótkie opisy kodu HTML, które mają za zadanie określenie zawartości strony dla wyszukiwarek.
  5. Użyj narzędzi do analizy słów kluczowych. Narzędzia do analizy słów kluczowych pomogą Ci znaleźć słowa kluczowe, które są najbardziej odpowiednie dla Twojej witryny.
  6. Utwórz mapę strony. Mapa strony jest spisem wszystkich podstron witryny i pomaga wyszukiwarkom w odnalezieniu wszystkich treści.
  7. Utwórz wizytówki w witrynach społecznościowych. Utworzenie profilu na Facebooku, Twitterze lub innych witrynach społecznościowych może pomóc Twojej witrynie w zwiększeniu widoczności w wyszukiwarkach.

Ile kosztuje SEO?

Koszt usługi SEO może się bardzo różnić w zależności od wielu czynników. Może to być kilka tysięcy złotych, ale może też przekroczyć kilkadziesiąt tysięcy złotych w skali roku. Najlepszą drogą do ustalenia ceny jest skontaktowanie się z lokalnym dostawcą usług SEO, aby uzyskać konkretną wycenę.

Koszt prowadzenia działań SEO dla rynku lokalnego
Koszt prowadzenia działań SEO dla rynku lokalnego

Ile trwa SEO – kiedy będę na pierwszej stronie?

Nie jest to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. W pierwszej kolejności istotny jest dobór słów kluczowych. Dla przykładu, jeżeli wybierzemy bardzo popularną frazę dla naszej działalności, to oczywistym jest, że będziemy musieli walczyć z pełnym wachlarzem konkurencji, a nasza pozycja startowa najczęściej będzie znajdowała się poza TOP 100. Dlatego w wielu przypadkach, szczególnie na początku działań SEO lepiej doprecyzować słowa kluczowe, na których nam zależy, dodając do nich np. jakieś określenie, cechę przedmiotu, usługi, bądź też lokalizację, co pozwoli nam, mimo może mniejszego wolumenu miesięcznych wyszukiwań, szybciej dopchnąć się z naszą witryną do czołówki wyników w Google. Dzięki temu, choć w mniejszej skali, ale szybciej będziemy mogli zostać dostrzeżeni przez potencjalnego Klienta.

Równie ważna jest właściwa optymalizacja strony internetowej, zarówno pod słowa kluczowe, dla których prowadzimy działania, przejrzystość oraz czytelność dla użytkowników, jak i skomplikowane algorytmy Google. Te ostatnie nie są w pełni znane, a co gorsza aktualizują się co jakiś czas, a ich ilość sięga blisko 100 zmian rocznie. Dlatego też niezwykle ważna jest bieżąca kontrola, analiza i praca nad stroną, w tym dostosowywanie jej do restrykcyjnych wymagań Google. Z powyższym w parze powinien iść solidny link building, obejmujący publikacje na wartościowych (dobrze ocenianych przez Google) serwisach artykułów tzw. Content Marketingu, uzupełnianego linkującymi wpisami na najlepiej tematycznych forach tj. Buzz Marketing. Przestrzegając wymienionych zasad nasze szanse na dotarcie do TOP 10 wyników wyszukiwania Google będą na pewno większe.

Więcej na temat czasu osiągnięcia wyników w pozycjonowaniu: https://www.seogroup.pl/ile-trwa-pozycjonowanie-stron/

Czy działania reklamowe i social media wspierają pozycjonowanie SEO?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna i właściwa – NIE. W Internecie często można znaleźć różne stwierdzenia na ten temat, jednak nie mają one swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak jak już pisaliśmy w jednym z naszych artykułów Google jednoznacznie informuje, że zarówno działania reklamowe, jak i social media, nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony w wynikach organicznych Google.

Nie oznacza to jednak, że czy to w ramach reklamy, czy naszej aktywności w mediach społecznościowych, nie możemy „wesprzeć” działań SEO. W pierwszej kolejności dzięki obecności w tych kanałach zbudujemy większą świadomość, a dalej zaufanie użytkowników. Udostępnienie unikalnych treści naturalnie przyczyni się także do zwiększenia ruchu na stronie, a nawet generowania leadów, na których w szczególności nam zależy. Uzyskiwanie pozytywnych sygnałów i zbieranie pochlebnych opinii ma znaczenie również dla Google, szczególnie przy wyświetlaniu lokalnych wyników wyszukiwania.

Jak wybrać dobre słowa kluczowe pod SEO?

  1. Wybierz temat, do którego chcesz wykorzystać słowa kluczowe.
  2. Znajdź konkurencyjne słowa kluczowe, które są łącznie używane przez Twoich konkurentów.
  3. Wybierz słowa kluczowe, które dobrze odzwierciedlają to, czego szukają Twoi potencjalni klienci.
  4. Wybierz słowa kluczowe o wysokim wolumenie wyszukiwań i niskiej konkurencji.
  5. Uwzględnij słowa kluczowe o średnim i długim ogonie.
  6. Stosuj słowa kluczowe z geo-targetowaniem, aby skupić się na lokalnych grupach docelowych.
  7. Wybierz słowa kluczowe w oparciu o odpowiednie kategorie i podkategorie.
  8. Używaj synonimów i alternatyw słów kluczowych.
  9. Monitoruj wydajność słów kluczowych i dostosuj je w miarę potrzeb.

Ile fraz najlepiej pozycjonować?

Ilość fraz, które należy pozycjonować, zależy od wielu czynników, takich jak wielkość budżetu, konkurencja, cele biznesowe, struktura strony internetowej i wiele innych. Najlepiej jest skupić się na pozycjonowaniu kilku kluczowych słów, które są najbardziej istotne dla Twojej strony internetowej i Twoich celów biznesowych. Jeśli Twój budżet jest ograniczony, warto skupić się na pozycjonowaniu konkretnych fraz, które są najbardziej istotne dla Twojej działalności. W przypadku sklepu internetowego warto skupić się na słowach kierowanych na podstrony kategorii – w zależności od tego ile się ich znajduje tak dużą skalę słów ecommerce będziesz w stanie budować.

Jak zacząć pracę w SEO?

Aby rozpocząć pracę w SEO, należy najpierw poznać podstawy optymalizacji w wyszukiwarkach i zrozumieć jak wyszukiwarki indeksują strony oraz jakie czynniki mają wpływ na ich pozycję. Należy również zapoznać się z narzędziami, które można wykorzystać do optymalizacji witryny, takimi jak Google Analytics, Google Search Console i narzędzia do monitorowania pozycji. Kolejnym krokiem jest określenie strategii SEO, w której trzeba określić cele, wyznaczyć budżet i wybrać narzędzia i techniki, które będą stosowane. Na koniec trzeba wdrożyć strategię SEO i mierzyć jej skuteczność oraz monitorować wyniki.

Czy praca w SEO jest trudna?

Tak, praca w SEO wymaga wiele wiedzy, umiejętności i zaangażowania. Aby być skutecznym w SEO, musisz znać algorytmy wyszukiwania i ich zmiany, być na bieżąco z najnowszymi trendami i technologiami, a także wykorzystywać narzędzia analityczne do tworzenia i monitorowania strategii. To wymaga czasu i wysiłku, aby wypracować wyniki.

Jakie są najlepsze narzędzia SEO?

  • Google Search Console: to narzędzie oferuje wgląd w to, jak Google postrzega Twoją witrynę. Pozwala ono również identyfikować błędy indeksowania, monitorować ruch i analizować linki do Twojej witryny.
  • Screaming Frog: to narzędzie do analizy stron internetowych, które pozwala identyfikować błędy SEO, takie jak dublowanie treści, linki do niedziałających stron i złe mapowanie URL.
  • Yoast SEO: to wtyczka WordPress, który pomaga optymalizować witrynę pod kątem SEO. Umożliwia analizę treści i zawiera wiele innych przydatnych funkcji.
  • Ahrefs: to kompleksowe narzędzie do audytu stron internetowych, które pomaga wykrywać problemy SEO i monitorować linki do witryny.

Czy wyniki SEO pozostaną na zawsze?

Nie, bo konkurencja nie śpi, to najprostsze uzasadnienie.

Kiedy uda nam się po pewnym czasie, przy zachowaniu wcześniej omawianych działań oraz systematyczności, dostać na pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google tj. TOP 10 na określoną frazę, to jak najbardziej możemy być zadowoleni. Powinno to proporcjonalnie przekładać się ilość wizyt na naszej witrynie, a dalej zbieranie interesujących nas leadów. By jednak nasza radość trwała jak najdłużej, powinniśmy kontynuować wcześniej prowadzone aktywności. Raz, aby ugruntować swoje miejsce, dwa aby z biegiem czasu je poprawić, dążąc do TOP1. To ze względu na konkurencję, gdyż aby pojawić się w czołówce musieliśmy kogoś wyprzedzić i zepchnąć na dalszą pozycję. Chcąc utrzymać ten dystans, należy podążać wcześniej obraną drogą, reagując przy tym także na ciągłe zmiany aktualizacji algorytmów Google, właściwe funkcjonowanie strony internetowej, oczekiwania użytkowników oraz wymagania rynku.

SEO czy reklama – co powinienem wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Większość stwierdzi zapewne, że oba rozwiązania zastosowane jednocześnie, to najlepszy wybór. Dużo zależy od branży, przyjętej strategii działania oraz czasu w jakim chcemy uzyskać efekty. Działania reklamowe z zasady powinny wcześniej przynieść nam pierwsze rezultaty. Niemniej wymagają one stałych, często i rosnących z racji na konkurencję, nakładów budżetowych. Szacuje się, że po upływie ok. 3 miesięcy, dzięki umiejętnemu prowadzeniu działań przez specjalistów, kampanie reklamowe powinny zgromadzić dostateczne grupy odbiorców i dane, pozwalające na tyle zoptymalizować działania, aby przynosiły one przychody większe od ponoszonych kosztów. Nie jest to jednak regułą, a zależy w pierwszej kolejności od branży, której dotyczą prezentowane reklamy.

SEO natomiast to nie wyścig na krótki dystans, tutaj liczy się cierpliwość, skrupulatność i systematyczność w działaniu. Czas osiągnięcia TOP 10 zależny jest od wielu czynników, w tym także konkurencyjności branży oraz słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Specjaliści najczęściej okres dotarcia do pierwszej strony wyników wyszukiwania (TOP 10) szacują na co najmniej 12 miesięcy, choć w niektórych przypadkach, może być to kilka miesięcy lub nawet kilka lat. O czym należy pamiętać decydując się na SEO? O tym, że jeżeli działania będą prowadzone w sposób prawidłowy tzn. przede wszystkim strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, dostosowana do wymogów algorytmów Google i użytkowników, a do tego wspierana solidnym link buildingiem, to prędzej czy później powinno to przynieść zamierzone efekty. Sam budżet także jest ważny, choć równie istotna jest odpowiednia metodyka działań.

Jak wygląda współpraca z firmą SEO?

Współpraca z firmą SEO polega na wspólnym zaplanowaniu i wykonaniu strategii optymalizacji strony internetowej. Zazwyczaj obejmuje to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych, jak również działania marketingowe, takie jak pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, optymalizacja treści i link building. Oprócz tego firma SEO może pomóc w monitorowaniu wyników i odpowiedzi na zmiany w algorytmach wyszukiwarek.

Może spróbuję samemu?

Niestety nie jest to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Oprócz praktycznej wiedzy oraz umiejętności, wymaga bowiem dużo czasu, tak w przypadku działań reklamowych, jak i SEO. Nie wystarczy włączyć przycisk „promuj post” lub w domyślny sposób skonfigurować kampanię reklamową w sieci Google Ads. Takie postępowanie najczęściej kończy się fiaskiem tj. „przepaleniem” zainwestowanego budżetu. Jeżeli chodzi o SEO jest podobnie. Nieoceniona jest tutaj wiedza, tak z zakresu odpowiedniej optymalizacji strony internetowej (tutaj nie powinno się polegać tylko na udostępnionych w sieci narzędziach), czy choćby prawidłowego linkowania z jakościowymi witrynami.

Wyżej wymienione elementy są nam potrzebne właściwie na starcie. To też nie oznacza, że wystarczy iż specjalista raz ustawi nam kampanie, bądź też zoptymalizuje stronę, a dalej już będziemy tylko zbierać owoce. Pisząc wprost, to tak nie działa. Niezbędna jest bieżąca kontrola, nadzór, optymalizacja, a także prawidłowa ocena sytuacji i co za tym idzie aktualizacja przyjętej strategii. Ten proces zdecydowanie łatwiej przechodzi się przy współpracy ze specjalistami z zakresu performance marketingu i SEO. Oni wiedzą jak poruszać się po tym labiryncie, aby obrać jak najkrótszą i najlepszą drogę do sukcesu.

Podsumowanie

Jeżeli zdecydujemy się, że chcemy „zaistnieć” w Internecie, powinniśmy się do tego stosownie przygotować. Dobrze jest zapoznać się z podstawowymi pojęciami i definicjami dotyczącymi działań reklamowych, jak i SEO. Pozwoli to nam lepiej zrozumieć reguły oraz metody funkcjonowania w sieci. Kolejnym krokiem powinno być dostosowanie swoich oczekiwań, ze szczególnym uwzględnieniem czasu i efektów jakie chcemy osiągnąć, do rodzaju działań, które najbardziej odpowiadałyby naszym potrzebom. Oczywiście, powyższe kroki od razu nie zagwarantują nam sukcesu, niemniej w znacznej mierze ograniczą ryzyko podjęcia niewłaściwej decyzji. Na pewno warto próbować. Internet to taki bezkresny, globalny market, z którym należy odpowiednio się zapoznać, ustawić we właściwym miejscu i korzystać z jego dobrodziejstw.

    5/5 - (12 votes)
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *